Najmočnejši hibridni električni pogon za letala na svetu

Projekt HYPSTAIR: zagon pogonskega sklopa je velik korak v smeri električnega letalskega prometa.

Fri, 19.02.2016, 13:30

Ajdovščina − »Ponosni smo na vlogo, ki jo ima projekt HYPSTAIR v razvoju električnega letalstva. Prikazuje verjetnost, da bo generalno letalstvo v prihodnosti lahko električno, in potrjuje mojo idejo in vizijo ter razvojno strategijo podjetja Pipistrel,« pravi Ivo Boscarol, direktor in lastnika Pipistrela, kjer so omenjeni projekt tudi vodili.

V Pipistrelu so bili namreč prvi, ki so razvili Panthero, štirisedežno letalo, ki je lahko opremljeno s tremi različnimi pogoni: bencinskim motorjem, električnim pogonom ali hibridnim pogonskim sklopom. »Projekt HYPSTAIR pomeni velik korak v smer letalstva na hibridni pogon in s tem veliko priložnost za Pipistrel in druge proizvajalce letal generalne aviacije,« je prepričan Boscarol.

Hibridni električni pogoni so nova zvrst letalskih pogonov, ki podaljšujejo doseg popolnoma električnih letal in so hkrati tihi ter do okolja prijazni. V okviru projekta HYPSTAIR razviti 200-kilovatni pogonski sklop zagotavlja moč, enakovredno tisti, ki jo proizvajajo batni motorji, tipično v uporabi na letalih splošne kategorije. Obratuje lahko v treh načinih:

  • izključno električni, ki kot vir moči uporablja baterije,
  • način, ki uporablja izključno generator
  • in hibridni način, ki pri delovanju združuje oba vira energije.

 

Vse komponente pogonskega sklopa, ki jih je v okviru projekta razvilo podjetje Siemens, so vrhunec tehnologije na področju letalskih pogonov. Pogonski motor, ki zagotavlja 200 kW vzletne moči in 150 kW stalne moči, ter generator, ki omogoča 100 kW moči, se odlikujeta z energijsko gostoto, večjo od 5 kW/kg, in dvojnim navitjem s štirimi regulatorji moči, kar zagotavlja prej nedosegljivo zanesljivost obratovanja. Dodatni element te edinstvene inovacije je tudi uporabniški vmesnik, zasnovan s ciljem poenostavitve ravnanja z zahtevnim pogonskim sklopom. Za dodajanje moči zadostuje ena sama ročica s haptičnim povratnim odzivom, za nadzor nad stanjem in delovanjem pogonskega sklopa pa služi nov integriran večnamenski prikazovalnik, namensko razvit v sklopu projekta.

Obsežnemu laboratorijskemu testiranju vseh komponent in integraciji sistema na trup letala je sledil uspešen zagon, pri katerem so na sedežu podjetja Pipistrel v Ajdovščini preizkusili vse načine pogona tako pri nizkih kot tudi visokih močeh. Namensko je bil razvit tudi poseben petkratki propeler, ki ima največjo učinkovitost že pri nizkih obratih in se ponaša z nizko ravnjo hrupa. Preizkus vzletne moči so izvedli ob skupni uporabi generatorja, ki ga poganja turbinsko polnjen agregat, in namensko razvitih visokozmogljivih baterij, ki omogočajo hitro praznjenje. »Siemens razvija letalske električne pogonske sisteme z najboljšim razmerjem med močjo in težo. Samo z inovacijami lahko rešujemo probleme rastočih cen fosilnih goriv, vse večjega povpraševanja po potniških poletih in strožjih okoljevarstvenih predpisov. Novi izumi, razviti za hibridni električni pogon projekta HYPSTAIR, bodo dolgoročno temelj razvoja bolj trajnostnega letalstva. Ker so električni pogonski sistemi zasnovani tako, da jih je mogoče sorazmerno povečevati, lahko pričakujemo, da jih bodo v prihodnosti lahko uporabljala tudi večja letala. Svet postaja električen, pa naj bo v zraku, na tleh ali na vodi,« meni Frank Anton, začetnik in vodja razvoja električnega letalstva v podjetju Siemens.

V prihajajočih mesecih se bo intenzivno testiranje nadaljevalo s simuliranjem možnih načinov letenja ter tipičnih potekov poleta, ki so jih predvidele teoretične študije modela. Tako naj bi potrdili koncept hibridnega pogonskega sklopa in njegovih zmogljivosti. Projekt HYPSTAIR je dobil sredstva evropskega programa za raziskave, tehnološki razvoj in predstavitve, v njem pa poleg Pipistrela in Siemensa sodelujejo MBVision, Univerza v Pisi in Univerza v Mariboru.

Prijavi sovražni govor