Slovenija še vedno na repu podjetniških kazalcev

V raziskavi, ki je zajela 70 držav v svetu in 28 v Evropi se je naša država uvrstila na 57. mesto v globalnem in 18. mesto v evropskem merilu.

Objavljeno
03. februar 2015 18.22
ap/Facebook Turns 10
Peter Rak, Maribor
Peter Rak, Maribor
Maribor - Slovenija ostaja na repu razpredelnice največje svetovne raziskave podjetništva Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2014. V raziskavi, ki je zajela 70 držav v svetu ter 28 v Evropi se je naša država uvrstila na 57. mesto v globalnem in 18. mesto v evropskem merilu.

Morda navidez uvrstitev niti ni tako porazna, vsaj kar se tiče evropskega gospodarstva, saj se je podjetniška aktivnost v Sloveniji v primerjavi z lanskim letom celo nekoliko izboljšala (delež odraslega prebivalstva, ki je bil v procesu ustanavljanja podjetja ali že imel podjetje, vendar ne dlje kot tri leta in pol, je znašal 6,33 odstotka, kar je podobno kot lani in denimo skoraj za polovico več kot v najbolj črnem letu 2008), vendar je bolj zaskrbljujoča statistika, da se je občutno spremenil motiv za ustanavljanje podjetij.

Še leta 2013 je v povprečju tretjina podjetij nastajala zaradi ustvarjanja dohodka za preživetje ustanoviteljev, torej je bil motiv za podjetništvo eksistenčna nuja, medtem ko je bilo lani takšnih podjetij že več kot štirideset odstotkov. Po mnenju dr. Miroslava Rebernik, vodje projekta GEM Slovenija in predstojnika inštituta za podjetništvo in management malih podjetij na mariborski ekonomskso-poslovni fakulteti, to nakazuje potencialno slabšanje kreativne podlage slovenskega podjetništva, saj je pričakovati, da bo konkurenčna moč podjetij, ki niso nastala zaradi obetavnih poslovnih priložnost, ampak zato, ker ne obstajajo drugačne možnosti za ustvarjanje dohodka, slabša.

Dvig podjetništva v Afriki in Južni Ameriki

Dolgoročna analiza je še nekoliko manj razveseljiva. Medtem ko je bila v letu 2007 še skoraj polovica prebivalstva mnenja, da se bodo v njihovem okolju pojavile dobre poslovne priložnosti, je že leta 2009 ta odstotek padel na trideset odstotkov, 2013 se je poslovni optimizem znašel na najnižji točki pri šestnajstih odstotkih, lani je narasel le za eno odstotno točko. Primerjave kažejo, da zaostajamo za državami, ki so v preteklih letih delale družbo Sloveniji na zadnjih mestih, celo države, ki se otepajo z zelo hudimi gospodarskimi težavami, kot so Portugalska, Italija, Španija in celo Grčija, so uvrščene višje. Slovenija je na repu lestvice tudi v svetovnem merilu, saj je delež odraslih, ki so zaznali poslovne priložnosti, nižji samo še v Singapurju ter na Japonskem, ki tako kot v letu 2013, zaseda povsem zadnje mesto.

Raziskava kaže na precejšen dvig podjetniške aktivnosti v afriških in južnoameriških državah, medtem ko celotna Evropa stagnira, kar je pač posledica dejstva, da uživa podjetništvo največjo družbeno naklonjenost prav v Afriki ter Severni in Južni Ameriki, najmanj tovrstne naklonjenosti pa je v Evropi, še zlasti v Evropski uniji. Izjema so le skandinavske države, saj na Švedskem, Norveškem in na Danskem podjetniško priložnost zaznava med 60 in 70 odstotki odraslega prebivalstva.