Obrtnik brez računa je za potrošnika kakor račun brez krčmarja

Ko se oziramo za obrtniki je cena seveda zelo pomembna, a je treba vedeti, kaj vse vključuje.

Objavljeno
15. februar 2012 18.17
ZPS, B.K.
ZPS, B.K.

Ko je treba prepleskati stene, tlakovati dvorišče, ko poči vodovodna cen in podobno, moramo poiskati obrtnika. Ker se bliža pomlad, ko so obrtniška dela še posebej aktualna, smo zbrali nekaj nasvetov, na kaj morate paziti, da se izognete zapletom, ko dela zaupate obrtniku.

Pri izbiri obrtnika je cena storitve seveda zelo pomembna, vendar pa je treba pri primerjavi različnih ponudb paziti, kaj obrtnik ponuja za to ceno. Ne pozabite preveriti, ali cene vsebujejo tudi DDV – po zakonu bi ga morale.

Čeprav za izvedbo obrtniških del ni potrebna pisna pogodba, pa se v praksi velikokrat zatakne prav zaradi različnega tolmačenja ustnega dogovora glede obsega del ali cene. Pri predračunu morate paziti, ali gre za predračun z izrecnim jamstvom ali za predračun brez njega. Če ste se z obrtnikom dogovorili za plačilo brez izrecnega jamstva, vas mora takoj, ko ugotovi, da bo izračun prekoračen, obvestiti o tem. Če tega ne stori, ne more od vas zahtevati višjega plačila.

Predplačilo

Predplačila niste dolžni plačati, dokler ne pregledate opravljenega dela. V praksi pa obrtniki pogosto zahtevajo izvedbo predplačila, še preden sploh začnejo delati, kar je razumljivo predvsem takrat, ko obrtnik kupi tudi material, potreben za izvedbo del (npr. keramične ploščice, parket).

Pri predplačilu je dobro vedeti, da lahko od obrtnika zahtevate obresti za predplačilo, če bodo minili več kot trije delovni dnevi od datuma plačila, do takrat, ko bo obrtnik začel delati.

Odstop od pogodbe

Obrtnik mora vrniti celotni plačani znesek, če odstopite od pogodbe, ker ni pravočasno začel obrtniških del, in sicer z obrestmi od dneva, ko je znesek dobil na svoj TRR. Če je obrtnik nekatere storitve opravil pravočasno, vam mora vrniti znesek za storitve, ki jih do razveze pogodbe ni opravil. Tudi ta znesek je dolžan vrniti skupaj z obrestmi.

Prevzem del, reklamacija

Ko obrtnik konča delo, je vaša glavna dolžnost, da opravljeno delo pregledate. Svetujemo vam, da že v zapisniku o prevzemu del reklamirate morebitne napake, ki ste jih opazili. Če napake opazite kasneje in z njimi seznanite obrtnika v prvih šestih mesecih po izvedbi del, obrtnik pa se z reklamacijo ne strinja, mora sam dokazati njeno neupravičenost – predložiti mora mnenje neodvisnega strokovnjaka (sodnega izvedenca). Če boste posamezne napake reklamirali po tem, ko bo minilo več kot šest mesecev od izvedbe del, pa boste morali dokazati upravičenost svoje reklamacije z mnenjem strokovnjaka (izvedenca) na svoje stroške.

ZPS svetuje

1. Na www.ozs.si preverite, ali je izbrani obrtnik registriran.

2. Ko primerjate ponudbe, bodite pozorni, kaj vsebuje cena.

3. Pred izbiro obrtnika zahtevajte pisni predračun, ceno z DDV.

4. Pri večjih delih sklenite pisno pogodbo (določite obseg storitev, uporabljeni material, roke za izvedbo, ceno, pogodbene kazni za zamudo, način plačila ipd.)

5. Reklamacijo posredujte obrtniku pisno, in to v roku.

6. V težavah se obrnite na ZPS, za člane so pravni nasveti brezplačni.

Svetovalna pisarna ZPS Foto Igor Zaplatil Foto Igor Zaplatil ZPS svetuje

1. Na www.ozs.si preverite, ali je izbrani obrtnik registriran.

2. Ko primerjate ponudbe, bodite pozorni, kaj vsebuje cena.

3. Pred izbiro obrtnika zahtevajte pisni predračun, ceno z DDV.

4. Pri večjih delih sklenite pisno pogodbo (določite obseg storitev, uporabljeni material, roke za izvedbo, ceno, pogodbene kazni za zamudo, način plačila ipd.)

5. Reklamacijo posredujte obrtniku pisno, in to v roku.

6. V težavah se obrnite na ZPS, za člane so storitve pravne pisarne brezplačne.

Izkušnja potrošnice

Na ZPS se je obrnila potrošnica, ki se je na podlagi priporočila sorodnika z obrtnikom dogovorila za prenovo kopalnice, vendar nista vnaprej natančno (pisno) opredelila končne cene, ampak le, kateri material nabavi naročnica. Ko je bila kopalnica dokončana, je obrtnik poslal že na prvi pogled previsok račun. V njem delo ni bilo posebej specificirano, za porabljeni material pa je obrtnik priložil zgolj predračun iz ene od trgovin. Po pregledu postavk predračuna je potrošnica s pomočjo strokovnjaka ugotovila, da se material iz predračuna sploh ne ujema z dejansko porabljenim, za delo pa je (glede na število opravljenih ur, ki jih je potrošnica zabeležila) zaračunal absolutno preveč. Naknadno je ugotovila še napako na vgrajenem talnem sifonu.

V ZPS so potrošnici svetovali, naj pisno zavrne račun, in sicer v roku osmih dni po prejetju. Zavrnitev naj utemelji in od obrtnika zahteva, naj ji pošlje račun za kupljeni material (predračun pač lahko dobi vsakdo kadar koli za kateri koli izdelek, ne da ga v resnici kupi) in naj natančno specificira vrsto opravljenih del in urne postavke. Pisno utemeljitev naj skupaj z računom priporočeno pošlje nazaj obrtniku in mu na račun nakaže nesporni znesek plačila (ki ga določi ob pomoči poznavalca). Vse to je storila, reklamacijo za napako na sifonu pa je po nasvetu ZPS poslala naknadno. Zgodba se še ni razpletla, ker obrtnik ni hotel prevzeti priporočene pošte, naročnica pa zdaj čaka, da se bo oglasil in da se bosta pogodila o končni ceni.