Podjetniška zvezda ne odneha in deluje proaktivno

Podjetja, ki skupaj ustvarjajo presežke in to sproti dokazujejo z izvoznimi, razvojnimi in drugimi vidnimi uspehi na trgu in v svojem okolju

Objavljeno
15. december 2014 10.50
*acr* ČRNA VDOVA
Silva Čeh, gospodarstvo
Silva Čeh, gospodarstvo
Vse, kar opredeljuje podjetniške zvezde, se ne kaže v najvišjem dobičku, v največjem obsegu poslovanja, v milijardnem ali večstomilijonskem letnem prometu. Nadpovprečni uspehi se merijo tudi po tem, da gre praviloma za velike zaposlovalce, ki pozorno skrbijo za svoje delavce in ne le za visoke menedžerske plače. Tako se gradijo in ohranjajo zdravi in zadovoljni kolektivi, kar se prenaša tudi na širše okolje. Nekatera, kjer domujejo domeli, pipistreli, leki, krke in podobni, to gotovo občutijo.

Merila, po katerih uvrščamo podjetja med zvezde, so številna. Gotovo so to podjetja, ki veliko vlagajo v razvoj in raziskave ali pa so prepoznavni inovatorji, a hkrati so tudi okoljsko naravnana. Med zvezde štejemo tiste, ki so že ambasadorji etike ali pa med podpisniki deklaracije o poštenem poslovanju. Ambasadorjev imamo 29, s posebno deklaracijo zavezanih poštenemu poslovanju pa 51. Smo v zelo ostrem privatizacijskem obdobju, v času vala, ki bi sprivatiziral vse: od slabih do dobrih državnih in poldržavnih podjetij. Zapriseženi privatizatorji potrebe po slovenski lastnini ne prepoznavajo več, toda med zvezdami imamo tudi družbe, ki so v lasti zaposlenih in svojih upokojencev ali pa brez zadržkov delijo dobiček zaposlenim. Med zvezdne atribute sodi tudi njihov vključujoč odnos do zaposlenih. Zlahka si predstavljamo, da v mnogih podjetjih ne razumejo, kaj bi sploh lahko pomenil vključujoči odnosa do množice zaposlenih, potem ko svoje podjetniške cilje gradijo na odpuščanju in zmanjševanju plač in drugih delavskih pravic. V podjetniških zvezdah praviloma ravnajo drugače, njihova skrb za delovno okolje je tudi skrb za etično infrastrukturo, za družinsko življenje zaposlenih, za okoljski in družbeni odtis, ki ga puščajo za seboj.

Vključujoči, družbeno odgovorni

Na nedavnem posvetu o etiki in vključujočem delovnem okolju v okviru decembrskih dnevov integritete so govorili tudi o slabih izkušnjah in praksah v podjetjih; navržen je bil celo podatek, da so bili v letošnjem letu na delovnem mestu ustreljeni trije ljudje. A predstavili so tudi dobre prakse - tako globalnega Gorenja kot prav tako mednarodnega Domela. Prvo zaposluje deset tisoč ljudi, drugi okrog tisoč, oba se trudita, da bi bilo delovno okolje kar se da vključujoče. Gotovo je v Gorenju težje dosegati visoke standarde »delavskega luksuza«, ki si ga lahko privoščijo v Domelu.

Toda pri prenovi vrednot je tri tisoč zaposlenih v Gorenju v anketi na prvo mesto postavilo odgovornost in inovativnost, je povedala Vilma Fece, direktorica področja varstva okolja, varnosti in zdravja pri delu. Domel je znana slovenska družba, ki je v 56-odstotni lasti zaposlenih, 44 odstotkov pa pripada upokojencem in drugim. In Aleš Markelj, direktor splošnega sektorja, je na omenjenem posvetu dejal: »Domel je družbeno odgovorno podjetje, ki zagotavlja kakovostna delovna mesta.« Štipendirajo do 70 ljudi na leto, spodbujajo izobraževanje ob delu, skrbijo za nasledstveno piramido, imajo Domelovo akademijo, izdajajo letno poročilo za zaposlene, ogromno komunicirajo. Slednje med drugim zahteva dvojna vloga domelovcev: kot zaposlenih, ki so tudi solastniki podjetja. Promovirajo zdravje, imajo kar nekaj počitniških kapacitet, že skoraj opravičujoče govorijo o visokem delavskem standardu, češ, boste rekli, da smo v socializmu. Ali je potem čudno, da se jim mnogo od teh potez vrača, saj z majhnimi, drobnimi inovacijami in izboljšavami, ki jih predlagajo zaposleni, privarčujejo tudi pol milijona evrov.

