Krizni štab za reševanje zastojev na železnici

V pristanišču umirjajo žogo, toda vagonov je kljub temu manj kot lani.

Objavljeno
05. februar 2016 21.54
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj
Koper – Nadzorniki Luke Koper so danes na izredni seji ustanovili krizni štab, ki bo poskušal v čim krajšem času rešiti zastoje na železniških tirih, ki že resno ogrožajo poslovanje slovenske logistične hrbtenice. Predsednik štaba je postal Ivan Novak iz slovenskega hčerinskega podjetja avstrijskega prevoznika Rail Cargo Carrier. Minister Peter Gašperšič pa Luki očita, da je šla s problemom »nekoliko predaleč«.

Štab so predlagali nadzorniki Luke, dobili podporo in soglasje Slovenskih železnic (SŽ), zato sta v štabu tudi predstavnika SŽ – tovorni promet in SŽ – infrastruktura, poleg njih pa še predstavnik luškega prevoznika Adria Transport, Zveze špediterjev Slovenije in seveda Luke Koper. Nadzorniki so se danes strinjali, da zastoji nastajajo tako na območju Slovenije kot tudi zunaj nje. »Vzrok za zastoje so omejene kapacitete slovenskega železniškega omrežja in neoptimalna organizacija. Problem je operativen in ga je kot takega tako tudi treba reševati. Prepričani smo, da je mogoče nastalo stanje rešiti v doglednem času tako, da se tudi drugi prevozniki vključijo v podporo povečanju prevozu blaga,« so sporočili po seji nadzornega sveta iz Luke Koper. Pojasnili so, da bodo drugi prevozniki poskušali pomagati tako z vlaki kot s kadri.

Neuradno smo izvedeli, da vlaki še zamujajo in da podatki, ki jih posredujejo SŽ, niso vedno popolnoma natančni. »Vlakov je lahko tudi več kot pred enim letom, kar ves čas dokazujejo na SŽ. Res je tudi, da imamo v Luki morda za tri do pet odstotkov več tovora, toda vagonov je, gledano v celotnem obdobju, za 20 do 25 odstotkov manj. Ne samo da z lanskimi 12 milijoni ton pretovora po železnici še nismo dosegli zajamčenih 14,3 milijona ton kapacitet. Trend kaže, da v zadnjih dveh mesecih vlaki prevažajo manjše količine tovora,« smo izvedeli od zaposlenih v Luki Koper.

Nujen razvoj infrastrukture

Prva nadzornica Alenka Žnidaršič Kranjc ni želela nobenih dodatnih zapletov v odnosih med Luko Koper in SŽ: »V nadzornem svetu izhajamo iz navodil lastnika, da moramo zagotoviti rast in razvoj pristaniške dejavnosti. Za dosego rasti moramo imeti na voljo ustrezno infrastrukturo, to pa mora zagotoviti država. SŽ in Luka nista tisti, ki zagotavljata infrastrukturo. Vprašali so me, ali ima Luka Koper morda tudi kakšne omejitve v svoji rasti. V severnem Jadranu se bo tovor blaga povečeval, ne glede od naših želja. Če zanj ne bomo poskrbeli v Luki Koper, bodo to opravili v Trstu ali bližnjih pristaniščih.«

Mladen Jovičić je odločno zavrnil očitek, da hočejo vplivati na usodo sedanjega prvega moža SŽ Dušana Mesa, ki mu čez dva meseca poteče mandat generalnega direktorja SŽ. »Niti približno nimamo nič s tem. Se je pa danes pred stavbo TV Koper zbralo kakih 70 luških delavcev, ki so bučno okrcali ministra Petra Gašperšiča, ker so prepričani, da je med tistimi, ki zavirajo projekt drugega tira. Ponudili smo mu podpis naše peticije za drugi tir in proti privatizaciji Luke, a je ponudbo zavrnil. Peticijo so podpisali že vsi zaposleni v Luki in pričakujemo še več tisoč drugih. Nikakor ne mislimo zlepa privoliti v sprejetje zakona, ki bi Luki odvzel pred nekaj leti dodeljeno koncesijo za pretovorno dejavnost. Izkoristili bomo vse možnosti in ministra pozivamo, da ukrepa v interesu ljudstva,« je dejal Mladen Jovičić iz sindikata žerjavistov, sicer tudi predstavnik delavcev v nadzornem svetu.

Minister za infrastrukturo Peter Gašperšič pa je po poročanju STA danes na Brdu pri Kranju ocenil, da je šla Luka Koper s poudarjanjem težav na železniškem omrežju »nekoliko predaleč«. Po ministrovih besedah so bile na tem omrežju vedno težave, vedno so nastajale zapore in začasne zamude, ki so jih pozneje odpravili. Ključno je, da z medijskim poudarjanjem teh težav po nepotrebnem ne povzročamo škode v celotni logistični panogi. Dodal je, da država ne potrebuje pritiska, da bi odločila o pomembnosti drugega tira, ker je ta odločitev že sprejeta. Prepričan je, da bodo rezultati dela na tem najzahtevnejšem investicijskem projektu kmalu opazni. Zavrnil je očitke, da nasprotuje gradnji drugega tira. Gradbeno dovoljenje zdaj pričakuje v dveh mesecih. Ministrstvo za okolje in prostor pa trenutno izvaja pregled dokumentacije.