Kako pospešiti digitalno preobrazbo?

Nasveti za direktorje informatike: Potrebne so kadrovske spremembe, delovati je treba mobilno, urediti poslovne procese in graditi partnerstva.

Objavljeno
10. junij 2016 19.52
the concept of search of the information in computer networks, File is saved in AI10 EPS version. This illustration contains a transparency
Miran Varga
Miran Varga

Digitalna preobrazba letos dobesedno straši podjetja. Le kdo se ne zdrzne ob omembi spreminjanja kulture poslovanja, poslovnih modelov, filozofij, ljudi in tehnologije? Ali je res oddelek informatike tisti, ki naj bi pozna večino odgovorov in tlakoval pot uresničevanju vizije digitalnega gospodarstva? Direktorji informatike in njihovi sodelavci, ki tudi sami iščejo prave odgovore na zgornja vprašanja, naj preberejo naslednje temeljne nasvete.

Številna podjetja so v precepu. Rada bi kar najbolj izkoristila sadove trenutnega poslovanja, prav tako pa bi rada postala inovativni ponudnik visokointegriranih izdelkov, rešitev in storitev. V času, ko je hitrost ena največjih odlik oddelka IT, saj ustvarja veliko (dodane) vrednosti, se zdi bimodalna strategija nekoliko dvomljiva.

A če želi podjetje doseči oba postavljena cilja, ne pa nositi vseh jajc v eni košari, potem IT dveh hitrosti še zdaleč ni napačna ideja. Del podjetja bo žel sadove preteklega dela in podpiral (vzdrževal) trenutni poslovni model, del podjetja (in oddelka IT) pa se bo ukvarjal z iskanjem novih priložnosti v hitrem digitalnem svetu. Kako bo razdelil vloge in naloge, pa najbrž najbolje ve direktor informatike kar sam.

Pridobite prave ljudi

Nobena skrivnost ni, da digitalna preobrazba s seboj prinaša tudi velike kadrovske spremembe. Informatiki, ki se ne bodo mogli ali želeli sprijazniti s počasnim ali hitrim tirom nove usmeritve, bodo poiskali drugo sredino. Bitka za talente, torej IT-strokovnjake, se bo v prihodnje le še stopnjevala. Podjetja bodo morala resno razmisliti, kako postati privlačna za te vrste strokovnjakov in kako novačiti ter kombinirati njihove kompetence.

Eden zelo univerzalnih receptov, kako pospešiti digitalno preobrazbo poslovanja, je po mnenju strokovnjakov ta, da podjetja preprosto prevzamejo miselnost vsesplošne mobilnosti. Vsak zaposleni je mobilni zaposleni in posledično lahko dela od kjerkoli in kadarkoli. Mobilnost torej niso brezžična omrežja, naprave in aplikacije, ampak tudi poslovna kultura. Komunikacija v poslovnih okoljih je že dolgo predvsem elektronska, zato preskok v mobilno stanje duha za večino vendarle ne bi smel biti niti presenečenje niti pretežka naloga.

Procesna naravnanost poslovanja

Podjetja razumejo digitalizacijo in avtomatizacijo poslovanja, manj pa tako imenovano procesno naravnanost. Stvari so vendarle relativno preproste. Delovanje uspešnega podjetja morajo uravnavati poslovni procesi, ki v ospredje postavijo predvsem zaposlene in njihovo znanje. V naslednjem koraku jih povežejo z orodji (na primer aplikacijami) in dokumenti (podatki), ki jih ti potrebujejo za svoje delo.

»V urejenih poslovnih procesih zaposleni ne izgublja svojega časa z iskanjem dokumentov, ampak dokumenti najdejo zaposlenega natančno takrat, ko jih ta potrebuje. Pa ne samo dokumenti. Tudi vse druge pomembne informacije, ki jih potrebuje pri svojem delu, zaposlenega pravočasno pričakajo na ustreznem mestu. Pri tem pa še zdaleč ne gre samo za informacije, ki so v dokumentih. Sodobno podjetje uporabo dokumentov ukinja, saj so številne pomembne informacije za delo že v zalednih in zunanjih informacijskih sistemih,« pojasnjuje Anja Jerič iz podjetja Crea.

Partnerski ekosistem

Med kritične gradnike digitalne preobrazbe sodi vsekakor tudi partnerski ekosistem oziroma več njih. Za oddelek informatike je to kateri izmed računalniških velikanov (ali več njih), kot so Amazon, Cisco, Google, Microsoft, Oracle, SAP ali domači sistemski integratorji ter ponudniki storitev IT (iz oblaka). Koliko informacij o svojem poslovanju bodo zaupala svojim partnerjem, je odvisno od podjetij samih, a najboljša sodelovanja so tista, ki so že na strateški ravni. V času, ki narekuje prehod funkcij IT na izrazito storitveni model, je vsakršna strateško-razvojna komponenta še kako dobrodošla.

»Za podjetja v regiji digitalna transformacija prinaša veliko sprememb. Preobrazba je nujna z vidika boljše uporabniške izkušnje ter povečevanja zadovoljstva strank, s čimer poskrbijo tako za zvestobo strank kot pridobivanje novih. Zadovoljna stranka je namreč edino jamstvo za uspešno prihodnost.

Treba se je zavedati, da se digitalna transformacija poslovanja ne zgodi čez noč, proces preoblikovanja je širok in dolgotrajen, saj poslovanje postavi na nove temelje in določa nov način dela, ki vključuje tudi proces nenehnih izboljšav. Z digitalizacijo dela in poslovanja se preprosto ne izplača odlašati, nasprotno, prej kot se zanju odločimo, večjo dodano vrednost lahko ustvarimo,« komentira Matej Šošterič, direktor poslovanja družbe Comtrade v Sloveniji.