Pri Delovih podjetniških zvezdah seštevamo vse: od dobička, izvozne uspešnosti, razvojne naravnanosti, inovativnosti do konkurenčnih prednosti, ki jih podjetjem dajejo priznanja, kot so družini prijazno podjetje, okoljski certifikati in priznanja, etične zaprisege, delavsko solastništvo, uspešno tuje lastništvo. Nenazadnje smo med naš zvezdni orion uvrstili tudi večino tistih, ki jih na Delu vsak teden predstavljamo v Imenu dneva ali pa zgolj tedenskem Ratingu tedna. Prvi so del vse pomembnejše start up podjetniške scene, druge izbira I, d. o. o., zlasti po visokih standardih plačilne discipline.

Zvezda ima podjetniško idejo

Janez Prašnikar, profesor na Ekonomski fakulteti v Ljubljani, pravi: »Podjetniška zvezda je tisto podjetje, ki ima podjetniško idejo, ki zagotavlja vzdržno konkurenčno prednost, ki konkurenčno prednost ali prednosti oblikuje na temelju nenehne inovativne dejavnosti, ki omogoča zalogo novih proizvodov in skladno s tem njeno aktiviranje, ki ohranja ali pa celo veča delež novih proizvodov v realizaciji podjetja. In podjetje, ki svojo dejavnost izvaja v sodelovanju s temeljnimi deležniki (partnerski koncept) in pri tem uporablja svojo genetsko kodo. In seveda podjetje, ki ustrezno uravnava tveganja, ki so v sodobnih razmerah postala stalnica poslovanja.«

Kako svojo zmagovalno, zvezdniško orbito vidijo vodilni ljudje nekaterih slovenskih najbolj prepoznavnih podjetij? Ivo Boscarol, lastnik in direktor Pipistrela, čez oceane prepoznaven s svojimi električnimi letali, je odgovoril: »Zvezda je lahko tisti, ki se zaveda, da je pomemben končni produkt, s katerim se boriš na globalnem trgu. Biti člen v verigi danes za dolgoročno uspešnost ni dovolj. Treba je graditi na lastni blagovni znamki, saj le ta prinaša potrebno dodano vrednost, da lahko zaposlenim zagotavljamo standard, ki ga od nas pričakujejo in kakršnega dovoljujejo rezerve za razvoj. Naš največji uspeh je naših 25 uspešnih let, preboj med 100 največjih izvoznikov, izziv pa obdržati vodilno mesto na področju načrtovanja in izdelave električnih letal, dokončati tovarno v Italiji, odpreti pisarno v Indiji in na Kitajsko prodati 100 letal. Od vlade pričakujem, da odpira ambasade in gospodarske atašeje v oddaljenih in perspektivnih trgih. «

Zvezda ne čaka

Lek, del mednarodne skupine Sandoz, je znan po zajetnem vlaganju v razvoj, po visokih standardih družini prijaznega podjetja, po izjemnih rezultatih. Predsednik uprave Vojmir Urlep: »V Sloveniji je lahko podjetniška zvezda vsak, ki ima dobro idejo in ne čaka, da mu bo država odprla pot do njene uresničitve, temveč to pot začrta in udejanji sam. Naše največje letošnje uspehe zaznamujejo nadaljnja utrditev vloge največjega razvojnega centra v Sandozu, doseganje rekordnega proizvodnega obsega na večini področij našega delovanja in nadaljevanje visokih vlaganj v širitev in posodabljanje proizvodnih zmogljivosti. Prihodnje leto bo naš največji izziv, kako lastnike prepričati, da še naprej veliko vlagajo v okolje, kjer visoka obdavčitev dela in nadaljnje obremenjevanje gospodarstva z vedno novimi dajatvami ne vlivata upanja v skorajšnje izboljšanje konkurenčnosti. Kajti tudi zvezde niso večne, mar ne?«

