Tudi trgovina postaja podatkovna industrija

Nakupovanje: trgovci lahko na povsem nove načine izkoristijo številne podatke, ki so jim na voljo.

ned, 15.04.2018, 12:00
S pametnim telefonom se uveljavljajo avtomatske blagajne.

 

Klepetalni roboti bodo morda sčasoma nadomestili prodajalce.

 

Mogoče bo pametno ogledalo pomagalo izbrati oblačila.

O podatkih se ne pogovarjajo le udeleženci na dogodkih s področja poslovne analitike in računalnikarji na z informacijskimi tehnologijami obarvanih konferencah, ampak tudi državni uradniki, telekomunikacijski operaterji in vse bolj celo trgovci.

Podatki oziroma njihova raba namreč predstavljajo osrčje svežih inovacij, tudi na področju trgovine. Predstavljamo nekaj zanimivih trendov.

Amazon Go, koncept, ki ga največji ameriški spletni trgovec preizkuša v svojem matičnem mestu Seattle v zvezni državi Washington, že buri domišljijo javnosti in predvsem drugih trgovcev, ki uporabljajo klasične trgovine. V trgovino Amazon Go nakupovalci preprosto vstopijo, naberejo želene izdelke in jo zapustijo. Brez čakanja v vrsti pred blagajno, izdelki se jim samodejno obračunajo ob izhodu iz trgovine.

Kako je to mogoče? Predvsem na račun sodobne in povezane tehnologije. Nakupovalci se ob vstopu v trgovino identificirajo s svojim pametnim telefonom, na katerem je nameščena aplikacija Amazon Go, ta pa nato v povezavi s senzorji na prodajnih policah in kamerami ugotovi, kateri izdelek je uporabnik vzel s police – seveda natančno loči med že pripravljeno solato in pločevinko piva (pa tudi vsemi drugimi izdelki). Sistem v trgovini nato samodejno spremlja izdelke, ki so jih nabrali posamezni nakupovalci in jih po zapustitvi trgovine nakupovalcu tudi obračuna – temu ni treba niti stati v vrsti pred blagajno niti iz žepa potegniti denarnice.

Klepetalni roboti v trgovinah

Amazon seveda ni edino podjetje, ki se je lotilo razvoja tehnologij pametnih blagajn. To pomeni, da bi podobne poskuse v prihodnje lahko zasledili tudi pri drugih trgovcih. Z vidika rabe podatkov bo zelo zanimivo nadaljevanje, ki bo najverjetneje sledilo. Amazon bi kaj lahko na račun podatkov, ki jih ima o svojih nakupovalcih (tako spletnih kot tistih v fizični trgovini), izdelal personalizirane nakupovalne izkušnje, na primer nakupovalca usmeril do izdelkov, ki jih pogosto kupuje, mu predstavil novo alternativo ipd. Zlitje spletnih trgovin in tistih z betonskimi zidovi se bo očitno zgodilo prav na račun napredne obdelave podatkov.

Potem ko so se klepetalni oziroma komunikacijski roboti dokazali na spletnih straneh in v mobilnih aplikacijah, so trgovci prišli na idejo, da bi svoje delo nemara odlično opravljali tudi na različnih zaslonih, postavljenih v fizičnih trgovinah. Ideja je, da bi z umetno pametno podprt digitalni sogovornik počel to, kar zdaj počnejo prodajalci v trgovini – hitro in preprosto postregel z odgovori na pogosta vprašanja nakupovalcev, se vmes še učil in stalno izboljševal. To bi tudi izboljšalo nakupovalno izkušnjo ljudi. Da bomo klepetalne robote kaj hitro ugledali v trgovinah, skrbi tudi napredek na področju prepoznavanja govora, saj jih (vsaj v angleškem jeziku) vprašamo karkoli nam pade na pamet in zato dobimo zelo dober, vsekakor pa natančen odgovor. Kaj lahko bi jim postavili vprašanja, kot so: »Poskrbite tudi za dostavo tega izdelka?«, »Kolikšna je zmogljivost tega sušilca?« ali »Kako moram vzdrževati usnje na tej sedežni garnituri?«.

Umetna pamet in strojno učenje za pametnejše nakupovanje

Klepetalni roboti so vendarle zgolj vmesnik – ali pa vrh ledene gore, če želite. Njihovo bistvo so tehnologije prepoznavanja govora, umetne inteligence in strojnega učenja, vse pa za svoje delo potrebujejo kar največ podatkov – te podatke pa trgovci že imajo v različnih podatkovnih bazah – bazi strank, bazi izdelkov in tako dalje. Učljive tehnologije obljubljajo tudi povsem drugačno nakupovanje, takšno, ki ne bo temeljilo zgolj na preteklih izbirah, ampak bo nakupovalcem lahko bralo misli ali pa jim ponudilo povsem nove možnosti – predvsem takšne, za katere obstaja velika verjetnost, da jih bodo kupili. Pametna ogledala in podobni sistemi, opremljeni z digitalnimi zasloni, bodo nakupovalcem pomagali izbrati idealna oblačila in obutev ter druge dodatke.

Prodaja se ne bo vrtela samo okoli podatkov v sistemu za upravljanje odnosov s strankami (CRM), ampak bo vključila še vzorce spletnega nakupovanja, prepoznavanja obrazov in obrazne mimike ter druge tehnološke inovacije. V povezavi z mobilnimi aplikacijami in pametnimi napravami se odpira celo morje novih možnosti. Nalepka na etiketi živilskega izdelka bo potrebna tudi za to, da si nakupovalec hitro ogleda možne recepte, ko pa se mu izriše prešeren nasmeh na obrazu, ga bo aplikacija usmerila še do drugih izdelkov v trgovini, ki jih še potrebuje za uresničitev ogledanega recepta in pripravo jedi.

Skratka, trgovci lahko s pridom izkoristijo izjemne količine podatkov, ki so jim na voljo in najdejo nove načine interakcije s kupci in zadovoljevanja njihovih potreb. Vse z namenom še boljše prodaje. Trgovine in naše nakupovalne izkušnje bodo čez nekaj let, gotovo pa desetletij, videti povsem drugače kot danes.

Prijavi sovražni govor