Darsova uprava pred odstrelom?

Jutri se bodo na prvi delovni seji sestali člani novega nadzornega sveta Darsa.

Objavljeno
25. junij 2012 23.41
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Ljubljana - Čaka jih veliko in odgovorno delo, saj so od poslovodstva dobili izčrpne odgovore na svoja vprašanja, postavljena na konstitutivni seji. Ob izjavah ministra za infrastrukturo in prostor Zvonka Černača, ki ne dvomi o odgovornosti uprave, ki jo vodi Mateja Duhovnik, bo NS najverjetneje razpravljal tudi o tem vprašanju.

Na konferenci za novinarje po predpraznični seji vlade je minister Černač sicer povedal, da so vse pristojnosti na nadzornem svetu, vendar upa, da bodo člani temeljito pregledali vse aktivnosti, ki so se dogajale v zadnjih letih. Zvonko Černač meni, da nadzorniki ne bodo mogli mimo nedvoumne ugotovitve računskega sodišča izpred dobrega leta dni, ki je zahtevalo razrešitev uprave Darsa.

Gre seveda za znameniti primer Kovačič, ki je leta blokiral dokončanje dolenjske avtoceste. Jeseni leta 2009, ko je vodenje Darsa prevzela Mateja Duhovnik, je bil projekt zaradi predhodne napake na upravni enoti blokiran. V Darsu so našli rešitev in podjetniku Kovačiču po preverjanju, da ni pravno nič narobe, izplačali njegova zemljišča in zgradili nadvoz, ki je povezal prostore za njegovo avtoprevozniško dejavnost. Avtocesta je bila odprta poleti leta 2010, že decembra pa je računsko sodišče ugotovilo nepravilnosti in Darsu naložilo njihovo popravo. Dars je sledil navodilom, vložil tožbo, a to za računsko sodišče ni bilo dovolj, zato je zahtevalo razrešitev uprave Darsa. Takratni nadzorniki, ki jih je vodil Milan Medved, so ugotovili, da za razrešitev ni razloga.

Kdaj je Dars 
nehal plačevati SCT

Domala vzporedno se je začel propad SCT in z njim vprašanje nepoplačanih podizvajalcev. Z metri (gradbene) dokumentacije se je ukvarjalo na desetine ljudi, tudi nekdanji nadzorniki. Pri vsem skupaj je bistven datum, kdaj je Dars nehal plačevati SCT in katere podizvajalce sploh lahko neposredno poplača. V Darsu - podkrepljeno s strokovnimi razlagami - trdijo, da istih del ne morejo plačati dvakrat, podizvajalci zahtevajo (tudi v Bruslju) z uveljavljanjem garancij prav to.

Z zamenjavo vlade so vzniknile Darsove svetovalne (odvetniške) pogodbe, predvsem pa cestninske postaje. V Darsu (neuspešno) trdijo, da pri svetovalnih pogodbah ni bilo napak - prejšnji nadzorniki so to potrdili, novi se z dokumentacijo spopadajo.

Ministrstvo za infrastrukturo in prostor je nedavno objavilo javno naročilo za odstranitev otokov na cestninski postaji Log, minister Černač pa je prejšnji teden napovedal, da bodo cestninski otoki na čelnih cestninskih postajah odstranjeni še letos ob sodelovanju Darsa, ki doslej ni pokazal nobene volje po sodelovanju, ali brez njega. Do odstranitve pa »razmeroma minorne« zadeve (priročno) ne bodo komentirali.

V naslednjem stavku je minister napovedal, da bodo vsi drugi objekti na vseh čelnih in drugih cestninskih postajah kompletno odstranjeni, vključno z nadstrešnicami in vso infrastrukturo v sklopu projekta uvedbe elektronskega cestninjenja vozil v prostem prometnem toku za vozila, težja od 3.500 kilogramov, kar naj bi se zgodilo do sredine leta 2014. (Tu velja opomniti, da je bila zamrznitev Darsovega javnega razpisa za uvedbo elektronskega cestninjenja zaradi previsokih stroškov eden prvih ukrepov aktualne vlade.)

Tudi Darsov projekt odstranitve cestninske postaje Log za ministrstvo ni bil sprejemljiv zaradi previsoke cene. Ker je minister v zadnjih dneh večkrat očital Darsu, da noče odstraniti cestninskih postaj, je zanimiva Darsova kronologija dogajanja o tem vprašanju. Dars je 23. aprila hotel objaviti javni razpis, a je tri dni prej dobil nalog ministrstva, da morajo cestninsko postajo odstraniti do 15. maja. Na Darsu so se sestajali, iskali strokovne rešitve in dokazovali, da tako ne gre, z ministrstva pa nobenega odgovora.

Pač, ministrstvo je, ne da bi odgovorilo na en sam Darsov dopis, brez njegovega sodelovanja objavilo javni razpis. V Darsu so presenečeni in menijo, da je odločitev nenavadna in prenagljena. Hkrati opozarjajo, »da bi v primeru uspešno izvedenega razpisa in izbire izvajalca po razpisu, ki ga je objavilo ministrstvo in kjer je sebe navedlo kot naročnika razpisanih del, lahko prišlo do zapletene pravne situacije, ki bi lahko onemogočila izvedbo oddanih del v roku, kot ga predvideva ministrstvo.« Avtoceste so namreč last Darsa.