Mariborskemu Tamu Europe raste prodaja

Družba je sicer leto sklenila negativno, pozitiven rezultat pa si v prihodnje obetajo predvsem od električnih avtobusov.

Objavljeno
14. januar 2016 14.35
Ba. Pa., STA
Ba. Pa., STA

Maribor − Mariborski proizvajalec avtobusov, ki se je pred kratkim iz Durabusa preimenoval v Tam Europe, je lani v svojem tretjem letu delovanja znova imel rast prodaje. Kot je za STA povedal prvi mož družbe, ki je s pomočjo kitajskega kapitala nastala na pogorišču Tovarne vozil Maribor, Holger Postl, so leto sklenili z okoli 19 milijoni evrov prodaje.

Med najpomembnejše dogodke lanskega leta štejejo prodor na zahodnoevropske trge, tako z letališkimi kot s potovalnimi avtobusi. Večino letaliških avtobusov so lani prodali na španski trg, odprla se jim je Turčija, kar pomeni, da so pomembno povečali svoj tržni delež v tem segmentu. Večino turističnih in šolskih avtobusov so lani prodali v Veliko Britanijo in na Irsko.

Letos za četrtino večja prodaja

Družba je sicer leto, predvsem po zaslugi finančnega prestrukturiranja in reorganizacije lastništva, sklenila negativno, čeprav je tekoče poslovala uravnoteženo, pozitiven rezultat pa si v prihodnje obetajo predvsem od razvoja in serijske proizvodnje električnih avtobusov, ki bodo pomenili ključen produkt prihodnosti.

Po Postlovih besedah so ustvarili pogoje za nadaljnjo rast tudi letos. Načrtujejo okoli 25 odstotkov višjo prodajo na vseh področjih proizvodnje, če jim bo uspelo s pomočjo že dolgo časa obljubljene in pričakovane spodbude države proizvodnjo električnih avtobusov vzpostaviti še letos, pa bi to imelo dodaten vpliv na poslovanje družbe, ki trenutno zaposluje 210 ljudi.

Vlada sprejela le formalni sklep

Vlada je sicer prejšnji teden na predlog gospodarskega ministrstva znova sprejela sklep o dodelitvi dveh milijonov evrov spodbude podjetju za investicijski projekt »električnega avtobusa na inovativno polnjenje (Betic)«. Če je morda sprva kazalo, da bo vlada zdaj vendarle nakazala denar, ki sta ga družbi obljubila že dva premiera in nekaj ministrov, pa gre dejansko le za formalni sklep, s katerim so spremenili leta 2014 sprejetega, in sicer tako, da izplačilo spodbude predvidijo v letih 2016 in 2017.

Kot so pojasnili na gospodarskem ministrstvu, bo Tam Europe sredstva dobil na podlagi izkazanih upravičenih stroškov, in ne kot vnaprejšnje plačilo. Kateri stroški so upravičeni in pod kakšnimi pogoji, pa bo določeno s pogodbo, so še dodali.

Postl je v zvezi s tem povedal, da so tako rekoč še vedno tam kot pred letom dni. »Za zdaj je vlada sprejela zgolj nov sklep o dodelitvi denarja, ki znova potrjuje že dvakrat sprejeto odločitev. Rezultat vsega skupaj je še vedno enak ničli, zato še naprej upamo, da se bo nekaj vendarle zgodilo,« je dejal prvi mož mariborskega podjetja, ki pravi, da so po treh letih pogajanj po eni strani veseli, da na njih še niso pozabili, po drugi pa zagotovo niso zadovoljni z razvojem dogodkov.

Ne vedo, kaj točno vlada pričakuje

Kot je dodal, tudi zanje ostaja vprašanje, kaj natančno vlada od njih pričakuje, pri tem pa ima občutek, da niti sama ne ve točno, kaj in kako ravnati v tem primeru. Hkrati je spomnil, da je podjetje v Sloveniji že tri leta, v tem času so zaposlili več kot 200 ljudi in investirali več kot 20 milijonov evrov, zato najbrž ne bi smelo biti vprašanje, ali so sposobni razvoja. Če ne drugega, je po njegovem vse skupaj zelo slab signal drugim potencialnim tujim vlagateljem.

Projekt Betic sicer pri njih že poteka, a bi z državno spodbudo vse skupaj lahko precej pospešili in razvoj že končali, s tem pa bi imeli možnost dodatnega zaposlovanja. Konkurenca v Evropi in svetu prav tako deluje na tem področju in prvi oziroma najboljši ponudnik bo zmagovalec, poudarja Postl.

Trenutno so zelo blizu dokončanja prototipa, izvajajo določene optimizacije, vprašanje pa je kako zelo lahko pospešijo zadnjo fazo, saj bodo potrebna relativno velika vlaganja v razvoj programske in tehnične opreme. Zato je po njegovem nemogoče natančno napovedati časovnico, bo pa leto 2016 pomembno za ta projekt.