Durabusu prekipelo, od države javno terja obljubljeno subvencijo

Mariborsko podjetje bi rado z državnimi milijoni zagnalo proizvodnjo električnih avtobusov in zaposlilo 100 ljudi.

Objavljeno
27. november 2014 20.16
TAM DURABUS
Robert Galun, Maribor
Robert Galun, Maribor
Maribor - Ob robu predstavitve novega letališkega avtobusa, ki je plod lastnega znanja, so v družbi TAM-Durabus javno prvič opozorili na neizpolnjeno obljubo države. Še zmeraj namreč niso prejeli finančne spodbude v višini 3,351.000 evrov za projekt, ki bi zagotovil 100 delovnih mest.

Direktor TAM-Durabusa Holger Postl je poudaril, da so podporo projektu in obljubo za izplačilo spodbude za tuje neposredne naložbe zgolj v zadnjem letu dali nekdanji gospodarski minister Metod Dragonja, bivša premierka Alenka Bratušek, ob nedavnem obisku podpredsednika kitajske vlade pa še zdajšnji premier Miro Cerar. A birokratski postopki za pridobitev sredstev se vlečejo že zelo dolgo, zato se v Durabusu bojijo, da tudi letos iz vse skupaj ne bo nič.

Ni namreč jasno, kdaj bo vlada dobila na mizo predlog Durabusa za dodelitev nepovratnih sredstev, Postl se celo boji, da iste osebe, ki so že lani preprečile izplačilo omenjenega zneska, namerno in usklajeno zavlačujejo. Letos so bili namreč pozvani, naj zaprosijo za dodelitev spodbude po posebnem postopku, saj da bo s tem zagotovljeno izplačilo prvega dela sredstev že v prvi polovici leta, preostanek pa do konca leta, je pojasnil Postl. Vendar iz tega ni bilo nič, ljudje, ki vodijo postopek, so ob obisku kitajske delegacije sporočili, da Durabus ne izpolnjuje pogojev ter da naj dokumentacijo dopolni, a se je po kasnejšem sestanku s predstavniki gospodarskega ministrstva izkazalo, da to sploh ni potrebno, je razkril Postl.

Ker v Durabusu ne morejo več čakati, saj trpi ugled družbe, projekta pa sami ne morejo zagnati, saj bi v tem primeru ostali brez subvencije, vlado pozivajo, naj ukrene, kar je treba, da bo postopek zaključen do konca leta. Nenazadnje so predstavniki družbe Chin Hi tech Group Corporation, ki je lastnica mariborskega podjetja, že ob koncu leta 2012, torej še pred zagonom proizvodnje, dobili zagotovila agencije Spirit ter odgovornih na zunanjem in gospodarskem ministrstvu, da Slovenija podpira tuje naložbe in ima vzpostavljen sistem za dodeljevanje finančnih vzpodbud, trdi Postl.

Po njegovih besedah bo projekt Betic, Električni avtobusi na inovativno polnjenje, število zaposlenih s sedanjih 200 dvignil na 300, zagotovil bo za 12 milijonov evrov investicij in prispeval k svetovni prepoznavnosti Slovenije na področju avtomobilske industrije. Polega tega ni zanemarljivo, poudarja Postl, da je Durabus od zagona tovarne v slovenski proračun prispeval več kot 4,5 milijona evrov davkov in prispevkov ter domačim podjetjem z naročili materiala in storitev zagotovil za približno 12 milijonov evrov prometa. TAM-Durabus tudi nima bančnih kreditov in obratni kapital zagotavlja izključno z lastnimi sredstvi ter sredstvi lastnikov, ki so v družbo investirali že več kot 13 milijonov evrov.

Mariborsko-kitajsko podjetje se sicer trenutno posveča zlasti proizvodnji letaliških avtobusov in je v samo poldrugem letu na tem področju doseglo zavidljiv tržni delež. Postl ocenjuje, da z izjemo Kitajske, kjer veljajo drugačna pravila, obvladujejo že od 35 do 40 odstotkov trga. Letos so prodali 85 letaliških avtobusov, naslednje leto jih nameravajo 120, od tega jih je večina že naročenih. Poleg tega v letu 2015 načrtujejo še proizvodnjo 50 turističnih avtobusov.

V skladu z načrti rastejo tudi prihodki. Letos so jih ustvarili za 18 milijonov evrov in so že v drugem letu poslovanja na zeleni veji, kar pomeni, da bodo lahko z letošnjim dobičkom pokrili lansko izgubo v višini treh milijonov evrov.