Tekmujemo na svetovnem trgu in treba je zmagovati

Matjaž Merkan, menedžer leta 2015: Evropa je za nas zanimiva, ker zahteva najkakovostnejše in tehnično najbolj dodelane izdelke.

Objavljeno
25. september 2015 15.31
Društvo Manager, Matjaž Merkan
Nejc Gole, gospodarstvo
Nejc Gole, gospodarstvo
Portorož – Inovacije, investicije v opremo, stroškovna učinkovitost in zavzetost zaposlenih prinašajo boljše poslovne rezultate in boljši položaj podjetja na trgu, našteva Matjaž Merkan, direktor Swatycometa, proizvajalca brusov, rezalnih plošč in tehničnih tkanin. Združenje Manager je Merkanu podelilo priznanje menedžer leta 2015.

Združenje Manager je v obrazložitvi nagrade naštelo nekaj podatkov, s katerimi se lahko pohvalite: donosnost kapitala se je povišala za 10,8 odstotka, za 7,5 odstotka na leto se dviguje dodana vrednost na zaposlenega, za 42 odstotkov se je zmanjšala zadolženost, skokovito se povečuje dobiček. Čemu pripisujete takšne rezultate?

Kar nekaj področij je, na katerih je treba za takšne rezultate delati. Po združitvi Swatyja in Cometa smo dobili odlične temelje v produktnem asortimanu dveh podjetij. Zastavili smo nove inovacije na produktnem področju, hkrati smo bili zelo pozorni na stroške in po drugi strani investirali v pravo opremo. Če k temu dodamo še zavzetost zaposlenih, dobimo osnove za izboljšanje rezultatov, položaja podjetja na trgu in zadovoljstva ljudi.

Letošnji menedžerski kongres je namenjen tudi ustvarjanju dobička. Raziskave kažejo, da je donosnost slovenskih podjetij manjša od konkurence v regiji, dodana vrednost na zaposlenega je še enkrat nižja od, denimo, avstrijske. Kako izboljšati te rezultate?

Za ustvarjanje večjega dobička, ki omogoča prihodnji razvoj podjetja, so potrebni znanje, inovacije ter nove ideje, produkti, rešitve, bodisi tehnološke bodisi na področju produktov. To moramo spodbujati, če želimo tekmovati na zahtevnejših trgih. Tekmujemo na svetovnem trgu in tam je treba zmagovati. Drugo mesto ne prinaša veliko.

Na začetku mandata pred dobrima dvema letoma ste postavili petletno strategijo. Kje bo Swatycomet čez tri leta?

V strategiji smo skupaj z več kot 50 sodelavci razmišljali, kako po fazi združevanja ustvariti naslednjo generacijo Swatycometa. Odločili smo se za repozicioniranje v višji cenovni razred. Umikamo se s trga za domače mojstre, ki so manj zahtevni uporabniki. Nas zanima trg za profesionalnega uporabnika. Swatycomet sistematično sledi tej smeri.

Kdo so vaši kupci?

Imamo kupce, na drugi strani pa sodelujemo tudi z večjimi proizvajalci električnega ročnega orodja, ki to orodje skupaj z našimi brusi ponudijo končnemu uporabniku. Ti so različne industrije, denimo železarne, industrija vzmeti, brušenje železniških tirov, orodjarji, ladjedelnice, naftna industrija. Ti končni uporabniki ne uporabljajo zgolj naših brusov, ampak celotno storitev, torej tudi naše nasvete in rešitve, kako s temi izdelki najbolj učinkovito in kakovostno delati.

Tehnične tkanine prodajate tudi proizvajalcem brusov, vaši konkurenci. Kakšne prednosti to prinaša?

Res je, imamo tudi proizvodnjo armirnih mrežic, ki se uporabljajo za povečevanje stabilnosti in učinkovitosti brusov. Polovico proizvodnje uporabimo kot polizdelek v naši proizvodnji brusov, polovico pa prodamo drugim proizvajalcem znotraj abrazivne industrije. To ima dve prednosti. Tako lahko spremljamo dogajanje v abrazivni panogi, poleg tega je zelo pomembno, da enega ključnih sestavnih delov kakovostnega brusa razvijamo in proizvajamo sami.

Swatycomet izvaža v 84 držav. Kako na vas vplivajo sankcije v Rusiji, vojna v Ukrajini, ohlajanje Kitajske in Brazilije?

Trditi, da je Swatycomet imun za vsa dogajanja v gospodarstvu, bi bilo napačno. Vendar se s tem ne obremenjujemo. Poskušamo delati najbolje, kot znamo in zmoremo. Morda nam koristi, da imamo prodajo razpršeno na več celinah. Nekaj več kot polovica prodaje ostane v Evropi, 35 odstotkov pa odide na druge trge, a različne, in sicer na Bližnji vzhod, v severno Afriko in Severno Ameriko, v zadnjem času v Južno Ameriko in na Daljni vzhod. Ta geografska razpršenost morda omili vplive lokalnih gospodarskih dogodkov.

