Delavsko-zadružna lastnina kot alternativa privatizaciji

Združenje svetov delavcev Slovenije proti brezglavi privatizaciji, med rešitvami vidi delavsko - zadružno lastnino

Objavljeno
10. november 2014 20.40
rsi-gradbeni delavic

Ljubljana - Združenje svetov delavcev Slovenije s svojimi stališči, oblikovanimi na nedavnem strokovnem posvetu na Bledu, v celoti podpira prizadevanja za zaustavitev začete »brezglave privatizacije« državnega premoženja. Pri tem ponuja v razmislek tudi konkretno alternativo, in sicer takojšnjo pretvorbo pretežnega dela obstoječih državnih deležev v podjetjih v delavsko-zadružno lastnino, kar se nam zdi - vsaj za večino konkretnih primerov - edina sprejemljiva dolgoročna oblika privatizacije državnega premoženja, so sporočili iz Združenja svetov delavcev Slovenije (ZSDS).

Ob tem generalni sekretar združenja dr. Mato Gostiša poudarja, da Evropska komisija zahteva od Slovenije le privatizacijo državnega premoženja oziroma umik države iz upravljanja podjetij zaradi zaznanih anomalij, kot so korupcija, klientelizem itd., ne pa preproste »razprodaje tujcem«, kakršno nam kot edino zveličavno obliko realizacije omenjenih bruseljskih zahtev ponujata aktualna slovenska ekonomska stroka in politika. In ki Sloveniji ne more prinesti ne novih delovnih mest ne kakih drugih zagotovljenih dolgoročnih ekonomskih koristi (kvečjemu obratno).

Intelektualni kapital - glavnina tržne vrednosit podjetij

Danes v dobro stoječih državnih (in drugih) podjetjih predstavlja glavnino njihove tržne vrednosti (v povprečju okoli 85 odstotkov), v prezadolženih podjetjih pa celo vso še preostalo tržno vrednost njihov »intelektualni« (tj. človeški, strukturni in relacijski) kapital, katerega dejanski ekonomski lastniki so zaposleni, ne država, poudarja Gostiša.

 

Zadruge: Mondragon in druge

Znano je, da so se delavske zadruge (Mondragon in številne druge) v svetu že doslej izkazale kot v sodobnih pogojih gospodarjenja povsem konkurenčna in (zaradi svoje neprofitne naravnanosti) perspektivno najbolj trajnostna oblika sodobnega podjetništva. Čemu bi torej še preostala državna podjetja prodajali tujemu (v veliki meri tudi špekulativnemu) kapitalu, namesto njihovim zaposlenim kot nosilcem njihovega najpomembnejšega kapitala ter tudi perspektivno njihove glavne konkurenčne prednosti, ki so hkrati brez dvoma tudi najbolj »zanesljivo« (veliko bolj kot lastniki tujega finančnega kapitala) zainteresirani za dolgoročni obstoj in razvoj »svojih« podjetij, s tem pa tudi najboljši garant za resnično trajnostni razvoj Slovenije in njenega gospodarstva?, se sprašuje ZSDS.

Predlog

Združenje svetov delavcev Slovenije zato predlaga: Država naj  - namesto filozofiranja o nekakšnih »strateških partnerstvih« s tujimi kupci, kar je v primeru preproste »prodaje« podjetij seveda eklatanten ekonomski nesmisel - svoje kapitalske naložbe v podjetja raje privatizira tako, da (na podlagi določil 48. s in 48. š člena že veljavnega Zakona o zadrugah - Zzad): podjetja v 100-odstotni lasti države preprosto preoblikuje v zadruge; v podjetjih z manjšim deležem države od celotnega, svoje kapitalske deleže prenese na predhodno (skupaj z zaposlenimi) ustanovljene zadruge; sprejme ustrezne davčne, fiskalne in druge ukrepe za ustvarjanje primernega »podpornega okolja« za širši razvoj delavskega zadružništva (in drugih oblik t.i. socialnega podjetništva) v Sloveniji.