Luka Koper vse bliže prelomnemu 2018

Poglobitev morja: prihodnje leto načrtujejo pretovor 700.000 zabojnikov.

Objavljeno
09. september 2014 20.26
Dragomir Matič, predsednik uprave Luke Koper v Kopru, 12. junija 2014
Boris Šuligoj, Koper
Boris Šuligoj, Koper
Koper – Včeraj je Luka Koper prejela uradno dovoljenje Uprave RS za pomorstvo, da lahko ob kontejnerskem (prvem) pomolu pristajajo ladje z ugrezom do največ 13,5 metra. Vplovni kanal (ki ga je poglabljala država) in prvi bazen imata ob največji oseki 14 metrov globoko vodo. To pomeni, da bi lahko v Kopru pretovorili 50.000 do 200.000 več zabojnikov na leto.

»To je pomemben dosežek našega pristanišča. S tako globino bomo lahko presegli pretovor 700.000 zabojnikov, kar načrtujemo že za naslednje leto. Do konca leta načrtujemo pretovor vsaj 648.000 zabojnikov,« je povedal Dragomir Matić, predsednik uprave Luke Koper, ki tudi v tem letu ohranja primat v severnem Jadranu. Ob polletju so pretovorili 333.000 zabojnikov (Trst 237.000), koprska rast kontejnerskega pretovora je bila 13-odstotna (tržaška 1,7-odstotna).

Matić se je še posebej veselil, da jim je uspelo v dveh mesecih od podpisa pogodbe z nizozemsko družbo Van Oord uresničiti dogovorjeno poglobitev morja. »Zdaj moramo počakati kakih osem mesecev, da vidimo, kako je s temelji obalnih zidov. Prihodnje leto pa bomo nadaljevali s poglobitvijo morja na 15 metrov globine,« je pojasnil prvi mož koprskega pristanišča. Letos bodo za naložbe namenili 35 milijonov evrov, predvsem lastnih sredstev, hkrati so za 11 milijonov evrov zmanjšali obseg zadolženosti. Poleg poglobitve v prvem bazenu so povečali skladiščne površine prvega pomola za 6840 kvadratnih metrov. Naložba v dograjevanje pomola in poglobitev dna je znašala skupaj približno 11 milijonov evrov. Še ta mesec bodo izbirali izvajalca za izdelavo projektne dokumentacije, s pomočjo katere bodo v naslednjih štirih letih sedanjih 595 metrov kontejnerske obale podaljšali še za dodatnih sto metrov. »Do leta 2020 bomo lahko pretovorili milijon zabojnikov, če bomo v naslednjih letih podaljšali še severni del pomola za 400 metrov, imamo na tem pomolu možnost pretovora do 1,4 milijona zabojnikov,« je dejal Matić.

»Toda leta 2018 nastopi točka zasičenja na železnici. Tedaj bomo po vsej verjetnosti presegli količino 13,6 milijona ton tovora, odpeljanega z vlakom. To je najvišja možna količina prevoza blaga z vlakom iz Kopra. Če do tedaj ne bo ustreznejše železniške povezave, bomo morali prilagajati strategijo vlaganj. To pomeni, da bomo vlagali samo v tiste izboljšave, ki bodo smiselne,« je na problem drugega tira opozoril Drago Matić. Pred začetkom dela nove vlade in novega ministrstva ni mogoče vedeti, kako bo ta ukrepala. Toda v zadnjega pol leta se na projektu drugega tira ni ničesar premaknilo. Luka Koper načrtuje, da bi do leta 2020 investirala za 240 milijonov evrov. (Podatek ni pretiran, upoštevajoč, da letni ebitda družbe znaša 65 milijonov evrov). Tedaj naj bi Luka pretovorila 23 do 24 milijonov ton blaga (že letos 18,5 milijona ton).

Več prometa

Pred dvema dnevoma je v Luko Koper prišla dobra novica: namesto propadle alianse treh največjih kontejnerskih ladjarjev je dober poslovni partner francoski ladjar CMA CGM sklenil pogodbo s China Shipping Containers Lines in United Arab Shipping Company. To združenje ladjarjev bo plulo v Koper dvakrat na teden. Maersk in MSC je druga ladjarska naveza, tretji ladjar, ki prihaja redno s kontejnerji v Koper, pa je tajvanski Evergreen. Poglobitev morja bo vplivala, da bo Koper lahko tudi prvo pristanišče pri prihodu ladij v severni Jadran. Doslej so morale ladje najprej v Trst, da so se nekoliko razbremenile, plitvo morje v Kopru jim je nemalokrat prekrižalo poslovne načrte. Zdaj bodo vse manj odvisni od globin. Še laže bo čez leto dni, saj tako Uprava RS za pomorstvo (pri vplovnem kanalu) kot Luka načrtujeta dodatne poglobitve morskega dna.