Potreba po novih idejah zdaj večja kot kadar koli

Kljub splošnemu gospodarskemu optimizmu ostajajo v trgovinski zbornici pri napovedih previdni.

Objavljeno
28. december 2015 15.54
Slovenija, Maribor, 7.1.2007 - razprodaja v Hervisu foto:Tadej Regent/Delo
Križnik Božena
Križnik Božena
Ljubljana – Iztekajoče se leto za slovenske trgovce ni bilo tako rožnato, kot bi si želeli, a vendar so se trendi po več »suhih letih« začeli izboljševati. Tako bi vsaj sklepali po statističnih podatkih, ki zajemajo gospodarstvo kot celoto. So trgovci za prihodnje leto zato kaj bolj optimistični? V kakšnih poslovnih okoliščinah bi jim uspel smelejši preboj?

Prebujajočemu splošnemu optimizmu navkljub ostajajo v trgovskem cehu previdni in trezni. Predsednica Trgovinske zbornice Slovenije (TZS) Mariča Lah opozarja, da kljub spodbudnim podatkom o gospodarski rasti, ki jo hrani predvsem izvoz, trgovinski sektor še vedno ne kaže opaznejših znakov okrevanja. Izvršna direktorica TZS Mija Lapornik dodaja: »Podoba trgovinskega sektorja v Sloveniji, pa tudi v tujini, se je v zadnjih letih bistveno spremenila. Zaostrene gospodarske razmere niso vplivale zgolj na močno spremenjene nakupovalne navade potrošnikov, ampak tudi na konkurenčnost v tej panogi. V trgovini je potreba po iskanju novih idej in rešitev ter po privabljanju in ohranjanju kupcev zato danes bolj izražena kot je bila v preteklosti.«

Za povečevanje konkurenčnosti doma je za trgovce ključno, da sledijo trendom v globalni trgovini. Kot kaže, se bo v prihodnosti krepila predvsem spletna in mobilna trgovina, odločno pa ji bodo kljubovali klasični trgovci s svojimi trgovinami, supermarketi in blagovnimi hišami, svoj tržni delež bodo obranili tudi diskonti. Organizacija podjetij se bo podrejala zahtevam potrošnikov, ki bodo čedalje močnejši, z raznolikimi potrebami, urbani, bolj izobraženi, informirani – skratka, zahtevnejši. Zato bomo, pravijo v TZS, priča razvoju globalne spletne trgovine na eni strani in vzpostavljanju regionalnih spletno-trgovinskih centrov na drugi. Slednji bodo predvsem priložnost za povečanje spletne prisotnosti srednjih, majhnih in mikro podjetij.

Poglavitna omejitev tostran Alp pa je slovenska kupna moč; lani se je sicer dvignila za odstotno točko na 83 odstotkov povprečja EU 28, je pa še vedno šest odstotnih točk pod maksimumom iz predkriznega leta 2008. Tako bodo spremenjene nakupovalne navade – preudarnost, načrtnost, preverjanje cen, kupovanje v akcijah, poseganje po trgovskih blagovnih znamkah – očitno tudi v letu 2016 ostale potrošnikovo poglavitno orožje zoper skromno kupno moč.

Še vedno z zaostankom

O tem, kakšna je startna osnova panoge, ki predstavlja petino vseh podjetij v gospodarstvu in petino zaposlenih, pričajo statistični podatki o prihodku trgovine. V prvih desetih mesecih letos glede na isto obdobje lani se je realni prihodek v trgovini na drobno povečal za 0,7 odstotka, v trgovini na drobno brez motornih goriv pa za 1,5 odstotka. V isti primerjavi glede na leto 2008 so se prihodki v trgovini na drobno znižali za 13,8 odstotka, v trgovini na drobno brez motornih goriv pa za 15,4 odstotka, v nekaterih blagovnih skupinah celo za 40 odstotkov. Za razliko od slovenske je evropska trgovina v glavnem že zlezla na predkrizno raven.

Kaj bi tudi našim trgovcem omogočilo občutnejše izboljšanje rezultatov? »Stabilno politično okolje in premišljeno sprejemanje zakonodaje, ki mora biti usmerjena k vzpodbujanju gospodarstva,« poudarja Lahova. »Korenite strukturne spremembe, tudi s področja delovnopravne zakonodaje,« pa dodaja Lapornikova.

Ključ je zaupanje

Kako pa vidijo priložnosti posamezni trgovci? Na trgih, kjer posluje Mercator, je povečini zaznati več optimizma. Če ne bo večjih sprememb, se bo zaupanje potrošnikov še naprej krepilo in bo zasebna potrošnja še rasla, pričakujejo v najboljšem sosedu. Podlaga za takšna pričakovanja so tudi letošnji pomembno izboljšani poslovni rezultati.

