Dobiček ob razumevanju države

V dosedanjem mandatu Dušana Mesa se je število zaposlenih na SŽ zmanjšalo za dva tisoč.

Objavljeno
24. februar 2016 12.40
Aleš Stergar
Aleš Stergar

Ljubljana – Dušan Mes bo 23. marca nastopil svoj drugi štiriletni mandat generalnega direktorja Slovenskih železnic. Nadzorni svet ga je na podlagi uspešnega dela v prvi štiriletki brez razpisa povabil, naj nadaljuje delo.

Holding Slovenske železnice (SŽ) je statusna družba z omejeno odgovornostjo v stoodstotni lasti države. Pravni akti dopuščajo možnost povabila, seveda pa so nadzorniki polno osebno odgovorni za svoje odločitve. Državno lastnino upravlja SDH, ki v tem primeru imenuje tudi predstavnike kapitala v nadzornem svetu.

SŽ imajo od lanske jeseni nov nadzorni svet, ki pa je po hitrem odstopu že izvoljenega Petra Graška brez predsednika. Nadomestnega člana NS SŽ bo SDH po lastnih napovedih imenoval še februarja, najmanj dotlej pa je prvi mož NS SŽ Bojan Brank. Ta je bil predsednik NS SŽ tudi marca 2012, ko je bil Mes po odpoklicu Igorja Blejca, ki je v vlogi prvega moža SŽ zdržal le nekaj mesecev, prvič imenovan. Dušan Mes je na SŽ sicer prišel v Blejčevo ekipo jeseni 2011. Brank je kmalu po prvem imenovanju Mesa odstopil iz NS SŽ.

Nadzorniki so Mesa povabili, naj nadaljuje svoje delo, ker so poslovni rezultati SŽ v njegovem prvem mandatu solidni. SŽ so imele leta 2009 skoraj 28 milijonov evrov izgube, leta 2010 dobrih 19 milijonov in leta 2011 več kot 15 milijonov izgube. Po Mesovem prihodu so SŽ že leta 2012 ustvarile 3,5 milijona evrov dobička, lani pa po sedanjih podatkih 21,148 milijona evrov.

V obratni smeri kot rastoči poslovni prihodki, lani jih je bilo za 578 milijonov evrov, so se – ob posluhu države, ki je izpolnjevala svoje obljube in zaveze – zmanjševale obveznosti z več kot štiristo milijonov leta 2010 na lanskih nekaj manj kot 144 milijonov evrov. Kar daje SŽ možnost za novo zadolževanje: v SŽ še kako potrebujejo nova vozna sredstva, tako v tovornem kot v potniškem prometu.


Fizični kazalniki so sicer manj obetajoči kot finančni. V tovornem prometu naj bi lani po sedanjih ocenah prepeljali za 18,3 milijona ton blaga, pol milijona ton manj kot predlanskim, a dva milijona ton več kot leta 2012.

Pri potnikih so se SŽ zadnja leta lahko pohvalile, da vsaj velike stagnacije ni bilo, v letu 2013 so celo obrnili trend in s 16,3 milijona prepeljanih potnikov dosegle številko iz leta 2009. Že predlanskim je nato zaradi žleda sledil padec na 14,8 milijona potnikov, ki se je lani, kljub obnovi potniškega prometa na notranjski progi, še nadaljeval, tako da bo po oceni številka pristala pri 14,2 milijona prepeljanih potnikov. Pri tem velja zapisati, da je na koprski progi potniški promet, verjetno tudi zaradi obilice tovora, še vedno precej skrčen. Od petih dnevnih vlakov vozita v resnici le dva, po voznem redu preostalih pa vozijo nadomestni avtobusi.

SŽ so število zaposlenih z 9961 ob koncu leta 2009 do lanskega silvestrovega zmanjšale na 7741, dodana vrednost na zaposlenega pa se je s 25.210 evrov v letu 2009 povečala na (ocenjenih) 39.082 evrov v letu 2015.