Trgovci zgolj sledijo tempu, ki ga narekuje potrošnik

Zaupanje potrošnikov se postopoma dviguje, a kriza ga je trajno zaznamovala - z večjo previdnostjo.

Objavljeno
23. november 2015 18.57
mpi/Lipica
Božena Križnik
Božena Križnik

Ljubljana – Trgovine so se že pred prvimi novembrskimi snežinkami odevale v praznična oblačila, ponudba na policah odločno napoveduje veseli december. V zraku je že završalo od povabil k nakupu po znižanih cenah, akcij in nagradnih iger. »Ni prezgodaj in ni preveč,« menijo trgovci. »Sledimo tempu, ki ga narekuje potrošnik«.

Američani se bodo ta petek soočili z resnico: kot vsako leto bodo takoj po Zahvalnem dnevu radikalno znižali cene in odprli noro sezono božično-novoletnih nakupov. Iztržek bo napovedal, kako mastno črna bo letošnja trgovska bilanca. Uveljavlja se tudi »črni ponedeljek«, ki velja za neuradni začetek prazničnega spletnega nakupovanja. V Evropi »črnega petka« ni, nakupovalni trendi pa so povsod enaki.

Ali slovenski trgovci pričakujejo, da bodo letos, ko smo se končno začeli izmotavati iz krize, potrošniki bolj smelo segli v denarnice? Zaupanje potrošnikov se postopoma dviguje, a se zlasti pri večjih nakupih to odraža z zamikom, menijo sogovorniki. Kriza je trajno spremenila nakupne navade, potrošniki ostajajo previdni.

Vse za dostojne praznike

V Mercatorju so trgovine začeli okraševati 15. novembra in hkrati že ponudili prve izdelke za obdarovanje in okraševanje. Ponudbo bodo nato postopoma dopolnjevali, kot bo raslo povpraševanje. Ljudje praznične nakupe namreč porazdelijo na dva meseca, in tako lažje obvladujejo prazničnim nakupom namenjeni čas in denar.

Cilj široke ponudbe in nižjih cen je, da bi si vsakdo lahko privoščil dostojne praznike, pravijo. Na seznamu potreb in želja za praznično mizo, obdarovanje in druženje je marsikaj, od domačih tradicionalnih in ročno izdelanih piškotov in potic, do gurmanskih posebnosti, kot so denimo račje specialitete, divjačinsko meso, starana govedina, prepelice in tartufi, pravi kaviar, posebna vina in siri. Letošnja novost je nagradna igra, v kateri bodo pomagali uresničiti 16 najbolj posrečenih in posebnih želja izmed tistih, ki jih bodo kupci prijavili prek spletne strani.

Ideje za obdarovanje iščejo kupci tudi v športnih trgovinah. V Intersportu po besedah njegove direktorice Mateje Jesenek predstavijo že zdavnaj načrtovano in naročeno ponudbo konec novembra. Sloni na aktualnih trendih na trgu in tržnih raziskavah, odločijo pa lastna presoja in izkušnje. Letos so v ospredju ugodni nakupi v trgovinah in po spletu ter darilni seti, ciljajo pa tudi na nogometne navdušence pred evropskim prvenstvom v letu 2016.

Ni vedno tekmovanje v izvirnosti

Tehničnih izdelkov ne kupujemo pogosto za novoletna darila, pač pa v tehnične trgovine v tem času zaidemo po novoletno okrasje. Zato je logično, da se to postavi na ogled že v začetku novembra. V Merkurju potekajo priprave na praznično ponudbo, »ki je moderna, stilsko zaokrožena celota«, več mesecev pred začetkom prodaje. Letos je na voljo prek 500 različnih okraskov ter več kot 100 različnih modelov notranjih in zunanjih lučk ter svetlobnih silhuet, največja izbira umetnih, naravnih in lesenih drevesc ter široka ponudba jaslic. Ne le iz uvoza, ampak tudi izdelki slovenskih proizvajalcev iz domačih materialov.

Ponudniki tekstila, dodatkov in obutve zaključujejo kolekcije pol leta vnaprej, zatorej morajo že takrat vedeti, po čem bodo potrošniki najraje segali pred prazniki. Jerneja Jager, izvršna direktorica Modiane: »Naša strategija ostaja preprosta - ponuditi kupcem najboljše razmerje med ceno in kakovostjo. Naš cilj ni tekmovati v izvirnosti, v višjih popustih, ampak ponuditi izdelke, ki jih za praznični čas v naših prodajalnah pričakujejo in iščejo: večerne obleke, prefinjene bluze, jopice z denimo kamenčki swarowski, veliko pletenin, tudi kap in rokavic, ki služijo kot darila ipd. Zato skrbi ekipa, ki se izobražuje in obiskuje tuja nakupovalna središča in večje evropske sejme.«

Prodaja igrač upada

Kriza je zarezala tudi v proračun za obdaritev otrok. Da prodaja igrač upada, občutijo tako veletrgovci kot trgovci na drobno. Potrošnik je bolj racionalen, manj razsipen, podobno kot drugje po svetu. »Na žalost si vse več ljudi enostavno ne more privoščiti nakupa igrač. Vsak dan prejmemo od posameznikov, družin, društev, ustanov prošnje za podaritev igrač. Mnogim pomagamo, žal vsem ne moremo,« je povedal Simon Premrl, direktor najstarejšega slovenskega podjetja z igračami, Unikatoy.

In katere igrače so letos najbolj priljubljene? Premrl meni, da je na našem trgu vse manj novih izvirnih igrač. »Tudi v Sloveniji počasi podlegamo junakom in licencam z Zahoda. Trenutni hit so še vedno igrače z motivi FROZEN, delno še MINIONI, sedaj prihaja Dobri dinozaver, za prihodnje leto pa so že pripravljene nove risanke z novimi junaki. Na prepoznavnost oziroma povpraševanje močno vpliva reklama, predvsem televizija. V prodajaln pa vedno znova ugotavljamo, da je ponudba igrač v glavnem prevelika, živimo v času hiperprodukcije. Cene so odvisne od vrste in kakovosti igrače, zadnja leta pa povprečna vrednost kupljene igrače pada.«

Nič ni naključno

Tudi za spletne trgovce je predpraznično obdobje vrhunec prodajnega leta, na katerega se pripravljajo več mesecev. Iva Marovt, mimovrste=), pravi: »Letos smo šli korak dlje kot pretekla leta in pripravili različne predloge daril za različne osebnostne tipe, na primer za ljubitelja živali, za knjižnega molja, športnika itd. Trudimo se, da kupcu poleg ugodnih ponudb omogočimo čim enostavnejšo nakupovalno izkušnjo, prva skrb pa je še vedno varnost nakupa. Posebne akcijske ponudbe pripravljamo za črni petek.«

V prodajnih centrih, ki so stičišče ponudbe in prostor za druženje, praznične preobrazbe ne prepuščajo naključju. Po besedah direktorja Cityparka v ljubljanskem BTC Tonija Puglja že v začetku leta obiščejo sejme in tam dobljene ideje kot nasvete prenašajo na najemnike. Kljub temu »nakupovalno središče deluje usklajeno in diha s prazničnim časom«. Trgovci-poslovni partnerji se prilagajajo tudi dogodkom v centru. Bogat program za otroke in družino traja ves december, od aktualnega nočnega nakupovanja do Miklavževanja, božičnih popustov, posebej uporaben je darilni bon Desetak. Na ravni koncerna določijo obratovalni čas in s tem seznanijo poslovne partnerje. »Sledimo tempu, ki ga narekuje potrošnik,« pravi Pugelj.