Tekstil brez rakotvornih kemikalij in pesticidov

Proizvodnja organskega bombaža dosega komaj odstotek svetovne proizvodnje bombaža in ne dohiteva povpraševanja.

Objavljeno
17. april 2014 13.43
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Barbara Pavlin, gospodarstvo

Ljubljana – Pridelava organskega bombaža ne dohiteva povpraševanja, opozarjajo v podjetju C&A, ki želi, da bi bili do leta 2020 vsi njihovi izdelki iz bombaža rezultat trajnostne pridelave.

Organski bombaž je naravno, obnovljivo in razgradljivo vlakno, za njegovo pridelavo pa ne uporabljajo nevarnih pesticidov, strupenih in rakotvornih kemikalij. Neorganska pridelava bombaža porabi 25 odstotkov vseh insekticidov in deset odstotkov pesticidov. Več tisoč kemikalij je uporabljenih, da iz bombaža izdelajo obleke, brisače, posteljnino in druge izdelke, ki stopajo v neposreden stik z našo kožo. Vse to vpliva na zdravje kmetov in pridelovalcev bombaža, uničuje zemljo, prosto živeče živali, povzroča izpuste toplogrednih plinov in onesnažuje zaloge čiste vode (20 odstotkov onesnaženja prinese tekstilna industrija).

Na prisotnost strupov v oblačilih priznanih znamk, tudi otroških, opozarjajo tudi v Greenpeaceu in od podjetij zahtevajo, naj se zavežejo k prenehanju uporabe vseh nevarnih kemikalij do leta 2020. Zahvaljujoč pritiskom javnosti se je 18 svetovno znanih podjetij (med njimi Nike, Adidas, H&M, Levi's, Zara, C&A) že zavezalo k razstrupljanju in odstranitvi kemikalij iz njihove celotne dobavne verige. Podjetje C&A je zdaj največji odjemalec biobombaža, kar 38 odstotkov vseh njihovih izdelkov iz bombaža je iz biobombaža. Lani pa so prodali več kot 100 milijonov takšnih izdelkov, letos naj bi se to število povzpelo na več kot 120 milijonov.

Večina pridelovalcev v deželah v razvoju

Danes predstavlja proizvodnja biobombaža komaj odstotek svetovne proizvodnje bombaža. Ta se je do leta 2011 stalno povečevala, nato pa se je količina pridelka zmanjšala za osem odstotkov, čeprav je 50 odstotkov držav proizvajalk hkrati povečalo proizvodnjo. Vzroka za zmanjšanje sta med drugim nepoznavanje postopkov ekološke pridelave in manjkajoče sodelovanje skupnosti. Največje proizvajalke biobombaža so Indija (74 odstotkov), Turčija (11 odstotkov), Kitajska (šest odstotkov), podsaharska Afrika (šest odstotkov), Južna Amerika in ZDA (vsaka po odstotek).

Na svetu je 100 milijonov proizvajalcev biobombaža v 80 državah po svetu, kar 90 odstotkov pa jih je malih pridelovalcev v državah v razvoju, ki so življenjsko odvisni od pridelka, občutljivi na nihanje odkupnih cen in vremenskih sprememb. Samo v Indiji je štiri milijone pridelovalcev, ki gojijo bombaž na manj kot enem hektaru

Manjka »čistih semen«

Takšni proizvajalci so tudi najmanj poučeni o organski pridelavi, velika težava je tudi to, da je skoraj polovica semen gensko spremenjenih, »čista semena« pa so takšnim pridelovalcem težko dostopna. Zato se podjetja, organizacije, posamezniki skozi različne iniciative in kampanje (The organic cotton initiative, FairTrade, Cotton Connect, Textile Exchange, C&A Fundation ...) trudijo izobraževati o organskem bombažu po celotni verigi od pridelovalca, predelovalca do porabnika.

Ustanova C&A podpira kmetijske projekte, katerih rezultat je 75 odstotkov pridelanega biobombaža in od katerih ima korist približno 60.000 kmetovalcev v Indiji. Med drugim izvajajo projekte za kapljično namakanje in pripravo ekoloških semen ter usposabljanja za kmetovalce in druge pomembne partnerje v dobavni verigi za biobombaž.

V partnerstvu s Textile Exchange in Shell Foundation so ustanovili neodvisno podjetje CottonConnect, katerega cilj je na podlagi sodelovanja z 22 trgovci na drobno s tekstilom in modnimi blagovnimi znamkami poskrbeti za večjo trajnostnost svetovnih dobavnih verig bombaža. Pri tem se ves ustvarjen dobiček porabi za nove naložbe. Cilj podjetja je do leta 2015 območje z bolj trajnostnim gojenjem bombaža povečati za 405.000 hektarov.

Dolgoročni cilj podjetja C&A pa je, da bi bili do leta 2020 vsi njegovi izdelki iz bombaža rezultat trajnostne pridelave. Prav tako bodo stremeli k trajnostnosti izdelkov iz drugih vrst tekstila.

Preverite simbole na etiketah

»Ni pomembno samo sodelovanje podjetij v državah proizvajalkah, ampak tudi podjetij na trgih, ki lahko svoje kupce opozorijo na problematiko v zvezi z biobombažem. Po naših izkušnjah je mogoče ozaveščati kupce, zadovoljevati potrebe povpraševanja in hkrati ustvarjati dobiček,« pravijo v C&A.

Odločitev za organski bombaž je torej pravi korak, da je izdelek res »organski«, pa označujejo simboli na etiketah, kot so Global Organic Textile Standard (GOTS), Soil Association ali Organic Exchange. GOTS je vodilni tekstilnopredelovalni standard, ki ne zagotavlja le, da je izdelek v najmanj 95 odstotkih izdelan iz organskih vlaken, ampak tudi, da je predelan po strogih okoljskih in družbenih standardih.