Pipistrel z največjim poslom v 26-letni zgodovini

Ajdovskega proizvajalca letal izbrali za zmagovalca natečaja indijskega ministrstva za obrambo za dobavo 194 šolskih letal.

Objavljeno
12. oktober 2015 11.59
Katja Željan, Panorama
Katja Željan, Panorama
Ajdovščina − To je nedvomno daleč največja posamična pogodba v vsej 26-letni zgodovini podjetja Pipistrel. Za indijsko vojsko bomo vsak mesec izdelali šest oziroma sedem letal. Na ta način imamo za prihodnji dve leti in pol razprodano polovico trenutnih zmogljivosti naše proizvodnje,« je po podpisu pogodbe povedal Ivo Boscarol.

Svetovno priznani proizvajalec letal iz Ajdovščine bo s svojimi letali opremil Indijske letalske sile (IAF), Indijsko mornarico (IN) in Nacionalno kadetsko akademijo (NCC), saj so ga izbrali kot zmagovalnega ponudnika na natečaju v mednarodni konkurenci enajstih različnih načrtovalcev in proizvajalcev letal in letalskih delov oziroma avtoriziranih letalskih zastopnikov.

Ivo Boscarol, direktor podjetja Pipistrel, pravi: »Imamo več kot četrt stoletja izkušenj na področju izdelave zahtevnih sistemov za mala letala, zato smo idealni partner za IAF, IN in NCC. Naše letalo Virus SW 80 »GARUD«, ki je bilo natančno konfigurirano, da izpolnjuje vse zahteve in potrebe naročnikov, je vrhunec naprednega načrtovanja, gradnje iz najsodobnejših kompozitnih materialov in najnovejših digitalnih letalskih inštrumentov. Predstavlja sodobno šolsko letalo za 21. stoletje, ki bi si ga želel vsak pilot. Sem presrečen in ponosen, da je bil naš proizvod izbran kot zmagovalec v ostri mednarodni konkurenci, in se že veselim novic o številnih mladih pilotih, ki bodo prvič poleteli v nebo na krilih »garuda«.

Posebno balistično reševalno padalo

Zmagovalni izdelek je dvosedežno šolsko letalo, izdelano iz sodobnih kompozitnih materialov. Posadko lahko sestavljata dva člana, inštruktor in učenec, ter vsa njuna oprema. Letalo poganja 80-konjski certificirani letalski motor. Doseže lahko hitrosti več kot 220 kilometrov na uro, leti najmanj tri ure brez pristanka in se povzpne na višino več kot 6000 metrov.

Uporablja lahko tudi travnate steze in nepripravljene terene. Letala bodo kadeti uporabljali izključno za šolanje letenja in letalske varnosti, zato je Pipistrel opremil vsa tudi s posebnim balističnim reševalnim padalom (Ballistic Parachute Rescue System), ki v primeru nesreče rešuje hkrati letalo in oba potnika, katerima ni treba skakati iz kabine. Poleg tega ima letalo še več drugih varnostnih sistemov, na primer sedeže s funkcijo absorpcije sile in potniško kabino, ojačano s plastjo KevlarjaTM.

Tehnična ustreznost in cena

Pipistrelov Virus SW 80 »Garud«, poimenovan po mitološki ptici ujedi Garudi, na kateri v hindujski mitologiji jezdi bog Višnu, je bil temeljito preizkušen. Indijci so vsa letala, ki so se potegovala na natečaju, testirali v ekstremnih lokalnih pogojih − visoki vročini in vlažnosti, na izrednih nadmorskih višinah ipd. Po tem, ko so garuda izbrali za tehnično najbolj primernega in je bila izpogajana končna cena, so se več kot dve leti pogajali tudi o drugih podrobnostih pogodbe.

Pipistrel bo dobave začel čez osem mesecev na več kot sto različnih lokacij po vsej Indiji, vseh 194 pa mora biti dobavljenih znotraj obdobja tridesetih mesecev po prvi dobavi. Pipistrel se je moral pogodbeno zavezati, da dobavi po tretjem letu še dodatnih sto letal, če bo naročnik to zahteval, tako da bo Pipistrel verjetno dobavil skoraj 300 letal. Da bo omogočil gladko in neprekinjeno delovanje garudov, mora Pipistrel za obdobje prihodnjih desetih let zagotoviti za IAF, IN in NCC tudi vse rezervne dele in tehnično podporo. Opremiti jih morajo z rezervnimi motorji, orodjem za tehnično podporo, hkrati pa usposobiti večje število osebja za posadko in servis.

Pilote v Indiji bo usposabljalo Pipistrelovo partnersko slovensko podjetje »Pipistrel Academy«, ki se ukvarja s šolanjem pilotov in inštruktorjev. Indijsko osebje bodo naučili leteti na novih letalih in prešolali indijske inštruktorje, da bodo lahko skrbeli za nadaljnje izobraževanje sami. Pipistrel bo izšolal tudi mehanike, ki bodo novi floti lahko nudili nepretrgano tehnično podporo in skrbeli za redno vzdrževanje.