Protikorupcijska komisija: TEŠ 6 je bil zasnovan in izveden netransparentno

Ugotovitve protikorupcijske komisije: Napake tudi zaradi slabega nadzora, sistemske neurejenosti in neusklajenosti državnih organov.

Objavljeno
21. februar 2012 13.51
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Ljubljana – Komisija za preprečevanje korupcije (KPK) je vlado in druge pristojne organe obvestila o dosedanjih ugotovitvah o projektu TEŠ6. Ugotovila je netransparentnost, pomanjkljiv nadzor, politične in lobistične vplive, korupcijo in nasprotje interesov.

Komisija poudarja, da se ne opredeljuje do ekonomskih, energetskih, okoljevarstvenih in strateških vidikov projekta šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (TEŠ6), ker to ni v njeni pristojnosti, ampak se osredotoča na vprašanje sumov korupcije, nasprotja interesov, nedovoljenega lobiranja in drugih tveganj za korupcijska in neetična ravnanja.

Skupna ugotovitev komisije je, da so napake pri šestem bloka TE Šoštanj nastale tudi zaradi neustreznega nadzora, neodzivnosti, sistemske (ne)urejenosti in neusklajenosti državnih organov. Nobena vlada – očitek se nanaša na vlade od leta 2007 – se po mnenju komisije ni odzvala na zaznane in ugotovljene izsledke v različnih revizijah. Morebitna odločitev o nadaljevanju projekta pa mora po oceni komisije vsebovati tako ukrepe za odpravo preteklih večjih in manjših nepravilnosti kot tudi vzpostaviti dodatne mehanizme, ki bodo zagotavljali ustrezno spremljanje, nadzor, dosledno transparentnost in izogibanje navzkrižju interesov pri nadaljnjem izvajanju projekta.

Izdajanje poslovne tajnosti

Med vmesnimi ugotovitvami komisije je tudi ta, da je poslovodstvo pri poslovanju s tremi različnimi dobavitelji, s katerimi je bilo sklenjenih deset pogodb v skupni vrednosti 2,8 milijona evrov, da bi se izognili pridobivanju soglasij nadzornega sveta, prikazovalo nižjo vrednost pogodb. Poleg tega je Alstomu omogočilo vpogled v poslovne skrivnosti konkurenčnega ponudnika za glavno tehnološko opremo konzorcija Siemensa. Hkrati sta nadzorni svet TEŠ in vodstvo Holdinga Slovenske elektrarne (HSE) po oceni komisije opustila dolžno skrbnost pri nadzorovanju poslovodstva TEŠ in izdaji garancij.

To po mnenju komisije kaže na sum storitev več kaznivih dejanj posameznikov, in sicer izdajo in neupravičeno pridobitev poslovne tajnosti ter zlorabo položaja ali pravic. Za obe dejanji po pojasnilih komisije skladno z zakonom o odgovornosti pravnih oseb za kazniva dejanja lahko odgovarja tudi pravna oseba.

V zvezi z omenjenimi kaznivimi dejanji potekajo predkazenski postopki, zato komisija ne more in ne sme podati dodatnih podrobnosti. Nekatero dokumentacijo so že odstopili Nacionalnemu preiskovalnemu uradu in Policijski upravi Celje, novemu specializiranemu državnemu tožilstvu pa bodo predlagali ustanovitev posebne preiskovalne komisije.

Navzkrižje interesov

Med izkazanim nasprotjem interesa in obstojem korupcijskih tveganj komisija navaja, da je poslovodstvo TEŠ v tehnično komisijo za izvedbo naročil med drugim imenovalo osebo, zaposleno v družbi CEE, ki je pripravila razpisno dokumentacijo za dobavo glavne tehnološke opreme, CEE pa je lastniško povezan z družbo Sol International, ki je poslovno povezana z Alstomom. Ta je bil na več načinov v privilegiranem položaju.

Komisija je ugotovila še, da so nastale kršitve določb s področja lobiranja v zvezi s predlogom zakona o državnem poroštvu za šesti blok. Avtorji predloga zakona so bili po ugotovitvah komisije dejansko v HSE, komu v državnem zboru pa je bil osnutek vročen, niso mogli z gotovostjo potrditi. Komisija je sprožila ustrezne prekrškovne postopke v zvezi s tem. Poleg tega ugotavljajo, da je še vedno nerešeno vprašanje, ali je TEŠ zavezanec po posebnih predpisih o javnem naročanju.

KPK še ugotavlja, da so ugotovili enako kot revizija hiše PricewaterhouseCoopers, ki je opozorila na številne pomanjkljivosti projekta TEŠ6, čemur pa niso sledili ustrezni ukrepi, niti se do njih nihče od pristojnih in odgovornih ni ustrezno opredelil. Zato komisija ugotavlja pomanjkanje interesa in odgovornosti pri odzivnosti na ugotovitve revizije, kar je izrazito v nasprotju z načelom skrbnega gospodarja pri ravnanju z javnimi sredstvi.

Odzivi iz TEŠ in HSE

Na poročanje o ugotovitvah v javnosti so se odzvali v Holdingu Slovenske elektrarne in TEŠ. Pravijo, da so se seznanili z vmesnimi ugotovitvami komisije in jih bodo še podrobno proučili. Generalni direktor HSE, lastnice TEŠ, Matjaž Janežič je dejal, da so po zamenjavi vodstva leta 2010 za vsa ugotovljena odstopanja sprejeli tudi ukrepe v okviru svojih pristojnosti, da v prihodnje nepravilnosti ne bodo nasatjale več, ter se aktivno lotili izvajanja projekta v določenih finančnih in časovnih okvirih. Simon Tot, direktor TEŠ, je dodal, da ugotovljene pretekle nepravilnosti pri ravnanjih posameznikov pri vodenju projekta ne smejo vplivati na prihodnost izvedbe projekta. V HSE so ob tem še dodali, da ugotovitve KPK potrjujejo pravilnost njihovega ukrepanja v zadnjih dveh letih. Nekdanji direktor TEŠ Uroš Rotnik, ki je projekt TEŠ6 zagnal, je bil za komentarje nedosegljiv.

Na poročilo KPK se je odzvala tudi koalicija Ustavimo TEŠ6, v kateri so izrazili zadovoljstvo, »da je KPK uspelo pripraviti vmesne odločitve in stališče v zvezi z blokom TEŠ6, še preden bo vlada v četrtek, 23. februarja, dala končno mnenje o predlogu zakona o državnem poroštvu, vrednem 440 milijonov evrov«. Menijo, da bi bilo glede na vrednost obtožb in jasno dokazano netransparentost ter sume koruptivnih dejanj zdaj nesprejemljivo, da vlada izreče pozitivno mnenje o predlaganem zakonu. Enako velja za državni zbor. Komisija je pri TEŠ6 ugotovila nepreglednost, pomanjkljiv nadzor, politične in lobistične vplive, korupcijo in nasprotje interesov. Foto Leon Vidic Nobena vlada – očitek se nanaša na vlade od leta 2007 – se po mnenju komisije ni odzvala na ugotovljene izsledke različnih revizij.