Če je lastništvo urejeno, se vodstvo ukvarja s poslom

Pogovor z direktorjem Domela Holding: Naredili so stomilijonti motor, a standardi na trgu se spreminjajo.

Objavljeno
22. april 2014 23.27
Marjana Hanc
Marjana Hanc
Železniki – V Sloveniji je v gospodarstvu čedalje slabše ozračje, kar neugodno vpliva zlasti na izvoznike. Domel, ki tekmuje v prvi ligi na svetovni ravni, slabemu ozračju kljubuje tako, da se vsak dan znova bori za konkurenčnost, pravi direktor krovne družbe Domel Holding Štefan Bertoncelj.

V sredo, 23. aprila, v Domelu praznujete, čeprav ne gre za okroglo obletnico podjetja.

Prejšnji mesec smo v Železnikih izdelali stomilijonto sesalno enoto, letos pa mineva tudi 40 let, odkar nam je nemški AEG potrdil ustreznost in kakovost vzorcev vakuumskih motorjev za pogon sesalnikov. Vse to bomo poudarili na slavnostni akademiji. AEG danes posluje pod znamko Electrolux, sodelovanje z njim pa se nikoli ni prekinilo. Na priložnostni razstavi bomo predstavili tudi razvoj sesalne enote: ta je zdaj veliko manjša, bolj tiha, varčnejša in ima mnogo izpeljank. Leta 1974 je sesalna enota tehtala 2,3 kg, zdaj le 70 dekagramov. Osnovni materiali, to so baker, železo, plastika in aluminij, so ostali isti, spremenili so se sestavi. Raziskave in razvoj so omogočili, da se naši motorji, ki so vgrajeni v sesalnike oziroma aparate, vrtijo s hitrostjo 1200 obratov na sekundo, kar pomeni prebojno tehnologijo na globalnem trgu. Mimogrede, sekunda je čas, ko rečemo besedo triindvajset. V letu 2009 smo na področju sesalnih enot za mokro sesanje postavili nov svetovni standard. Domel je postal razvojni dobavitelj in člen v dobaviteljski verigi številnim podjetjem. Lani denimo nas je med »top« dobavitelje uvrstil tudi Continental in od tega sodelovanja si veliko obetamo. Sesalne enote smo prav tako lani začeli dobavljati tudi južnokorejskemu Samsungu.

Koliko morate vlagati v investicije in razvoj, da ostajate t. i. prebojniki?

Smo vodilni evropski proizvajalec, imamo več kot 60-odstotni tržni delež sesalnih enot, in to nam nalaga odgovornost, da stalno vlagamo v znanje in razvoj. Z razvojem se ukvarja sto razvijalcev, kar je deset odstotkov vseh zaposlenih, med njimi je tudi več doktorjev znanosti. Povezujemo se z inštituti, fakultetami, in to nam da zadosti znanja za rešitve, ki premagajo konkurente in zadovoljujejo zahtevne kupce. Osem odstotkov bomo letos namenili za investicije, tri odstotke za razvoj. Nedavno smo patentirali sesalno enoto v kapsuli in ta inovacija omogoča, da bo sesalnik zelo tih. Letos oktobra namreč začnejo veljati novi evropski predpisi, po katerih ima lahko sesalnik moč motorja največ 1600 vatov, za nas v Železnikih pa je to konkretno pomenilo, da smo razvili lahek in učinkovit motor, pri katerem se hrupnost zmanjšuje, in da smo to rešitev začeli že lani ponujati na trgu. Leta 2017 se bodo moči motorjev za sesalnike zmanjšale pod tisoč vatov in na to se že zdaj pripravljamo. Znano je namreč, da izdelki, ki ne doživijo sprememb, tehnološko hitro zastarijo, nove družine motorjev pa se zdaj pojavljajo že na dve leti, včasih so se na deset let. Na trgu je čedalje več proizvajalcev in tudi kitajski imajo čedalje več znanja.

Kaj se dogaja z razvojnim centrom Nela, ki ga je Domel ustanovil aprila 2011 z desetimi partnerji? Je kdo že obupal?

