Diferenciacija je tista, ki šteje

Alexis-Lepo Bello: »Razvoj tako hitro napreduje, da so možnosti nadomestiti zamujeno res majhne, posebno ker smo odvisni od programske opreme.«

Objavljeno
05. junij 2015 19.02
Miran Varga, gospodarstvo
Miran Varga, gospodarstvo
Generalni direktor največjega IT-podjetja v Jadranski regiji Alexis-Lope Bello je človek, ki pozna recept za uspeh v tej zelo konkurenčni panogi. Prepričan je, da Slovenija še ni izkoristila vseh potencialov in se lahko poteguje za naslov Silicijeva dolina Evrope.

Comtrade je vodilno podjetje v informacijskih tehnologijah v regiji Jugovzhodne Evrope. Kako je mogoče voditi takšno podjetje, kaj vas motivira?

Pri delu me žene in mi je pomembno, da v podjetju Comtrade oblikujemo kulturo in vrednote, ki bodo ustvarjale trajno vrednost in zagotavljale dolgoročno uspešnost podjetja, ki bo preživelo svoje ustanovitelje.

Katere so po vašem mnenju ključne sestavine, ki jih IT-podjetje mora imeti, da se povzpne na vrh svoje panoge, države in/ali regije?

Predvsem so pomembni zaposleni. Potrebuješ motivirane in talentirane zaposlene, ki ljubijo to, kar počno, in svoje delo opravljajo s strastjo. Pri tem si mora tako vodstvo kot tudi nadzorniki in zaposleni prizadevati za isti cilj z istim namenom. Seveda brez konkurenčne prednosti in uporabne diferenciacije ne gre.

Panožni strokovnjaki ponavadi trdijo, da so informacijske tehnologije težek posel, posebno za razvijalce programske opreme. Pravilo »Rasti hitro ali umri počasi« se pogosto uresniči. Ali to pravilo velja tudi za Comtrade?

Za večino podjetij bi moral biti končni cilj ustvarjanje trajne vrednosti, vendar morajo pri tem paziti, da ne postanejo ponudniki splošnih izdelkov, takšnih, ki se ne razlikujejo od drugih. Najtežje se je izogniti tej pasti. Ko govorim o vrednosti, ne govorim o finančnih rezultatih, temveč o vrednosti, ki jo ustvarimo, ko navdušimo svoje stranke in zagotovimo, da so naši zaposleni ponosni na izdelke in rešitve, ki jih ustvarjajo. Če človeku uspe, je vse drugo bolj preprosto.

Kje vidite največji potencial za svojega podjetja?

Če govorimo geografsko, so to ZDA in Nemčija. Prav tako hitro rastemo v igralništvu v Aziji, hkrati pa se naši izdelki odlično prodajajo po vsem svetu. Če govorimo o tehnologiji, je potencial v razvoju novih in inovativnih izdelkov ter rešitev, ki se izognejo navedenim pastem. Podjetja, ki ne inovirajo, imajo kratko pričakovano življenjsko dobo. Če govorite o novih zamislih, vlagamo tudi vanje, med njimi je, denimo, področje povezanih vozil. Če pa govoriva o podjetju samem, se osredotočamo na razvoj zaposlenih in sposobnosti ter veščine vodenja in motiviranja, s čimer bomo zagotovili uspešno prihodnost podjetja Comtrade.

Nove tehnologije, kot sta računalništvo v oblaku in internet stvari, resno spreminjata podobo panoge informacijskih tehnologij. Ali v prihodnosti vidite evolucijo ali revolucijo informacijskih tehnologij?

V panogi se dogajajo kratki revolucionarni trenutki, vendar gre razvoj večinoma v evolucijski smeri. Ko misliš, da si že vse videl in da ni več prostora za inovacije, se vedno pojavi nekaj novega. iPhone 6, ki ga zdaj s seboj v žepu nosi veliko ljudi, je enako zmogljiv kot superračunalnik Cray XMP izpred dvajsetih let. Takrat je bil to najzmogljivejši in najbolj napreden superračunalnik na svetu, stal je deset milijonov dolarjev.

Analitiki menijo, da smo na poti v tako imenovani programsko določen svet. Kakšne spremembe bo ta trend prinesel IT-industriji?

Zavedati se je treba, da programsko določen svet ni le začasna krilatica, ampak dejstvo. Že danes, posebno pa v prihodnosti ne bo gospodarske panoge, ki je raba programske opreme ne bi spremenila. Programska oprema je pomemben del poslovanja, saj številna podjetja prav na njej gradijo konkurenčnost v tem modernem in povezanem svetu, vanjo veliko vlagajo in so uspešna. Resnica je, da so zdaj ključni sistemi in procesi v večini podjetij, naj se ta tega zavedajo ali ne, odvisni prav od programske opreme. Ta je bodisi del njihove konkurenčne prednosti bodisi njihova največja pomanjkljivost. Treba je biti del te zgodbe, sicer si pozabljen. V sodobnem svetu gre razvoj tako hitro naprej, da so možnosti nadomestiti zamujeno res majhne, posebno ker je naša gospodarska prihodnost odvisna predvsem od programske opreme.

Velike spremembe se dogajajo hitro. Podjetja vseh velikosti postajajo bolj prilagodljiva. Comtrade spada med velika podjetja. Kako lahko veliko ladjo hitro obrnete?

