Letalske družbe letos s še večjimi dobički

Tudi letos se letalskemu prometu obetajo dobri poslovni rezultati, več potnikov, posodobitev letališč in nova letala.

ned, 18.06.2017, 20:01

Dubajsko letališče številka ena na svetu

Mednarodno letališče Dubai International je utrdilo svoj položaj največjega letališča za mednarodni potniški promet na svetu. Lani je z njega potovalo 83,65 milijona potnikov, kar je 7,2 odstotka več kot leto prej. Dubajsko letališče je na prvem mestu te lestvice že od leta 2014, ko je naslov odvzelo londonskemu Heathrowu. Dubai International ostaja ambiciozen tudi pri načrtih za prihodnja leta. Letos naj bi naštel 89 milijonov potnikov in s tem zmanjšal zaostanek, ki ga na ravni potniškega in tovornega prometa loči od letališč v ameriški Atlanti in kitajskem Pekingu.

Letališče, ki je domača baza največjega letalskega prevoznika na Bližnjem vzhodu Emirates in je posebej pomembno vozlišče na letih med zahodnimi državami ter Azijo in Avstralijo, je februarja lani napovedalo tudi širitev, s katero bo lahko sprejelo 90 milijonov potnikov na leto. S tega mednarodnega vozlišča leti več kot sto letalskih družb na okoli 260 destinacij. Dubaj ima sicer še bolj smele načrte za svoje letališče Al Maktum International, ki je vrata odprlo leta 2013. Ko bo povsem dograjeno, bo imelo zmogljivost 120 milijonov potnikov na leto.

Mednarodno združenje za zračni promet (Iata) je izboljšalo napoved letošnjih dobičkov za letalske družbe. Skupaj naj bi 275 članic združenja letos doseglo 31,4 milijarde dolarjev dobička, kar je dobrih pet odstotkov več, kot so napovedovali lani.

Iata je napoved objavila v začetku meseca na letalskem sejmu v Cancunu v Mehiki, kjer je izvršni direktor združenja Alexandre de Juniac opozoril, da so v letalski industriji še vedno prisotna tveganja, povezana z naraščanjem protekcionizma v nekaterih državah, kot so Velika Britanija in ZDA.

Največ dobička za ameriške letalske družbe

Kot je dejal, ga je presenetila odločitev v obeh omenjenih državah, da prepovedo prenosne računalnike na krovu letal z določenih letališč z Bližnjega vzhoda in iz Turčije. Letalske družbe namreč poročajo, da jim to povzroča veliko težav. Zaradi tega imajo težave predvsem bližnjevzhodne letalske družbe, ki pravijo, da so potniki nezadovoljni, ker ne morejo delati na letalu.

Ameriške letalske družbe naj bi letos ustvarile 15,4 milijarde dolarjev dobička, azijske in evropske po 7,4 milijarde dolarjev, bližnjevzhodne ga pričakujejo 400 milijonov evrov, afriške pa naj bi imele 100 milijonov dolarjev izgube.

Tudi Airbus letos z večjim dobičkom

Več čistega dobička letos napovedujejo tudi pri Airbusu. V prvem četrtletju, ki je ponavadi najšibkejše, ga je bilo 608 milijonov, kar je 52 odstotkov več kot v istem obdobju lani. Prihodki so se medtem povečali za sedem odstotkov, na 13 milijard evrov.

Več dobička je bilo predvsem zaradi enkratnega prihodka, ustvarjenega s prodajo enote za obrambno elektroniko, ki so jo prodali investicijskemu skladu KKR. Dobiček iz poslovanja se je namreč v primerjavi z lanskim v istem času zmanjšal za polovico, na 240 milijonov evrov. Vzrok so višji proizvodni stroški in nižje ustvarjene cene na trgu.

Težave z vojaškim letalom A400M

Airbus naj bi letos letalskim družbam dobavil 700 komercialnih letal, kar je 12 več kot lani, naročenih pa ima za prihodnja leta skupaj 6744 letal v vrednosti 1060 milijard dolarjev. Po mnenju vodstva družbe je največji izziv, kako s proizvodnjo čim učinkoviteje pravočasno dobaviti vsa naročena letala.

