Piloti za pogodbo pred privatizacijo

Stavko so napovedali, ker poslovodstvo ni pristalo na njihove minimalne zahteve.

Objavljeno
13. november 2015 18.26
tre-STEVARDESE
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo
Ljubljana – Ob napovedi stavke pilotov v Adrii Airways – 30. novembra med peto jutranjo uro in polnočjo – je poslovodstvo zapisalo, da je le-ta nepotrebna. Poslovodstvo in stavkovni odbor naj bi pogajanja o novi kolektivni pogodbi nadaljevali prihodnji teden.

Sindikat pilotov želi hitro in učinkovito izpogajati novo kolektivno pogodbo, zato je napovedal stavko, pojasnjuje predsednik stavkovnega odbora Fedor Pop Gligorov. Poslovodstvo AA je v svojem prvem odzivu zapisalo, da na svoj septembrski predlog povišanja mase za plače ob hkratnem povišanju fleksibilnosti dela od sindikata ni dobilo uradnega odgovora.

Fedor Pop Gligorov pojasnjuje, da so imeli po lanskem decembru, ko je poslovodstvo odpovedalo (do)sedanjo kolektivno pogodbo z upravo trinajst sestankov, vendar se po prepričanju sindikalne strani niso nikamor premaknili. V Sindikatu prometnih pilotov Slovenije (SPPS) imajo občutek, da uprava AA namenoma zavlačuje s pogajanji. Na zadnjem sestanku z upravo so sindikalisti jasno predstavili svoje minimalne zahteve. Odgovor uprave je bil zelo daleč. Poleg tega v sindikatu opozarjajo na številne kršitve še veljavne odpovedane kolektivne pogodbe, kakor tudi zakonov.

V javnosti prevladuje mnenje, da so plače pilotov v AA ob blokovnem sistemu dela, ki je za tako majhno družbo menda manj primeren, kar solidne in nad evropskim povprečjem. Prejemki pilotov v AA so mogoče res nekoliko nad povprečjem evropskih povprečnih plač, pravi Fedor Pop Gligorov, čeprav ni čisto prepričan, da to drži, saj ne pozna povprečne evropske plače. So pa plače Adriinih pilotov po njegovih navedbah daleč pod povprečjem evropskih pilotskih plač, še toliko dlje pa od prejemkov pilotov v Evropi. Povprečna osnovna plača pilota v Adrii je približno 1,6-kratnik povprečne plače v Sloveniji. Prejemki pilotov v AA so eni najnižjih v regiji – na področju bivše Jugoslavije, primerjava mnogokratnikov glede na povprečno plačo v regiji pa kaže, da so daleč najnižje.

Stroški dela predstavljajo v Adrii Airways po besedah Fedorja Pop Gligorova 12 odstotkov vseh stroškov, stroški pilotskih prejemkov pa nekaj manj kot 6 odstotkov. Po poizvedovanjih sindikata v svetu ni letalskega podjetja s tako nizkimi stroški dela. O višini izplačil Pop Gligorov težko govori, saj pozna le svoje dohodke. Količina efektivnega letenja in število ur letenja je odvisno od dela, ki ga zagotovi delodajalec in piloti na to nimajo vpliva. Pop Gligorov priznava, da bi lahko leteli več.

V odgovoru poslovodstva na napoved stavke je tudi opozorilo na likvidnostne težave in vedno prisotna grožnja s stečajem - če ne pride prej do prodaje ali dokapitalizacije. Stalne grožnje s stečajem in likvidnostnih problemov se v sindikatu zavedajo, podrobnosti pa ne poznajo. Sindikat ne želi vplivati na privatizacijski postopek, pravi Fedor Pop Gligorov, želijo pa piloti novo kolektivno pogodbo pred prihodom novega lastnika.