V številnih podjetjih je uvajanje sprememb res podobno počasnemu obračanju tovorne ladje. Comtrade se nenehno spreminja in razvija, saj so spremembe del našega vsakdanjega življenja. Agilnost pomeni, da se lahko prilagodiš, upravljaš organizacijske spremembe ter ohranjaš korak s tehnologijo in nenehno spreminjajočimi se željami ter potrebami strank. Vemo, da se moramo interno spremeniti in prilagoditi hitreje, kot se spreminja trg zunaj podjetja. Temu cilju sem v celoti predan.

Comtrade je v preteklosti vstopil na nekaj nišnih trgov. Boste tej strategiji sledili tudi v prihodnje?

V Comtradu imamo zelo nadarjene in sposobne zaposlene. Razmišljamo takole: »Katerih dragocenih tehnologij nihče ne razvija? Kateri kompleksni izzivi potrebujejo rešitev? Kako to lahko dosežemo?« Vi to imenujete nišni trg, jaz pa temu pravim priložnost za rast. Veliko teh priložnosti je še odprtih in nenehno iščemo nove.

Kako bo Comtrade videti v prihodnjem desetletju?

Comtrade bo podjetje, ki ga številna vrhunska podjetja določajo kot svojega najbolj zaupanja vrednega razvojnega partnerja za napredne informacijske izdelke in rešitve. V svetu tehnologij je desetletje lahko precej daljše od življenjskega cikla posameznega izdelka. Comtrade posluje že približno trideset let in dokazuje, da se je sposobno prilagajati novim razmeram. Vprašali ste me, kje vidim Comtrade v prihodnjem desetletju, vendar me bolj skrbi, kje bo v prihodnjem desetletju Slovenija kot tehnološko središče.

Pa Slovenija sploh lahko postane središče za tehnološka podjetja?

Vsekakor. Je pa res, da v panogi informacijskih tehnologij Slovenija še vedno ni na ravni, na kateri bi bila globalno konkurenčna. K temu pripomorejo številni dejavniki, kot so visoka obdavčitev dela in neprilagodljiva zaposlitvena zakonodaja. Po tehnološki plati, kjer poteka selitev v svet programske opreme, Slovenija bistveno ne zaostaja za drugimi državami oziroma sploh ne zaostaja. V okolju, v katerem je konkurenca zelo ostra, Slovenijo pri doseganju višje konkurenčnosti ovirajo predvsem visoki stroški dela. Država doslej ni uvedla pravih ukrepov, prav tako pa mora razviti prave spodbude za razvoj panoge informacijskih tehnologij. Panoga IKT potrebuje mlade in podjetniško usmerjene ljudi ter konkurenčne temelje, kar bi Sloveniji omogočilo, da v informacijskih tehnologijah postane uspešnica. Verjetno pa je to tudi vprašanje strategije države, po čem hoče biti prepoznavna.

Toda danes je Bolgarija tista, ki velja za Silicijevo dolino Evrope, ne Slovenija. Mar imamo sploh možnost, da to spremenimo? Kje in kako naj začnemo? Vendarle ni vse v stroških dela, sicer bi se celoten razvoj programske opreme in drugih izdelkov preselil v Azijo.

Stroški poslovanja v regiji igrajo veliko vlogo in na področju IT je Bolgarija prehitela Slovenijo. Kar pa zadeva kandidiranje za naslov Silicijeva dolina Evrope, je v regiji Jugovzhodne Evrope več držav, ki se lahko pohvalijo z zelo močno in sposobno IT-skupnostjo. Podjetij države, kot je Bolgarija, ne privlačijo le nizki stroški, temveč tudi davki. Za slovensko konkurenčnost bi bilo pomembno že to, da Bolgariji konkurira vsaj na področju davkov in davčnih stopenj. Menim, da mora Slovenija, če hoče (p)ostati konkurenčna na področju IKT, biti sposobna pritegniti in obdržati prave talente, tu pa imata poleg že omenjenih dejavnikov pomembno vlogo še splošno okolje in izobraževanje. V delovno-pravni in davčni zakonodaji Slovenija žal zaostaja za drugimi državami v regiji.

Kako pa Comtrade motivira razvijalce, da se mu pridružijo?

Naše glavno »promocijsko orodje« za privabljanje novih talentov je predvsem dejstvo, da smo uveljavljeno in hitro rastoče podjetje s široko paleto strank in storitev po vsem svetu. Zato lahko vsakemu ambicioznemu razvijalcu ponudimo širok nabor priložnosti na različnih področjih v mejah regije ali na vseh drugih celinah sveta. Z več kot tisoč IT-strokovnjaki je naše podjetje tudi platforma za interakcijo z najboljšimi v panogi, širina portfelja pa omogoča razvijalcem, da si hitro pridobivajo izkušnje in znanje. Čeprav veljamo za veliko podjetje, vedno poudarjamo inovativnost in gojimo podjetniški duh v okolju, prijaznem do zaposlenih.

Bi kdaj prodali podjetje drugemu tehnološkemu velikanu?

Potencial Comtrada je velik, hitro rastemo, a o prodaji podjetja sploh ne razmišljamo. Je pa v poslu poznan rek »Nikoli ne reci nikoli«.