Airbus nima težav z dobavo komercialnih potniških letal, zapleta pa se z vojaškim transportnim letalom A400M, okoli katerega se že vse od začetka projekta zgrinjajo težave pri tehnologiji, delo pa Airbusu otežujejo tudi različna pričakovanja njegovih strank – vojaških letalskih enot Nemčije, Belgije, Francije, Velike Britanije, Luksemburga, Španije in Turčije. Kot zdaj kaže, so kompleksnost projekta podcenjevali tako pri Airbusu kot pri njegovih strankah.

Strošek, povezan z razvojem tega vojaškega letala, ki naj bi ga Airbus sprva začel dobavljati že leta 2011, je znašal 2,2 milijarde evrov. Airbus je lani dobavil 17 letal A400M, leta 2015 le 11. Nekaj jih je dobavil tudi letos, vendar bodo zadržana plačila, povezana z njimi, vplivala na Airbusovo poslovanje še letos in prihodnje leto.

A380 bo lahko sprejel še več potnikov

Airbus je največje potniško letalo na svetu A380 naredil še privlačnejše za letalske družbe. Pred kratkim je predstavil različico, ki ima dodatnih 80 potniških sedežev. Doslej so bili airbusi A380 večinoma opremljeni s 497 sedeži, s prilagoditvami pa se lahko to število poveča na 575 potnikov v štirih razredih.

Med prilagoditvami so spremenjene stopnice med etažama, drugačna letalska kuhinja in ponekod ožji sedeži. Airbus se namreč že leta bojuje za nova naročila letal A380. Ker se število naročil zmanjšuje, je letno proizvodnjo že zmanjšal z 28 letal na 12.

Letalske družbe po airbusu A380 še komaj kaj povprašujejo, saj je zaradi velikosti ta letala smiselno uporabljati le na omejenem številu dolgih prog. Manjša letala, kot sta airbus A350 in boeing 787 dreamliner, pa se prodajajo odlično.

Letalski prevozniki, med drugim Etihad iz Združenih arabskih emiratov, so že terjali nadgradnjo letala v varčnejšo različico A380 neo, a pri Airbusu za zdaj o tem nočejo nič slišati, saj ob skromnih naročilih visoki izdatki za razvoj niso upravičeni.

Letalske družbe naročajo še več novih letal

Dobre napovedi Iate spodbujajo letalske družbe, da se odločajo za nakupe novih letal. Med večjimi naročili v zadnjem času je bilo naročilo iranske družbe Iran Air, ki se je po odpravi prepovedi na uvoz letal odločila za obnovo zastarele iranske flote potniških in tovornih letal.

Iran Air je sklenil pogodbe za nakup 120 Airbusovih letal za 25 milijard dolarjev in 80 Boeingovih letal za 17,6 milijarde dolarjev. Poleg tega naj bi Boeing 29 svojih novih letal dal v najem, tako da naj bi bil celoten posel vreden toliko kot Airbusov. Airbus in Boeing bosta letala začela dobavljati letos, zadnja pa naj bi Iran Air dobil leta 2025.

A350 tekmuje z dreamlinerji

Letalski prevoznik Singapore Airlines, ki ima v floti 182 letal, je pri Boeingu naročil 39 potniških letal v vrednosti 13,8 milijarde dolarjev. Ena največjih svetovnih letalskih družb želi namreč ob čedalje ostrejši konkurenci na trgu povečati zmogljivost. Naročili so 20 širokotrupnih letal tipa 777-9 iz družine 777X, ki velja za tekmeca modela airbus A350, in 19 letal tipa 787-10 iz družine dreamliner.

Družbi Singapore Airlines in Boeing sta se hkrati dogovorili tudi o opciji za nakup še po šest letal vsakega od obeh omenjenih tipov. Če bodo opcijo uresničili, bo skupno naročenih 51 letal. Letala tipa 787-10 naj bi Boeing Singapurcem dobavil v finančnem letu 2020/21, letala 777-9 pa leto pozneje.

Za nakup 20 letal se je odločila tudi družba China Southern Airlines. Odločili so se za letala airbus A350-900, katerih kataloška vrednost znaša skoraj šest milijard dolarjev. Gre za najnovejše Airbusove modele, ki jih bo evropski proizvajalec v skladu s pogodbo dobavil v letih od 2019 do 2022. Natančna vrednost posla ni znana, saj so pri tako velikih naročilih običajni precejšnji popusti.

Prijavi sovražni govor