Tanja Skaza, direktorica družinskega podjetja Plastika Skaza, zlate gazele 2014 in letošnjega dobitnika certifikata družini prijazno podjetje, pravi: »V Sloveniji je lahko podjetniška zvezda podjetje, ki si postavi visoke cilje in jih tudi uresniči. Nositi mora odgovornost tako do zaposlenih, podjetja kot do okolja. Naš letošnji največji uspeh bo 200 zadovoljnih zaposlenih in 30 milijonov prodaje. Naš največji dosežek je, da so zaposleni zadovoljni, da ustvarjamo načrtovan dobiček, kajti dobri poslovni rezultati, super okolje, v katerem ustvarjaš, motivirajo prav vsakega. Eden glavnih ciljev je povečati inovativnost, ljudem želimo skozi svoje procese, storitve in izdelke pokazati in dokazati, da je tudi v plastiki veliko inovativnega in še neodkritega.«

Nadpovprečni poslovni rezultati Krke so znani, kakor tudi njihova razvejena družbena odgovornost. Predsednik uprave Jože Colarič: »Za dobro poslovanje so ključnega pomena usmerjenost v prodajo zanimivih in kakovostnih izdelkov in storitev, vlaganje v razvoj in proizvodne zmogljivosti, zagotavljanje ustreznih marketinško-prodajnih aktivnosti in osvajanje novih trgov, nenehno nadgrajevanje znanja in predvsem vlaganje v ljudi, pri čemer pa je ključno tudi zavedanje, da so naši dosežki odvisni le od dela in prizadevanj nas samih, od nikogar drugega. V Krki smo v zadnjih desetih letih podvojili prodajo, potrojili dobiček in več kot podvojili število zaposlenih in naredili bomo vse, da bomo tudi v prihodnje dosegali dober rezultat.«

Andrej Mertelj, direktor in solastnik družbe Datalab, znane po inovativnosti, a tudi lastništvu zaposlenih, je povedal: »Podjetniška zvezda je vsakdo, ki mu uspe danes kaj prodati brez zvez in poznanstev. Komur uspe prodati v tujino, je še toliko večja zvezda, saj prinaša v državo dodaten denar. Od odločevalcev pričakuje, da ga pustijo pri miru, mokre sanje pa so želje o boljšem podjetniškem okolju, stabilni davki in delujoče pravosodje. Letos so bili največji uspehi našega podjetja izvedba dokapitalizacije, pozicioniranje v agrosegmentu in nadaljevanje sodelovanja s telekomi.«

Zvezde naj imajo dolgo življenjsko dobo

Domel je videti idealna slovenska podjetniška zvezda. Direktorica Jožica Rejec: »Zvezde imajo dolgo življenjsko dobo, zato pričakujemo, da so tudi druge tako imenovane zvezde trajnostno naravnane, da vlagajo v razvoj, rastejo na svojem strokovnem področju, delujejo uravnoteženo med vlaganji v razvoj, zaposlene in izpolnjujejo pričakovanja lastnikov. Podjetja z dolgoročno naravnanostjo se znajo prilagajati stalno spreminjajočim se razmeram na trgu in se zanašajo predvsem nase. Dobri pogoji ugodno vplivajo na razvoj in rezultate: zmerni davki, spodbujanje vlaganj v razvoj, investicije in razvoj zaposlenih, hitra in celovita podpora pri dovoljenjih ter drugih postopkih pravne države. Naši letošnji največji uspehi so večji obseg prodaje, od načrtovanega predvsem pri novih programih, dobro sprejeta rešitev za energijsko nalepko sesalnikov pri dolgoletnih partnerjih in utrditev položaja razvojnega strateškega dobavitelja. V letu 2015 je velik izziv realizacija večjega projekta iz programa elektronsko komutiranih (EC) pogonov.«