Katera regija se vam zdi najbolj perspektivna?

Tudi Evropa se nam zdi napredna in zanimiva, ker zahteva najkakovostnejše in tehnično najbolj dodelane izdelke. Evropa išče zadnji dosežek na tehničnem področju. Seveda pa spremljamo tudi dogajanje drugod, tečejo projekti na Daljnem vzhodu, lani in letos smo se predstavili na sejmu orodjarstva v Pekingu, lani smo bili na sejmu v Braziliji in letos ponovno v Indiji, ki je zelo zanimiva na področju železarstva.

Ohlajanje kitajskega gospodarstva občutite?

Ne, to je veliko gospodarstvo, delež naše prodaje znotraj tega ni tako velik. Bomo pa videli v prihodnosti, kaj bo to pomenilo za igralce, ki na Kitajskem nekaj pomenijo in tja prodajajo, mi pa smo sestavni del njihove verige.

Swatycomet je letošnji prejemnik priznanja menedžerkam prijazno podjetje; med 860 zaposlenimi je 40 odstotkov žensk, toliko jih je tudi med vodstvenimi kadri. Predvsem to drugo je redkost.

Predvsem v industrijskih podjetjih.

Ali je imenovanje žensk na vodilne položaje načrtna politika?

Tak delež žensk v podjetju in na vodilnih položajih ni od včeraj, to je tradicija podjetja. Vsekakor pa spodbujamo, da ženske prevzemajo odgovornejše položaje. Ne vidimo razloga, da jih ne bi. Imamo dober pol in antipol v vsaki debati. V Swatycometu je tudi veliko žensk na inženirskih položajih, kot so produktni vodje in razvojniki. Nimamo kvot, a znanje, izkušnje in zavzetost, ki jih prinesemo bodisi moški bodisi ženske, so enako cenjeni. Zaposlenim poskušamo pomagati s tem, da smo do družin prijazno podjetje.

Kaj konkretno pomeni do družin prijazno podjetje?

Vodje, pa ne mislim na vrh podjetja, ampak tudi delovodje, imajo posluh, da je človek celovita oseba, ki ne dela le osem ur v službi, ampak ima tudi družino. Imamo torej posluh glede prilagoditve delovnega časa ali odsotnosti z dela. Če ima kdo prvošolčka, mu tisto leto namenimo dodaten dan dopusta. Za otroke med božičem in novim letom poskrbimo za presenečenja. Pred 14 dnevi smo imeli na Rogli Swatycometov družinski dan s tisoč udeleženci, kjer so se na igriščih in igralih zabavali otroci, imeli smo pohorsko olimpijado. Takšne stvari nas v Swatycometu povezujejo.

Ali se banke tepejo, da bi vas kreditirale, ali pač ne?

To so hude besede, da se tepejo. Swatycomet je zaželen komitent. Nikoli v preteklosti niti zdaj nismo imeli težav z bankami, dialog z njimi je bil vedno zelo dober, z njimi zgledno sodelujemo in ne vidim razloga, da ne bi tako tudi ostalo. Tudi mi smo v zahtevnih investicijskih ciklusih, imamo ideje in projekte. Sodelovanje s finančno ustanovo je pri tem zelo pomembno.

Swatycomet je v lasti Avtotehne, ki ima dolžniške težave. Kako to vpliva na družbo?

To ne vpliva na Swatycomet. Prepletenosti z Avtotehno v kakršnih koli aktivnostih ni, razen da proaktivno komuniciramo s poslovnimi partnerji o dogodkih pri našem lastniku, da ne bi začelo primanjkovati informacij ali da bi napačno sklepali, da ima to neposredno povezavo s Swatycometom. Drugih vplivov ali korelacij ni.

Na leto investirate približno pet milijonov evrov?

To je povprečje, ki se zadnja leta giblje med štirimi in petimi milijoni evrov, letos bo nekaj nad petimi milijoni evrov. Naša panoga zahteva vlaganja in posodobitve, sploh če se trudiš repozicionirati svoj položaj.

Katere naložbe izvajate ali so v kratkem načrtovane?

Letos smo namestili najsodobnejši stroj za proizvodnjo brusov in rezalk. Ko smo pred enim letom podpisovali pogodbo, je bil ta stroj po zagotovilih dobavitelja najsodobnejši stroj, ki so ga izdelovali. Njegova vrednost je presegala milijon evrov. Letos smo zgradili novo halo za tehnične tkanine, v kateri zdaj z zelo natančno klimatizacijo prostorov dosegamo še kakovostnejše končne izdelke. V prihodnosti pa bomo več kot milijon evrov vložili v popolno avtomatizacijo prve faze izdelave brusov, to je mešanje komponent.

Vlada te dni predstavlja dosežke zadnjega leta vladanja. Kako bi jo vi ocenili?

Po finančnih negotovostih imamo v Sloveniji stabilnost, vrača se pozitivizem. Verjamem, da k temu prispevamo tudi izvozniki. To je dobra odskočna deska za naprej. Vemo pa, da je pred nami in tudi pred vlado še precej nalog.