Nov začetek prodajanja Adrie Airways

(Državni) lastniki bodo prodali slabih 92 odstotkov delnic.

Objavljeno
09. januar 2015 13.36
Posodobljeno
10. januar 2015 07.00
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Ljubljana - S podpisom sporazuma o skupnem nastopu SDH, DUTB in PDP pri prodaji Adrie Airways se je v četrtek začel postopek prodaje 91,58 odstotkov delnic slovenske letalske družbe. V Slovenskem državnem holdingu, ki v imenu države vodi postopek, napovedujejo, da si bodo predvsem prizadevali pridobiti vlagatelja, ki bi zagotovil obstoj in dolgoročni razvoj Adrie Airways.

SDH je v prvi fazi povabil k sodelovanju finančne in pravne svetovalce. V holdingu napovedujejo, da bodo "tako kot vedno postopke vodili v skladu z mednarodnimi standardi, transparentno in enakopravno do vseh potencialnih investitorjev, kar je pogoj za zagotavljanje konkurenčnosti v postopku in omogoča doseganje najboljših pogojev prodaje."

Na tem mestu velja opozoriti, da je bil spomladi leta 2012 za privatizacijo izbran (in plačan) švicarski svetovalec, družba Barrons, ki Adrio predstavljal potencialnim kupcem in pomagal pri pripravi privatizacije. Evropski prevozniki so takrat potrdili, da so bili svetovalci z njimi v zvezi s prodajo AA v stiku, je bilo v Evropi zanimanje majhno. Adrio so prikazali 10 do 15 interesentom in predstavitve so bile dobro sprejete. Ideje so bile različne, nekateri so bili AA pripravljeni kupiti za en evro, potem bi pa jo za 10 do 15 milijonov evrov še dokapitalizirali.

Adrio se je kasneje precej intenzivno prodajalo na rastočem arabskem letalskem trgu, a do dogovora iz različnih razlogov ni prišlo. Po tem, ko je v lastniško strukturo iz Jata v Air Serbio preoblikovano družbo vstopil Etihad, so te možnosti še manjše. Naraven partner za Adrio bi verjetno bila Lufthansa. A njen izvršni direktor Carsten Spohr je za Delo sredi decembra povedal, da je skupina nemškega letalskega prevoznika Lufthansa sredi preoblikovanja, ob tem pa niso predvideni novi nakupi. Tudi nakup Adrie Airways ne. Sedanja struktura - z Lufthanso in njenimi operaterji ter hčerinskimi družbami Swiss, Brussels in Austrian Airlines (AUA) - po Spohrovih besedah povsem ustreza. Še več, z agresivnim nastopom na domačih trgih drugih članic Star Alliance so prav Lufthansine družbe oster tekmec - tudi Adrii.

Prvi mož Adrie Airways Mark Anžur pravi, da uprava podpira privatizacijo družbe in si želi lastnika, ki bi aktivno podprl začrtano strategijo podjetja in omogočil njeno hitrejšo implementacijo, da bi poskrbel za potreben kapital družbe. Končni rezultat Adrie Airways v letu 2014 bo okrog ničle, kakšen pa bo, je zaradi različnih dejavnikov, tudi cenejšega goriva ob koncu leta ter prodaje in najema dveh letal CRJ 900 sredi decembra, zaenkrat še težko napovedati, pravi Anžur.

Likvidnostne težave so v mrtvi zimski sezoni običajne. Pritiski na stroške, pravi Mark Anžur, so v zahtevnem mednarodnem konkurečnem okolju, kjer v regionalnem prometu vedno bolj prevladujejo nizkocenovniki, zelo veliki. Adria Airways je občutljiva na vse vrste stroškov. Eni od problematičnih so pristojbine. Mark Anžur pravi, da obstaja veliko upanje, da bo država končno vsaj delno uredila previsoke stroške poslovnega okolja. Tudi z Aerodromom Ljubljana, ki je, kot bo, kot je znano, čez deset dni pristal v stoodstotni lasti hessensko-frankfurtskega Fraporta, je bil za leto 2015 sklenjen dogovor, v katerem ni bistvenih sprememb glede na leto 2014.

Naše neuradne informacije, da je odpovedal vse kolektivne pogodbe, Mark Anžur ni ne potrdil ne zanikal. Dodajmo, da so veljavne kolektivne pogodbe stopile v veljavo jeseni 2011, ko je bil njihov sprejem pogoj za državno-bančno dokapitalizacijo Adrie Airways. Dokapitalizacijski postopek je dobil končno odobritev julija lani. Dodajmo, da je, na primer, Austrian Airlines lani zaključil precej kontraverzen proces - s prenosom letalskih operacij na hčerinsko družbo Tyrolean - obnove kolektivnih pogodb.

Adria Airways bo s poletnim voznim redom s svojega domačega Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana (spet) začela leteti v Stockholm in (na novo) v Berlin. Lete z Brnika v Zürich bo obnovil Swiss, medtem ko bo Turkish sedanjim sedmim dodal še tri tedenske lete. Adria bo še naprej letela trikrat dnevno v Zürich, Mark Anžur pa upa, da prihod konkurence ne bo preveč vplival na Adriine rezultate. Se bo pa povečala prepoznavnost Adrie in Slovenije. Edini odgovor na krepitev konkurence je širitev na drugih trgih, se zaveda Mark Anžur, ki napoveduje, da bo Adria letos iz Tirane začela leteti v Bruselj in Pariz. Adria bo okrepila tudi svoje lete iz poljskega Łodža v München in Amsterdam.

Poročali smo že, da bosta Air India in Adria Airways 15. januarja na relaciji New Delhi - Frankfurt - Ljubljana začeli leteti na skupnih letih (code share). Adria Airways bo letela med Ljubljano in Frankfurtom, Air India pa med Frankfurtom in New Delhijem, vsi leti pa bodo nosili oznake obeh družb.

V največji meri gre za marketinške učinke. Dejansko, pojasnjuje Anžur, lahko letalska družba skupni let obravnava kot svoj let, ne glede na to, da leti drug prevoznik. Predvsem pa bo imela v tem primeru Adria vse pravice za letenje v Indijo - če bi se nekoč odločili, da bi leteli sami. Marketinško pa bosta družbi lahko izkoristili prodajni mreži - Indijci pri nas, Adria v Indiji - kar je vsekakor ceneje, kot da bi oblikovali svoji mreži. Finančni učinek, delitev prihodkov, je v vsakem primeru stvar dogovora. Generalni direktor Air Indie Rohit Nandan pa je pred slabim mesecem za naš časnik povedal, da bi z Adrio opcijsko lahko delili tudi lete iz New Delhija v Rim in Milano, kamor je Air India nedavno začela leteti.