Podjetniške zvezde 2015: Poslovanje z Indijo je krona podjetništva in odpira nova vrata

Ajdovski Pipistrel je letos dosegel največjo posamično zmago v 26-letni zgodovini, s 194 letali bo opremil indijsko vojsko.

Objavljeno
07. december 2015 10.43
acr pipistrel
Katja Željan
Katja Željan

Vodilnemu svetovnemu proizvajalcu ultralahkih letal in jadralnih letal z motorjem je v letošnjem oktobru uspel veliki met: s podpisom pogodbe s predstavniki indijske vojske za dobavo 194 letal imajo v Pipistrelu namreč za prihodnji dve leti in pol razprodano polovico trenutnih zmogljivosti proizvodnje. Pomembna referenca jim bo v prihodnjih letih pomagala še pri veliko drugih poslih, je prepričan direktor in lastnik Pipistrela Ivo Boscarol.

»Poslovanje z Indijo je brez dvoma krona podjetništva, saj ima ta država toliko specifik in zahtev, da je ni mogoče primerjati z nobeno drugo državo,« pravi Ivo Boscarol. Ajdovci so svoja prva letala v Indijo izvozili že pred desetletjem, za posel z indijsko vojsko, ki jo bodo opremili s 194 dvosedežnimi šolskimi letali − te poganja 80-konjski certificirani letalski motor in lahko dosežejo hitrost več kot 220 kilometrov na uro, letijo najmanj tri ure brez pristanka in se povzpnejo na višino več kot 6000 metrov − pa so se pogajali kar štiri leta.

Pogodba je prestiž

»Za nas podpisana pogodba pomeni izredno prepoznavnost, prestiž, da smo tak posel sposobni dobiti, in dodano vrednost naši blagovni znamki, hkrati pa imamo za nekaj let zagotovljen obstoj podjetja. Pogodba z indijsko vojsko sicer ni ne vem kako dobičkonosna, a v Pipistrelu gledamo na dolgi rok. Kar smo vložili v indijski posel, se nam bo zagotovo povrnilo skozi druge posle, saj pogodba z njimi pomeni izjemno referenco, ki nam bo v prihodnjih letih pomagala pri pridobivanju novih poslov. Je pa res, da pomeni dobava letal za indijsko vojsko drugačno razmišljanje in organizacijo dela v podjetju, zato smo preostale trge in projekte nekoliko premaknili na stranski tir. Pri poslu z Indijci si namreč napak preprosto ne moremo privoščiti,« poudarja Boscarol.

 


Za dobavo letal indijski vojski se je sprva potegovalo enajst ponudnikov. Najprej so odločale priprava dokumentacije, zasnova letala in njegove karakteristike. Sledilo je testiranje letal, ki so morala v Indiji prestati najhujše lokalne razmere: več kot 50 stopinj Celzija poleti in minus 30 stopinj Celzija pozimi, ekstremne višine in nepripravljene terene. Po testiranju so v igri ostali še trije, Pipistrel je bil finančno najugodnejši. »Ko smo bili izbrani kot najboljši, so se šele začela trda pogajanja o vsebini pogodbe. Da smo posel dobili, smo vedeli že pred dvema letoma, a tega nismo smeli razkriti,« priznava direktor Pipistrela.

»V našo izgubo vsekakor ne bomo delali. Takih profitov, kot jih dosegamo pri nekaterih drugih letalih, pa v poslu z Indijci ne bo že zaradi tega, ker so vsa letala za njihovo vojsko enaka, zaradi količine letal bo tudi njihova cena nižja. Doslej je bilo vsako letalo, ki smo ga naredili v Pipistrelu, malce drugačno in prilagojeno željam in potrebam kupca. Za indijsko vojsko je treba narediti proizvodnjo bolj serijsko in optimizirati nabavo sestavnih delov. To je za nas nekaj novega,« dodaja Ivo Boscarol. Posel za Ajdovce pomeni polovično povečanje števila proizvedenih letal: od zdajšnjih deset na šestnajst letal na mesec oziroma skoraj dvesto letal na leto, kar uvršča Pipistrel med pet največjih svetovnih proizvajalcev malih letal.

