Adria Airways znižuje stroške in se približuje nizkocenovnikom

Adria lahko sama sledi začrtani strategiji, po odločitvi evropske komisije pa bi se lahko jeseni vendarle pokazalo tudi več interesa potencialnih kupcev.

Objavljeno
10. julij 2014 15.27
jer/Mark Anžur
V. T., gospodarstvo, STA
V. T., gospodarstvo, STA
Brnik − Odločitev evropske komisije o državni pomoči omogoča Adrii Airways nadaljevanje začrtane strategije. Adria se želi približati nizkocenovnikom in postati hibridni letalski prevoznik. Lani je cene že znižala za osem odstotkov, pred kratkim pa je uvedla nižje cene za rezervacije v zadnjem hipu. Hkrati razmišlja o širitvi linij in baz, poroča STA.

Predsednik uprave Adrie Airways Mark Anžur je na današnji novinarski konferenci na Brniku povedal, da v podjetju po prespani noči šele počasi ugotavljajo, kako dobra novica je potrditev evropske komisije, da Adria ni bila prejemnik nedovoljene državne pomoči. S tem se je končal program prestrukturiranja, podjetju pa se odpira veliko večja svoboda glede pristopa na trgu.

V družbi bodo nadaljevali določeno poslovno strategijo, po kateri se premikajo iz klasičnega regionalnega prevoznika k nizkocenovniku. Tako sledijo trendu hibridizacije letalskih prevoznikov, ki se dogaja v zadnjih dveh letih, ko nizkocenovniki dvigujejo cene. V Adrii naj bi jih medtem na leto nižali za pet odstotkov. Tako bi bili dolgoročno v primerjavi z nizkocenovniki dražji le za 15 do 20 odstotkov, razliko pa bi v Adrii kompenzirali z boljšim produktom.

Kot je pojasnil Anžur, ohranjajo vse storitve, ki so za potnika pomembne, kot so dober vozni red in leti na primarna letališča. Ker so za potnika najbolj pomembne cene, pa v Adrii, kjer je odliv na leto okoli 200.000 potnikov, ki zaradi nižjih cen namesto z Brnika letijo z bližnjih letališč, hkrati odpravljajo storitve, ki potnikom niso tako pomembne.

Tako so v ekonomskem razredu ukinili postrežbo in uvedli sky shop, s katerim so po dveh mesecih delovanja zadovoljni. Nizkocenovnikom se bodo približali tudi pri ponujanju dodatnih storitev po meri, tako da bo lahko osnovna cena vozovnic veliko nižja. V zadnjih dveh tednih so uvedli tudi že nižje cene za rezervacije v zadnjem hipu.

Stroške bodo zniževali s še manj pogostim letenjem na določenih linijah, s pocenitvijo sistema rezervacij in oskrbe letal. Na podlagi ugotovitve, da so nizkocenovniki pri svojih operacijah pol cenejši predvsem zaradi večje gostote sedežev na letalih, je Adria pred kratkim v svoje airbuse že dodala devet sedežev, tako da jih ima zdaj 144.

Na ta način Adria odgovarja na revolucijo, ki se je v zadnjih sedmih letih dogajala v evropskem letalskem prevozništvu, ko se je število potnikov povečalo za 44 odstotkov, povprečna cena karte pa znižala za 39 odstotkov. Vse temelji na stroškovni učinkovitosti in letalske družbe v povprečju na leto znižajo svoje stroške za 1,3 odstotka.

»Radi bi rasli, ker je tako tudi lažje obvladovati stroške, zato moramo povečevati število destinacij, razvijali bomo nove baze in neposredne lete na nove destinacije,« je povedal Anžur. Prihodnje leto se morda obetajo redni leti iz Ljubljane v Stockholm in v Barcelono ali Madrid. Hkrati bi v Adrii radi še naprej razvijali svojo bazo na Poljskem in v Tirani, od koder je Adria začela direktno leteti v Frankfurt.

Nove možnosti za nadaljnji razvoj se Adrii odpirajo tudi z izboljšanjem dostopa do novih virov financiranja, ki so posledica odločitve evropske komisije in tega, da je zadolženost Adrie pri 30 milijonih evrov relativno nizka glede na promet.

Bo pa morala Adria plačati 1,6 milijona evrov nekdanjim študentom, ki so delali kot kabinsko osebje, saj je sodišče ugodilo njihovim tožbam, da je njihovo študentsko delo imelo elemente redne zaposlitve.

Kot poroča STA, lahko Adria lahko sama sledi postavljeni strategiji, po odločitvi evropske komisije pa bi se lahko jeseni vendarle pokazalo tudi več interesa potencialnih investitorjev. Vendar je za letalsko družbo težko najti kupca, medtem za Aerodrom Ljubljana vlada velik interes. Pri tem Anžur ocenjuje, da bo Adria nadaljevala dobro sodelovanje z letališčem ne glede na njegovo lastništvo.

Na ministrstvu za infrastrukturo in prostor od Adrie pričakujejo, da bo nadaljevala izgradnjo poslovnega modela, ki ji bo v popolnoma odprtem poslovnem okolju prvenstveno zagotovil varno izvajanje operacij, pozitivno poslovanje in ustrezno mobilnost na geografskih območjih, ki jih pokrivajo slovenska letališča.

Adria Airways je članica združenja letalskih prevoznikov Star Alliance, tako da že ima strateškega partnerja, pravzaprav 25 strateških partnerjev, so za STA pojasnili na ministrstvu, kjer menijo, da lahko Adria uspešno posluje tudi samostojno in na tak način povrne vlaganja javnih sredstev. Poslovni podatki v lanskem in letošnjem letu namreč kažejo na občutno izboljšanje stanja in poslovnih rezultatov.

»Kljub temu bo pa moral upravljavec te kapitalske naložbe Republike Slovenije nadaljevati gradnjo sistema korporativnega upravljanja tega podjetja v večinski javni lasti, zlasti pa tudi v bodoče imenovati za to usposobljene člane nadzornega sveta in zagotavljati sposobno upravo,« so še poudarili na ministrstvu.