Feniksi in fenomeni

V BTC je 180 zaposlenih od 390 udeleženih v lastništvu družbe, ki je lani dobila evropsko nagrado za družbeno odgovorno podjetniško prakso. Predsednik uprave Jože Mermal: »Največja podjetniška zvezda je bila družba Ekipa 2 iz skupine Outfit 7, ki je od start up podjetja v zadnjih petih letih postala globalno podjetje na področju zabavnih aplikacij. Podjetje s sedežem v Kristalni palači razvija aplikacije na 2000 kvadratnih metrih in ima okrog sto zaposlenih, predvsem mladih strokovnjakov z najvišjo mogočo tehnično IT-izobrazbo. Menim, da je to res naš feniks in hkrati fenomen, ki mu želim tudi v prihodnje vse najboljše z željo, da bi dobil čim več sledilcev in posnemovalcev. Prav gotovo lahko letos posebej opozorimo na 12-odstotno rast zaposlenih in 16-odstotno rast logistike, ki pa bo rasla tudi prihodnje leto. Hkrati bo največji izziv intermodalni logistični terminal, kot najmočnejši logistični terminal v JV Evropi, na 50 hektarjev velikem arealu logistične platforme z izjemnim naložbenim potencialom in s sočasnim ustvarjanjem od 800 do 900 novih delovnih mest. Prav gotovo skupaj pričakujemo povečan mednarodni ugled Slovenije, ki ga lahko dosežemo samo s pravim, prijaznim naložbenim okoljem in končno pripravo odličnih referenčnih in kompetenčnih projektov, tako domačih kot tujih.«

Vztrajnost in notranja moč

Franjo Bobinac, predsednik uprave Gorenja: »Podjetniška zvezda je lahko vsako podjetje, ki razvija nove izdelke, blagovne znamke, ki odpira nove trge in je v svoji poslovni zgodbi na nekem področju, v neki niši med najboljšimi na svetu, pri tem pa mora ustvarjati dodano vrednost za lastnike in vse druge deležnike. Ker se poslovno okolje vedno hitreje spreminja, se morajo podjetja na spremembe odzvati hitro, hkrati pa znati predvideti trende. Kaj zvezda pričakuje od vlade in drugih odločevalcev? Potrebujemo poslovno okolje, ki bo makroekonomsko ugodno in spodbudno za rast poslovanja, ki bo omogočalo hitrejšo prilagoditev razmeram na trgih, razvojno naravnano davčno politiko in ukrepe, s katerimi bo država podprla izvoz, ki je že vrsto let motor slovenskega gospodarstva.«

Družba Riko ni znana samo po uspešnem poslovanju z Rusijo, njihova hiša prihodnosti že stoji v Franciji, gradili bodo hiše v prestižnih soseskah Londona, veliko investirajo v umetnost. Janez Škrabec, direktor in lastnik Rika: »Podjetniška zvezda je tisto podjetje, ki premore dovolj vztrajnosti in notranje moči, da ne odneha ob prvem malodušju po porazih, ki deluje proaktivno, iščoč priložnosti in možnosti za rast in razvoj, in ki ima v svoj poslovni dnk zapisane tudi etične vrednote in moralno odgovornost. Podjetniške zvezde nase sprejemajo odgovornost in dolžnosti. Od vlade pričakujejo, da bo ustvarila spodbudno poslovno okolje, v katerem se bodo lahko razvijale in širile. Naš največji letošnji uspeh je to, da smo ponovili lanske odlične poslovne rezultate. Največji izziv v prihodnjem letu pa bo, da bomo uspešno zaključili projekte v teku ter poslovno dinamiko nadgradili z novimi projekti.«