Prodor na kitajsko tržišče

Sicer pa pogodba z indijsko vojsko poleg dobave letal predvideva tudi desetletno dobavo rezervnih delov ter šolanje mehanikov in pilotov v Indiji. »Nekaj indijskih pilotov in mehanikov bomo izšolali tukaj. Prva letala, na katerih bo naša indijska ekipa šolala pilote in usposabljala mehanike, bodo v Indiji že maja prihodnje leto. Ko bomo začeli redno dobavo, bomo v Indijo vsak mesec poslali po šest letal. Indija je zelo velika država, njihova vojska je četrta največja na svetu in ima kar 103 letalske šole. Pogodba z njimi predvideva, da lahko kupec v roku dveh let ponovi oziroma poveča naročilo. Seveda pričakujemo, da se bo to zgodilo. Z drugimi besedami to pomeni še dodatnih sto letal Virus SW 80 GARUD,« ocenjuje sogovornik.

Prav Azija za svetovno znano ajdovsko podjetje, kjer so doslej izdelali že več kot 1300 različnih letal in motornih zmajev, ki letijo v več kot 80 državah, v prihodnje pomeni največji potencial. Boscarol ima v mislih seveda Kitajsko, ki se je z odprtjem možnosti za letenje čez noč prelevila v večji trg za mala letala kot ves preostali svet skupaj.

»Kitajci pričakujejo, da bodo do leta 2020 potrebovali 30.000 malih letal, kar je približno enajstkrat več, kot jih lahko zdaj naredimo vsi svetovni proizvajalci. V prihodnjih dveh letih bodo Kitajci zgradili 2500 'malih' letališč velikosti Portoroža in Brnika. Naš kitajski zastopnik odpira že 23 tak center, saj je trg resnično ogromen. V Pipistrelu sicer ne proizvajamo letal, ki bi se s ceno lahko kosala na tem tržišču, imamo pa letala višjega cenovnega razreda za zahtevnejše Kitajce, ki hočejo letala, izdelana v Evropi. Če bo treba kitajskemu tržišču zagotoviti večje količine cenejših letal, bomo to naredili tako, da jim bomo prodali določen model letala s celotno tehnologijo vred, in to po takšni ceni, ki nam bo omogočala razvoj novih programov,« napoveduje Ivo Boscarol.

Tudi letala na vodikove celice

Hkrati zatrjuje, da na račun novih velikih naročil razvoj v podjetju ne bo trpel. »Pri nas od 95 zaposlenih skoraj 40 ljudi dela v razvoju. Pipistrelova dolgoročna vizija je načrtovanje in razvoj letal, ne proizvodnja. Evropska letalska agencija nam je lani podelila certifikat certificiranega načrtovalca letal, tako da lahko načrtujemo in izdelujemo certificirana letala. Letos je iz Pipistrela že poletelo prvo takšno letalo, ki bo namenjeno šolanju civilnih pilotov.«

 


V Pipistrelu so zadnja leta tudi vodilna na področju razvoja električnih pogonov, kar po Boscarolovih besedah ostaja njihova prioriteta v prihodnje. Letos so dali na trg celoten električni pogonski paket, namenjen zamenjavi bencinskega pogona na obstoječih letalih z električnim, ki vključuje vse, od elektromotorja, baterij, inteligentnega sistema upravljanja do polnilca baterij.

A se pri tem očitno ne bo ustavilo: isti dan, ko je Pipistrelov direktor sklenil pogodbo za dobavo letal indijski vojski, je direktor Pipistrelovega razvojnega inštituta dr. Tine Tomažič v Nemčiji podpisal pogodbo za razvoj letala na vodikove gorivne celice z Univerzo v Ulmu in vodilnim nemškim letalskim inštitutom. V Pipistrelu načrtujejo, da bodo konec prihodnjega leta s tem letalom že poleteli. »To bo izredno velik korak na področju razvoja električnih pogonov. Letalo bo namreč lahko letelo nekaj tisoč kilometrov daleč in bo sprva lahko peljalo štiri, kasneje pa tudi več potnikov, in to s hitrostjo več kot 200 kilometrov na uro,« napoveduje Boscarol.