Raziskava GEM: Podjetništvo kljub krizi pomemben dejavnik razvoja

Podjetniška aktivnost v Sloveniji upada že tretje leto zapored, od lani pa je upadla za dobro petino, ugotavlja raziskava GEM 2011.

Objavljeno
19. januar 2012 18.39
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Ljubljana - V San Franciscu je neprofitni akademski konzorcij predstavil prve rezultate svetovne raziskave podjetništva v 54 državah v letu 2011, Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2011, v kateri sodeluje tudi Slovenija. Raziskava kaže, da kljub gospodarski krizi ostaja v svetu podjetništvo pomemben dejavnik razvoja. Ocenjeno je, da je bilo v letu 2011 okrog 388 milijonov podjetnikov aktivno vključenih v zagon in poslovanje novih podjetij.

Največ podjetniške aktivnosti je bilo lani na Kitajskem (24 odtotkov), Čilu (23,7 odstotka) in Peruju (22,9 odstotka), med evropskimi državami pa na Slovaškem (14,2 odstotka) ter v Latviji in Turčiji (obe po 11,9 odstotka), najmanj pa v Sloveniji ter v Rusiji in na Danskem (obe po 4,6 odstotka).

Slovenci: sposobni za podjetništvo


Zgodnja podjetniška aktivnost odraslega prebivalstva v Sloveniji se je s 4,65 odstotka v letu 2010 lani znižala na 3,65 odstotka. Ta padec je še toliko bolj zaskrbljujoč, saj podjetniška aktivnost upada že tretje leto zapored in je tako glede na leto 2008, ko se je na podjetniško pot podalo v povprečju 6,4 odstotka prebivalstva, upadla že skoraj na polovico in dosegla najnižjo raven po letu 2004.

Smo pa Slovenci prepričani, da smo se sposobni ukvarjati s podjetništvom, saj dobra polovica prebivalstva meni, da imajo za to potrebne sposobnosti in veščine, kar nas uvršča na 19. mesto. Vodijo Trinidad in Tobago z 81 odstotkov ter Jamaica (79 odstotkov), med evropskimi pa Slovas(ka (53 odstotkov) in Poljska (52 odstotkov). Na
zadnjih mestih so Japonska (14 odstotkov) ter Singapur in Bangladeš (obe po 24 odstotkov), med evropskimi pa Norveška (33odstotkov) ter Rusija in Danska (obe po 35 odstotkov). Podrobnejša analiza, zakaj v Sloveniji zgodnja podjetnis(ka aktivnost še naprej upada, bo še narejena, rezultati raziskave pa opozarjajo, da prepričanje v lastne sposobnosti ne pomeni dosti, če to ne vodi v večje zaznavanje poslovnih priložnosti in če ni urejenega in spodbudnega poslovnega okvira in okolja, ki pa je v Sloveniji v zadnjem obdobju izrazito neugodno.

Odločitev za vstop v podjetništvo je namreč vselej zelo osebna odločitev, posameznik mora biti prepričan, da je to zanj najboljša izbira. Zato tudi pri pospeševanju podjetništva še zdaleč ne gre za prizadevanje po čim več podjetij, ampak za omogočanje normalnega poslovanja vsem podjetjem, še posebej tistim, ki imajo razvojno moč, zmorejo zaposlovati in konkurirati v svetu. Prav tu pa je primerjava dejavnikov podjetniškega okolja med državami pokazala, da v Sloveniji le-to še vedno močno šepa. V primerjavi z razvitimi inovacijskimi gospodarstvi Slovenija najbolj zaostaja pri podjetniški kulturi, nacionalni podjetniški regulativi, učinkovitosti vladnih programov in izobraževanju za podjetništvo.

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) je obsežna svetovna raziskava, v okviru katere se že vse od leta 1999 proučuje zgodnje faze podjetniške aktivnosti, ustaljena podjetja in dejavnike, ki vplivajo na rojevanje novih podjetij. V letu 2011 je Global Entrepreneurship Monitor zaključil svojo 13. letno raziskavo ravni in značilnosti podjetniške aktivnosti v svetu.

GEM je intervjujal več kot 140.000 odraslih ljudi (18 do 64 let) v 54 državah različnih geografskih in razvojnih značilnosti. Slovenija se je raziskavi, ki jo koordinira koordinacijski tim na London Business School (Velika Britanija) in Babson College (ZDA), pridružila leta 2002. Nosilec slovenskega dela raziskave je Inštitut za podjetništvo in management malih podjetij na Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru. Podrobni rezultati raziskave GEM 2011 za  Slovenijo bodo izs(li v maju v posebni publikaciji, ki bo po objavi rezultatov dostopna na spletnih straneh Inštituta za podjetništvo in management malih podjetij na Ekonomsko-poslovni fakulteti in www.gemslovenia.org, kjer že najdete rezultate raziskav podjetništva v preteklih letih.