Steklarna Hrastnik: steklenice gredo za med, žare pa ne

Dodana vrednost na zaposlenega je lani znašala skoraj 32.000 evrov, dobiček je znašal 3,8 milijona evrov.

Objavljeno
25. marec 2014 13.24
Posodobljeno
25. marec 2014 13.24
Slovenija, Hrastnik, 26.08.2011 - Steklarna Hrastnik. Foto: Leon VIDIC/DELO
Polona Malovrh, Trbovlje
Polona Malovrh, Trbovlje
Hrastnik − Hrastnik - Hrastniški steklarji si z izvirnimi steklenicami za najbolj prestižne pijače stalno utrjujejo položaj. Oglata steklenica s Slovenia Vodko osvaja ZDA, kristalna lobanja z vodko navdušuje bajkerje in reperje, Škoti in Angleži želijo za viski slovensko steklenico, Bacardi pa je Steklarno Hrastnik (SH) pripoznal za svojega certificiranega dobavitelja. Le hrastniške žare prepočasi osvajajo brazilski trg.

Roberto Cavalli, Donald Trump in Danny De Vito je le nekaj imen, katerih ideje o konzumiranju konjakov, vodk, grap ... iz steklenic najvišjega kakovostnega razreda so uresničili v SH. Generalni direktor SH Andrej Božič pravi, da ne SH ne pozna kreditnega krča, da pa jih mučita »nora okoljevarstvena in zapletena delovnopravna zakonodaja«. Krize ne omenja: »Tudi v Veliki Britaniji in na Škotskem je ni. Kolikor viskija naredijo, toliko ga prodajo. Upam, da ga bodo čim več v naših steklenicah ...« Slovenia Vodko po njegovem v ZDA tržijo premalo agresivno, oglata oblika steklenice pa navdušuje tudi Škote.

Izvirnim steklenicam se letos pridružujejo poskusne serije »črnega« programa floristike, z laserjem dekoriranih izdelkov za protokol, kongresne centre in dobre cvetličarne, kakor pravi Božič: »Japonski kupec se je odločil, da bo delal z nami, ko ga je videl. Veliki kupec kristala pa ni več dobro vedel, kakšna je razlika med našimi izdelki in kristalom ...«

Z žarami za brazilski trg so se ušteli. Že lani so računali na 3000 do 4000 kosov. Visoka carina in drag transport sta zahtevala davek. »Pa še steklo kot material za žaro ni udomačeno. Ljudje se bojijo, da se bo razbila in pepel raztresel, ne vedo pa, da je znotraj žare še ena doza iz aluminija,« pravi Božič.
Lansko leto je bilo za hrastniške steklarje daleč najboljše v zadnjih letih: 48,6 milijona evrov prihodkov, 2,3 milijona evrov dobička iz rednega poslovanja in 32.000 evrov dodane vrednosti na zaposlenega. »Če upoštevamo še dvomesečni izpad proizvodnje v Vitrumu zaradi rekonstrukcije peči, smo upravičeno lahko dobre volje,« je ob predstavitvi konsolidiranih lanskih rezultatov dejal Božič. Lastnik SH s 690 ljudmi je še vedno Igor Lah. V povprečju ga je en steklar lani stal 1650 evrov bruto.

Po lanski Lahovi odločitvi, da ustavi prodajo SH, je Božič znova napel jadra: »Ni bilo lahko delo prepričati lastnika v sedemmilijonsko naložbo.« Gre za naložbo v tovarno Special, kjer so sinoči prvič zagnali t. i. kontrolno linijo, vredno milijon, s sedem milijonov vredno rekonstrukcijo peči za proizvodnjo steklenic pa bodo začeli 1. avgusta. Janez Tomažin, Božičev svetovalec, napoveduje, da bodo »od stekla do stekla« potrebovali le 48 dni ali aktivnih 250 ljudi 24 ur na dan.« Zmogljivost sedanje peči je 120 ton, rekonstruirana bo zmogla 140 ton in dvakrat bolj kakovostnih izdelkov.

SH letos načrtuje štiri milijone evrov dobička, še drznejša pa je vizija 2018: ob približno istem številu bolj zadovoljnih zaposlenih, večji varnosti pri delu in višjih plačah načrtujejo sto milijonov evrov prometa in deset milijonov dobička.

»V SH ne podcenjujemo nobenega trga; vse albanske pivovarne so naši kupci. Cena je dobra, plačilo v redu, poslovni partnerji korektni,« pravi Božič, ki z enako mero zagnanosti osvaja tudi ZDA, makedonski, japonski in indijski trg.