Ne, nihče ni izstopil. Operacija Nela, ki je podprta z evropskimi sredstvi, je uspešna zgodba, saj smo pridobili nov razvojni center elektroindustrije s sodobno razvojno opremo in delo v centru je steklo. V podružnici v Železnikih smo zaposlili deset ljudi. Zaradi Nele so bila ustanovljena tri podjetja, do konca letošnjega leta bosta nastali še dve podjetji. Uresničili so pet patentov in eden od njih je prej omenjena sesalna enota v kapsuli, za katero smo tudi že pridobili kupca oziroma sklenili pogodbo za proizvodnjo. V okviru Nele je bil razvit varčen pogon pralnega stroja, razvijajo tudi tehnologije in elektroniko za pogone ec.

Domel je že večkrat dobil državni nepovratni denar za raziskave vodikovih tehnologij. Zanima me konkretno, kaj ste doslej raziskali in ali vam je uspelo izdelati kakšen svoj izdelek?

Domel je lastnik centra odličnosti Conot in v okviru tega centra delujemo na področju vodikovih tehnologij. Naše podjetje Domel Energija je vključeno v center. Za gorivne celice izdelujemo puhala. Ta so nepogrešljivi del gorivnih celic oziroma mi jim rečemo kar pljuča. Dobavimo jih kanadskemu podjetju Hydrogenics. Zadnji projekt vodikovih tehnologij smo končali lani v Lescah, ko smo v okviru Conota postavili prvo postajo za polnjenje z vodikom. Slovenija je tako postala 56. država na svetu, ki ima polnilnico na vodik. Ta polnilnica je Petrolova, projekt je prevzel Conot z evropskimi razvojnimi sredstvi. Glede vodikovih tehnologij smo v preteklosti veliko sodelovali tudi s Slovensko vojsko in realizirali tri projekte.

Domel je v lasti zaposlenih in nekdanjih zaposlenih. Koliko lastnikov ima? Kako boste to lastniško shemo nadaljevali v prihodnje, namreč da bodo zaposleni ostali lastniki?

Domel Holding je edini lastnik Domela, zaposleni, bivši zaposleni in upokojenci pa so lastniki upravnega podjetja. Vseh delničarjev je približno 700. Večjih sprememb na področju lastništva ni bilo v zadnjem času in ga tudi v prihodnje ne bo. Povečuje se delež lastništva upokojencev, nekaj pa je tudi mladih, ki so se zaposlili v Domelu, in so na notranjem trgu kupili delnice, kot to omogoča statut.

Večkrat se v javnosti omenja, da je Domelova zgodba nekaj posebnega ...

Za lastništvo je treba imeti zdravo podjetje in vedeti je treba, da zaposleni, ki so lastniki, zato nimajo nobenih prednosti denimo pri zaposlitvi oziroma delu. Če je lastništvo urejeno, se vodstvo ukvarja s poslom, ne pa lastništvom. No, Domelova zgodba se v medijih prikazuje večkrat idealizirano in poenostavljeno. Dejstvo je, da so sredi decembra 1996 ob končanem lastninjenju imeli zaposleni v Domelu v lasti 53 odstotkov, sedem odstotkov je imela na novo ustanovljena zadruga. Takratno vodstvo Domela je bilo naklonjeno zamisli, da bi podjetje kupila ameriška korporacija Ametek, ki je še zdaj naš glavni konkurent.

Ker ni bilo jasnega zagotovila, da bosta v Železnikih ostala razvoj in prodaja, so pobudo prevzeli zaposleni, se povezali in zbrali zadostno število lastniških delnic, da so na prvi skupščini izglasovali samostojnost. Kupce je vodstvo obvestilo, da gre Domel, ki je imel takrat v Evropi 40-odstotni delež, po lastni poti. Naj pri tem dodam, da je pri tej odločitvi pomembno vlogo odigral tudi AEG, saj smo od njih dobili nedvoumno sporočilo, da če nas bo konkurenca prevzela, ne bodo več naročali motorjev za sesalnike v Železnikih, ampak bodo ustanovili svoje podjetje v Nemčiji in tako preprečili monopol. Tudi državno vodstvo ni bilo naklonjeno naši odločitvi, ameriški pritiski so bili močni. Kljub vsemu smo ustanovili Domel Holding, ki je leta 2010 postal lastnik vseh delnic Domela. Po hudih poplavah v Železnikih leta 2007, ko je bilo v Domelu zelo hudo, je namreč država odprodala svoj 49-odstotni delež in Domel Holding je najel posojilo pri NLB v višini 6,2 milijona evrov, ki ga redno odplačujemo. Zadnji obrok bo plačan v letu 2017.