Ko smo vprašali, kaj bi v prihodnjem letu negativno vplivalo na poslovanje, na tržno konkurenco oziroma česa si ne želijo, so odgovorili preprosto: »Vse, kar bi omajalo zaupanje potrošnikov in posledično povečalo omejevanje njihove potrošnje, bi negativno vplivalo na panogo. V ospredju bi bile spet le nizke cene, ne pa tudi kakovost, širina ponudbe, prava vrednost za denar, odlične storitve, novosti in inovativnost.«

In kakšne bi bile, po drugi strani, idealne okoliščine – seveda v mejah možnega? Dober trgovec se izkaže tudi v manj idealnih razmerah, vendar bi bile okoliščine, ki bi omogočale še hitrejši razvoj ponudbe in storitev vsekakor dobrodošle, razmišljajo v Mercatorju. To so seveda čim bolj stabilne razmere v državi in ugodni gospodarski trendi, posledično pa optimizem tako v gospodarstvu kot med prebivalstvom.

Energetski VEM

V letu 2016 se bo nadaljevala energetska renesansa, ki zahteva drugačne, inovativne in uporabniku prijazne rešitve, pravijo v Petrolu. Digitalna tehnologija 21. stoletja v veliko večji meri povezuje uporabnika, informacije in različne storitve. Petrol bo zato poskušal končnemu uporabniku izpolniti vse energetske zahteve na enem mestu, hkrati pa vse storitve opraviti na trajnostni način v skladu s smernicami pametnih domov in pametnih trajnostnih mest.

Letošnje poslovno leto ocenjujejo kot pozitivno, z dobrimi obeti za prihodnje. Razplet pa bo odvisen od dejavnikov na mednarodnih trgih (zlasti od gibanja cen nafte in tečaja dolarja) in v domačem okolju. »Za leto 2016 se na Petrolovih glavnih prodajnih trgih, v Sloveniji in Hrvaški, predvideva gospodarska rast, a bodo gospodarske razmere še vedno zahtevne. Če bo Slovenija nadaljevala politiko visokih trošarin in drugih dajatev, zaradi katerih so bile že letos prodajne cene naftnih derivatov večinoma višje kot v sosednjih državah, bo to tudi v letu 2016 negativno vplivalo na poslovanje naftnih trgovcev,« pravi svetovalec predsednika uprave Petrola Aleksander Salkič.

Previdno z davki

V novogoriški Manufakturi so zadnje mesece zaznali rast prodaje, nekaj na račun stabilnejših pogojev poslovanja in večjega optimizma, nekaj pa zato, ker je bila tekstilna konkurenca prisiljena zapreti trgovine. Leto 2015 naj bi po lanski izgubi sklenili s pozitivno ničlo, za prihodnje pa načrtujejo 4-odstotno rast prodaje. Ker so trgovec s tekstilom srednjega censkega razreda, si želijo, da se prihodki ciljnih potrošnikov ne bi zmanjšali ali da država ljudi ne bi dodatno davčno obremenila. Predsednik uprave Manufakture Boris Tušar si želi, da bi država postala vitkejša in cenejša in da bi se na ta račun neto plača lahko povišala. »Tako bi si potrošniki laže privoščili naše blago. Nižje davčne obremenitve bi bile za podjetje veliko olajšanje, boljši rezultati bi omogočili pogumnejši razvoj, odpiranje novih trgovin in novo zaposlovanje.«

»Panoga spletne trgovine na trgu zmaguje v tekmi s klasično prodajo, saj je veliko bolj prilagojena potrebam in željam potrošnikov,« pa je zadovoljna Lea Benedejčič, direktorica spletne trgovine mimovrste=). Dodaja, da vlada v panogi velika konkurenca, ki se iz dneva v dan spreminja in uvaja novosti, zato mora biti tudi lokalna spletna trgovina v koraku s časom in trendi v svetu. Njena konkurenca je tudi zunaj slovenskih meja. V mimovrste=) se bodo prilagajali spreminjajočim se nakupovalnim navadam novih generacij, načrtujejo nadgraditev uporabniške izkušnje na mobilnih napravah. Spremljali bodo trend hitro naraščajoče spletne prodaje t. i. artiklov FMCG (artiklov hitre potrošnje). Poslovno leto 2015 se bo za družbo zaključilo šele marca prihodnje leto, zato natančnih napovedi še ni. Pričakujejo, da bodo spet dosegli rast, ki je večja od organske rasti trga. Delni rezultati za letos to potrjujejo; v devetih mesecih je namreč prodaja mimovrste=) v primerjavi z istim obdobjem lani zrasla za 40 odstotkov.

Na pomoč še vremenu

V trgovini Hervis šport in moda bodo leto zaključili bolje kot lansko, torej v skladu z načrti. Izboljševanje rezultatov pričakujejo tudi v novem letu, če bosta le gospodarska rast in politična stabilnost vztrajali. Da bi bila slika idealna, pa bi lahko poskrbelo ugodno vreme: v Hervisu si želijo jasne ločnice med letnimi časi. Kar pomeni, zima naj bo zima.

Previdni v napovedih

V trgovinski zbornici ostajajo pri napovedih rasti trgovine in domače potrošnje v prihodnje previdni. V letu 2016 pričakujejo le postopno in previdno povišanje obsega potrošnje v trgovinski dejavnosti.