Facebook: ko gigant postane ranljiv

Vroča delnica: podjetje je povsem nezadolženo in dobrih 25.000 zaposlenih za razvoj porabi okrog šest milijard evrov.

pon, 16.04.2018, 15:00

Facebook je prvo in največje globalno socialno omrežje in prepričan sem, da vas ima tam večina odprt račun, saj ima podjetje več kot dve milijardi uporabnikov. Facebook tudi zaradi velikosti vsake toliko časa zaide v težave, vede ali ne vede. In ravno to se dogaja zdaj, ko je v medije prišla novica, da so bili na nedovoljen način zlorabljeni osebni podatki 87 milijonov uporabnikov (večina v ZDA) za namen manipuliranja pred zadnjimi ameriškimi volitvami. Podatke je zlorabilo podjetje, ki je imelo dovoljenje Facebooka za obdelavo podatkov, vendar ne na način, kot se je na koncu izkazalo. Ampak več o tem malo kasneje.

Mark Zuckerberg je kot izjemno nadarjen študent računalništva na univerzi Harvard leta 2004 ustanovil podjetje Harvard Facebook. Osnovni namen je bil, da študenti univerze na enem mestu na enostaven način (prek spleta) dostopajo do podatkov drugih študentov, kot so slike obrazov, smer študija, od kot prihajajo ... Spletna stran je dobesedno čez noč postala uspešnica med študenti in kmalu se je priljubljenost preselila na druge ameriške univerze.

Osnovna ideja je bila več kot očitno uspešna in Facebook je kmalu po »osvojitvi« ameriških kampusov svoj domet razširil na celotno populacijo. Leta 2012, potem ko je bilo podjetje že največje na svetu, so delnice začele trgovati na borzi z eno največjih prvih javnih prodaj delnic (IPO) v zgodovini. Štirinajst let in dve milijardi uporabnikov kasneje lahko govorimo o zgodbi o uspehu, ki ji skoraj ni para. Iz ideje v študentski sobi in enem prenosnemu računalniku je nastalo podjetje, ki je na borzi vredno okrog 400 milijard evrov.

Seveda je Facebook danes drugačen, kot je bil na začetku, vendar še vedno temelji na ideji omogočati ljudem komunicirati s prijatelji, družinskimi člani in sodelavci tako, da si med seboj delijo izkušnje, fotografije, videoposnetke, spletne strani ... Z razvojem tehnologije se je tudi facebook iz namiznih računalnikov preselil na mobilne naprave prekaplikacije facebook, ki so ji z leti dodali še druge aplikacije, kot so instagram, messenger, whatsapp in oculus.


Infografika: Delo


Večino prihodkov (98 odstotkov) ustvari s prodajo oglasov. In če so leta 2012 ustvarili štiri milijarde evrov prihodkov in 25 milijonov evrov dobička, so leta 2017 prihodke povečali na 36 milijard evrov, pri čemer so ustvarili dobrih 16 milijard evrov čistega dobička. Podjetje je povsem nezadolženo in dobrih 25.000 zaposlenih za razvoj porabi okrog šest milijard evrov.

V zadnjem času je podjetje na prepihu tako medijev kot tudi in predvsem ameriškega senata in kongresa ter evropske komisije, potem ko se je razvedelo, da je osebne podatke uporabnikov zlorabil zunanji partner (Cambridge Analytica). Nekaj tednov po razkritju zlorabe se je ustanovitelj podjetja Mark Zuckerberg v preteklem tednu dva dni zagovarjal pred ameriškimi senatorji in kongresniki in v bližnji prihodnosti ga čaka podoben proces pred člani evropske komisije.

Glavna tema zaslišanja je bila, na kakšen način v prihodnosti preprečiti zlorabo in kako zaščititi osebne podatke uporabnikov, ne samo uporabnikov facebooka, ampak tudi uporabnikov drugih socialnih omrežij. Večinsko mnenje je, da je Zuckerberg zaslišanja prestal brez dodatne škode za Facebook in temu primerno je večina analitikov ohranila nakupno priporočilo, katere ciljna cena je dobrih 30 odstotkov nad trenutno tržno ceno, kar je največji razkorak v zadnjih dveh letih. To je bilo po več kot 15-odstotni pocenitvi cene delnice pričakovano, ker facebooku na globalni ravni ni primerljive alternative.

Prijavi sovražni govor