Zračne blazine so sprožile največji odpoklic vozil v zgodovini

Presečišče: Japonski proizvajalec zračnih blazin Takata je zaradi spornih blazin prisiljen odpoklicati nova vozila iz prometa.

Objavljeno
29. maj 2015 19.12
Takata
Andrej Kotar
Andrej Kotar
Japonski proizvajalec zračnih blazin Takata je bil v ZDA zaradi spornih blazin prisiljen odpoklicati nova vozila iz prometa. Vseh odpoklicanih vozil je zdaj po vsem svetu že 53 milijonov, kar pomeni, da gre za največji odpoklic vozil v zgodovini.

Podjetje je v tridesetih letih prejšnjega stoletja ustanovil Takezo Takada, ki se je najprej odločil za proizvodnjo vrvi za padala in varnostne pasove. Kmalu ga je razširil v Južno Korejo in ZDA ter sčasoma začel izdelovati krmila, zračne blazine, varnostne pasove in druge sestavne dele za vozila.

Zračne blazine so začeli izdelovati leta 1988 in zdaj se Takata, ki velja za drugega največjega proizvajalca zračnih blazin na svetu, lahko pohvali z dvajsetodstotnim deležem na trgu zračnih blazin. Podjetje v 56 tovarnah v dvajsetih državah sveta zaposluje več kot 40.000 ljudi, njegova večinska lastnica pa je še vedno družina Takada z 59-odstotnim lastniškim deležem.

Pred nekaj leti je več avtomobilskih proizvajalcev odpoklicalo svoja vozila iz prometa zaradi težav s Takatinimi zračnimi blazinami, s katerimi so do zdaj povezali šest smrtnih primerov po vsem svetu. Te so pod nekaterimi pogoji eksplodirale in raznesle kovinske delce po vsem avtomobilu, vseh šest primerov pa se je zgodilo v avtomobilih Honde, največje stranke Takate. Nazadnje je moralo svoje avtomobile odpoklicati enajst proizvajalcev, ki je uporabljalo Takatine zračne blazine, podjetje pa ima zaradi tega že dolgo močno omadeževan ugled.

V ZDA se je število vseh odpoklicanih vozil povečalo na 34 milijonov, nova vozila pa so pred tem že odpoklicali tudi pri proizvajalcih Toyota, Honda in Nissan. Vrednost Takatinih delnic se je v zadnjih dveh tednih še dodatno znižala, od septembra lani, ko se je kriza zaradi odpoklicanih vozil še poglobila, pa je vrednost Takatinih delnic padla za že 46 odstotkov. Skupni stroški škode, ki jo bodo utrpeli Takata in njene stranke zaradi odpoklica, znašajo po nekaterih ocenah od štiri do pet milijard dolarjev, vendar pri Takati kljub temu pričakujejo, da bo podjetje že letos spet začelo ustvarjati dobiček.