Podjetja imajo za petino zaposlenih preveč

Ugodne gospodarske razmere bi menedžerji morali izkoristiti za povečanje produktivnosti.

Objavljeno
29. september 2017 01.01
Milka Bizovičar
Milka Bizovičar
Portorož – Povezovanje vodi dlje, je slogan letošnjega managerskega kongresa, na katerem so danes za menedžerja leta 2017 razglasili direktorja Rika Janeza Škrabca, nagrado vključi.vse, ki nadomešča priznanje do menedžerk prijazno podjetje, pa je prejelo podjetje Varis Lendava oziroma njegova direktorica Sabina Sobočan.

Srečanje poteka v izjemno pozitivnem vzdušju. Predsednik Združenja Manager Aleksander Zalaznik je izpostavil napovedano 4,4-odstotno gospodarsko rast, kar je po njegovih besedah izjemen rezultat. Gonilo je še vedno izvoz, ki bo letos za blizu devet odstotkov višji, kot je bil lani, optimizem pa se iz gospodarstva prenaša tudi na osebno potrošnjo, kar gospodarsko rast še podpira.

Vse to ima dober vpliv na brezposelnost, ki se že dve leti zapovrstjo znižuje, približujemo se stopnji v predkriznih letih, to je šest odstotkov. To pa je izziv za podjetja, ki čedalje teže dobijo delavce z ustreznimi znanji, posebej v nekaterih panogah.

Na okrogli mizi so sodelovali (z leve) predsednik uprave Gorenja Franjo Bobinac, raziskovalec Dejan Verčič, antopologinja Anna Kirah in predsednica uprave Dela Irma Gubanec. Foto: Uroš Hočevar/Delo


Vložiti vso strast v povečanje produktivnosti

Zalaznik ocenjuje, da to stanje in pozitivne razmere kar kličejo po tem, da se menedžerji resneje lotijo težave, na katero opozarja OECD. In sicer, da je produktivnost v Sloveniji kar za 20 odstotkov nižja od povprečja v EU. »To pomeni, da imajo podjetja na splošno petino preveč zaposlenih. Z aktivnostmi na tem področju bodo težave s pomanjkanjem kadrov (bolj) rešljive. Zdaj je čas, da menedžerji v reševanje tega vprašanja vložijo vso svojo strast. S povečanjem produktivnosti se bodo povečale tudi plače in se približale tistim v Evropi,« je dejal Zalaznik. Pri povečanju produktivnosti lahko veliko pomaga digitalizacija, a kot je opozoril predsednik Združenja Manager, jo je treba uvajati zaradi povečanja produktivnosti in ne zato, ker je to moderno, sicer ne bo pravega učinka.

Sonja Šmuc, izvršna direktorica združenja, ki v teh dneh odhaja s te funkcije, je opozorila, da je kljub zmanjševanju brezposelnosti – novih zaposlitev je bilo v letu dni 25.000 – brez dela še vedno 17.000 mladih, kar je ob dejstvu, da so verjetno kompetentni, presenetljivo. Je pa ob tem poudarila, da je lani na družboslovnih fakultetah diplomiralo 6000 mladih, na naravoslovnih in tehničnih pa vsega 2500.

Če smo se še pred nedavnim pogovarjali o tem, kako nam tuje investicije bežijo, so zdaj napovedi spodbudne. Poudarila je, da iskanje rešitev za tuje vlagatelje ne bi smelo biti drugačno kot za domače, in pozdravila najnovejšo zakonodajo na tem področju, ki te pogoje izenačuje. »Tujci cenijo znanje in usposobljenost delavcev, k naložbam prispeva tudi naša geostrateška lokacija, a poudarjajo, da je naša država vlagateljem zelo neprijazna,« je poudarila.

Z davki odganjamo najboljše kadre

Menedžerji so opozorili na neprijazno davčno politiko, ki najboljše kadre z visokimi dohodki odganja iz države. Davki (tudi osebni) morajo biti spodbudni. Ker so obdavčitve tako visoke, perspektivni ljudje odhajajo, ker v tujini zaslužijo več. To sicer ne bi bilo nič slabega, če bi hkrati k nam prihajali tujci. A se to ne dogaja. Glede na to, da se vsako leto število delovno aktivnih zmanjša za več kot 10.000, je na to treba biti pozoren, sta opozorila Zalaznik in Šmučeva, ki je bila slikovita: »Če nekoga obdavčiš s 60- ali 70-odstotnim davkom, je to jasen znak, da ga hočeš iz države spoditi.«

Zelo zanimivo je, je dejal Dejan Verčič iz podjetja Stratkom, kjer so v sodelovanju s kadrovsko agencijo Competo opravili obširno raziskavo o privlačnosti največjih slovenskih podjetij, da v Sloveniji na eni strani govorimo o pomanjkanju delavcev, na drugi strani pa je med mnogimi velika skrb, ali bodo zaradi digitalizacije in robotizacije ob zaposlitev. Raziskava, opravljena v 80. letih, ki velja še danes, je pokazala, da ljudje ne marajo sprememb. V sodobnih razmerah pa so spremembe stalnica in zelo pomembno je sodelovanje ter povezovanje tako zaposlenih in timov znotraj podjetij kot med njimi. Vse analize kažejo, da podjetja, ki se odpirajo tudi navzven, dosegajo boljše poslovne rezultate, lažje dosegajo svoje cilje.