Široka reka med vozniki in upravo Arrive

Stavkajoči bi radi govorili z lastniki, DB Arrivo.

Objavljeno
05. september 2017 15.27
A. S.
A. S.

Ljubljana - Po današnjem sestanku stavkovnega odbora voznikov v treh avtobusnih družbah Skupine Arriva Slovenija in poslovodstva slednje nič novega. Skupnega jezika niso našli, stavka se nadaljuje, kdaj se bodo naslednjič sestali še ni določeno, čeprav obe strani poudarjata, da sta se pripravljeni pogajati.

Direktor in predsednik uprave skupine Arriva Slovenija Bo Karlsson je po sestanku povedal, da so stavkovnemu odboru za mirno rešitev spora in ustavitev stavke ponovno predlagali vključitev tretje stranke oziroma mediacijo ter vključitev stavkovnega odbora v pogovore in socialni dialog, ki z ostalimi sindikati po posameznih družbah skupine Arriva Slovenija že potekajo.

Generalni sekretar obalne sindikalne organizacije KS 90 Damjan Volf, ki sodeluje v pogajanjih, pa je ocenil, da tudi današnji sestanek ni bil pogajalski, saj je delodajalca zanimal samo zakonski minimum, kar ga preseneča, saj gre za posledico, ne pa za vzroke za stavko. Zato so v stavkovnem odboru izrazili jasno prošnjo, da se sestanejo z lastniki (to pa je družba nemških železnic DB Arriva), da najdejo rešitev, ker stavka ni v interesu stavkajočih. Žal pa je retorika poslovodstva po Volfovih beseda taka, da ne vodi k rešitvam.

Nerazumne in nerealne zahteve

Bo Karlsson je za Delo povedal, da so lastniki o dogajanju v Sloveniji obveščeni in ga pozorno spremljajo. Zatrdil je, da ima pri pogajanjih njihovo popolno podporo. V izjavi za javnost pa je ponovil, da so zahteve stavkovnega odbora nerazumne in nerealne in da Skupina Arriva na izsiljevanje in vsiljevanje takih zahtev stavkovnega odbora ne more in ne bo pristala.

Danes so se spet pogovarjali o minimumu delovnega procesa, ki je po Karlssonovih besedah določen le enostransko, s strani stavkovnega odbora. Dogovor je nujen, saj potniki potrebujejo jasne informacije, kdaj avtobusi vozijo in kdaj ne. Damjan Volf pa poudarja, da je zakon jasen in da je organizacija delovnega procesa stvar koncesionarja, stavkajoči pa bodo zvozili, kar je zakonsko predvideno. Poslovodstvo naj se torej opredeli, pravi Volf, katere linije naj vozijo. In dodaja, da so Arrivini prometniki stavkajoče pohvalili.

Prvi dan stavke

Prvi dan stavke voznikov avtobusov v družbah Arriva Štajerska, Alpetour, Potovalna agencija ter Arriva Dolenjska in Primorska je po podatkih skupine Arriva Slovenija stavkalo štirinajst odstotkov voznikov, 83 od skupaj 574. Po besedah Damjana Volfa pa gre pri Arrivinem navajanju podatkov o stavkajočih za zavestno nižanje števila stavkajočih, saj je na poimenskem seznamu več voznikov kot pa je njihovo skupno število. Po Volfovi oceni naj bi stavkalo od tretjine do polovice vseh voznikov, tako da je rezultat stavke dober - pri tistih, seveda, ki lahko stavkajo. V Novem mestu na primer takih ni, ker gre za šolske prevoze, prevoze na delo, kjer izstopajo prevozi v Revoz, med katerimi so tudi mednarodni prevozi.

V stavkovnem odboru so tudi pridobili informacije, da določene vožnje opravljajo upokojenci, druge spet podizvajalci, kar pa pomeni kršitev stavkovne zakonodaje, zato so te informacije posredovali inšpekcijski službi.

Stavkovne zahteve

Stavkovnih zahtev je spet ali še vedno šest: na dve so jih skrčili pred začetkom stavke in je ponudba veljala le do samega začetka stavke, pojasnjuje Damjan Volf in dodaja, da so pogajanja obvezna po zakonu, strani pa morata dajati približevalne predloge. Bo Karlsson pa je za Delo povedal, da je večina zahtev sistemske narave in se tiče vseh slovenskih avtoprevoznikov. In da je bilo krčenje na dve zahtevi samo navidezno, saj so bile vse del zahteve po novi kolektivni pogodbi.

V stavkovnih zahtevah vozniki avtobusov v podjetjih Arriva Dolenjska in Primorska, Arriva Štajerska in Alpetour, Potovalna agencija, pričakujejo preklic sankcij proti članom sindikata zaradi sindikalnega dela, ponovno vplačevanje premij poklicnega zavarovanja, plačane odmore in upoštevanje časa razpoložljivosti v delovnem času (tudi) za voznike na lokalnih linijah do 50 kilometrov, zvišanje njihove urne postavke s sedanjih petih evrov na sedem evrov, sklenitev podjetniške kolektivne pogodbe v vseh delih skupine ter upoštevanje pravilnika, po katerem mora biti avtobus na začetni in pomembnejših postajah oziroma postajališčih pravočasno, da voznik lahko opravi vsa potrebna opravila.

Plače

Plače voznikov v skupini Arriva Slovenija so po besedah Boja Karlssona primerljive s plačami v ostalih avtobusnih podjetjih v Sloveniji. Poslovodstvo ni nikoli oporekalo želji oziroma predlogom zaposlenih, tudi po zvišanju plač. V Alpetourju so se plače po vključitvi v Arrivino skupino že (dvakrat) povečale. Vendar prvi mož največjega avtobusnega prevoznika v Sloveniji meni, da bi bilo potrebno tako to vprašanje, kot tudi vprašanje poklicnih pokojnin, reševati na državni ravni.

Uveljavitev stavkovnih zahtev bi stroške dela voznikov po njegovih navedbah povečala za več kot 65 odstotkov, posledično bi bili višji stroški, kar bi skupino postavilo v nekonkurenčen položaj. O tem, kakšna pa je za Arrivo sprejemljiva urna postavka (sedaj se po družbah v skupini nekoliko razlikuje, v načelu pa je okrog 5 evrov, v stavkovnih zahtevah pa je zapisana cifra 7 evrov) Bo Karlsson ni želel govoriti v javnosti: to je stvar pogajalcev. Je pa povedal, da so delojemalci v dosedanjih pogovorih zahtevek res že znižali, a je bil še vedno previsok.

Možna širitev stavke

Kaže, da bi se stavka lahko še razširila, saj stavkovni odbor po navedbah Damjana Volfa že kontaktirajo tudi drugi vozniki, prihaja podpora s strani drugih sindikatov. Danes se stavki po njegovih besedah priključujejo tudi vozniki, ki včeraj zaradi strahu še niso stavkali. Sicer pa stavkajoči zahtevajo samo pošteno plačilo za pošteno delo pod primernimi delovnimi pogoji.