Facebook in Google naj zaračunavata storitve

Jaron Lanier: zagovornik tehnologije danes opozarja na njen mračnejši drugi jaz.

sob, 14.04.2018, 12:00

Vplivni ameriški računalniški strokovnjak, znan po tem, da kritično opozarja na pasti sodobne tehnologije, je izjavil, da bi morala podjetja, kakršni sta Facebook in Google, začeti zaračunavati svoje storitve in se tako odpovedati poslovnemu modelu oglaševanja, ki ljudi spodbuja, da delijo preveč svojih osebnih podatkov.

Jaron Lanier je eden prvih, ki so se začeli ukvarjati z navidezno resničnostjo, in zaradi številnih inovacij mu nekateri danes pravijo kar »oče navidezne resničnosti«. Najprej je veljal za velikega zagovornika vseh prednosti tehnoloških dosežkov, toda sčasoma je začel vse odločneje opozarjati na pasti, ki nam jih nastavlja nenadzorovan razvoj sodobne tehnologije.

Svoja razmišljanja o tem je predstavil v knjigah, v katerih poudarja, da tehnološki dosežki in družbeni mediji poneumljajo ljudi in uničujejo našo človeškost, krepijo izkoriščevalsko moč kapitala in nas vse bolj prilagajajo potrebam strojev. Ljudje na spletu navdušeno všečkajo ter nekritično delijo svoje fotografije in druge vsebine, velika podjetja pa s podatki uporabnikov ustvarjajo velikanske dobičke. Ameriški tednik Time je Lanierja zaradi njegovega kritičnega razmišljanja leta 2010 uvrstil na seznam sto najvplivnejših ljudi na svetu.

Sedeminpetdesetletni Lanier se je prejšnji teden v kanadskem Vancouvru udeležil konference nepridobitne organizacije TED, ki gosti pomembne govornike ter poskuša predstavljati in razširjati zanimive ideje z vseh področij človekovega delovanja. Lanier je med svojim nastopom omenil škandal, v katerega sta se zapletli podjetji Facebook in Cambridge Analytica, ki je zlorabilo osebne podatke več deset milijonov uporabnikov Facebooka, škandal pa je zelo jasno pokazal, da se uporabniki ne zavedajo, kako veliko njihovih osebnih podatkov je pomanjkljivo zaščitenih in jih je brez težav mogoče zlorabiti.

Lanier je na konferenci povedal, da bi morala podjetja, kakršni sta Facebook in Google, temeljito spremeniti svoje poslovne modele in omogočiti, da bi njihovi uporabniki plačevali za njihove storitve, namesto da so storitve odvisne od oglaševanja. Lanier meni, da se je prav zaradi napačnega prepričanja, da bi moralo biti vse na spletu brezplačno, razvil tak model oglaševanja, nato pa so se razvila družbena omrežja, ki nagrajujejo ljudi, da čim bolj navdušeno delijo svoje podatke z drugimi. Lanier, ki nikoli ni imel računa v nobenem družabnem omrežju, je med nastopom na konferenci še pozval ljudi, naj nehajo uporabljati Facebook in ga izbrišejo.

Prijavi sovražni govor