V Luki Koper spet delajo, vlaki še kar stojijo

Zmeda z dokumenti? Pripenjamo dva, da si bodo pozorni bralci lahko sami ustvarili mnenje, kaj je res in kaj ni.

Objavljeno
04. julij 2016 12.19
vvo luka koper
Ba. Pa., B. Š., STA
Ba. Pa., B. Š., STA

Koper − Delo v Luki Koper je v skladu z napovedmi zaposlenih ob 9. uri spet steklo, je za STA potrdil tiskovni predstavnik Luke Sebastjan Šik. Čeprav bodo delavci po napovedih naslednjih osem ur (od 9. do 17. ure) delali z vsemi razpoložljivimi zmogljivostmi, pa to, kot je priznal Šik, še ne bo dovolj, da bi nadoknadili vse nakopičene zaostanke.

Iz Luke Koper so po jutranjem sestanku uprave z zaposlenimi sporočili, da »bodo zaposleni tudi jutri, z vsemi razpoložljivimi resursi izvajali delovne procese v pristanišču med 9. in 17. uro. Poleg tega je z zaposlenimi dogovorjeno, da bodo že danes in jutri izvajali kritično pomembne manipulacije izven dogovorjenih urnikov

V današnjem poslovanju na Ljubljanski borzi pa so delnice Luke Koper izgubile pet odstotkov in končale pri 21,66 evra.

Delo v pristanišču je zastalo že v petek dopoldne, poleg blokade Luke in posledične gospodarske škode za pristanišče pa je akcija zaposlenih povzročila tudi ustavitev tovornega prometa na slovenskih železnicah, prizadelo je tudi cestni tovorni promet. Tovorna vozila se po potrebi izločajo na primorski avtocesti na počivališče Ravne ter od Črnega Kala proti Kopru na odstavni pas.

Tovorni vlaki na slovenskem železniškem omrežju še kar stojijo. »V Slovenskih železnicah smo močno zaskrbljene nad stanjem, ki ga povzroča blokada v Luki Koper, saj nastajajo nepopravljive škodljive posledice in velika gospodarska škoda. Zato pozivamo upravo Luke Koper, da se blokada v celoti čim prej odpravi in da se zagotovi 24-urni delovnik,« pozivajo iz SŽ.

Normalno stanje šele v dveh mesecih

Ob tem poudarjajo, da napovedani osemurni delavnik v Luki Koper ni ukrep, s katerim bi preprečili nadaljnje nastajanje velike gospodarske škode. »Slovenske železnice se namreč tako pri prevozih blaga ne bomo mogle izognite vzpostavitvi prioritetne obravnave ključnih strank, kar pa lahko povzroči odpovedi že sklenjenih pogodb s strani drugih strank, ki jim ne bomo mogli zagotoviti kakovostnega izvajanja storitev. Skrbi nas, da bo poleg neposrednih dnevnih izgub - te že presegajo dva milijona evrov - in pogodbenih kazni zaradi nedostavljenega tovora prišlo tudi do odpovedi pogodb. Poleg tega v kratkem pričakujemo nekaj mednarodnih razpisov za prevoze tovora, na katere pa se v primeru nadaljevanja izrednih razmer v Luki Koper ne bomo mogli prijaviti. Ob tem poudarjamo še, da že trenutni zastoji in zasedenost omrežja povzročajo, da bomo v normalno stanje prešli šele v dveh mesecih.«

Krizni štab Slovenskih železnic sicer redno spremlja razmere in skrbi za to, da drugi delovni procesi na železnici, ki niso vezani na pristanišče Koper, potekajo neovirano. O razmerah na železniškem omrežju, ki so nastale zaradi blokade v Luki Koper, redno obveščajo poslovne partnerje. »Sprejeli smo vse ukrepe, da lahko navkljub zasedenosti infrastrukture zaradi omenjene blokade prepeljemo ves tovor, ki ni namenjen v Luko Koper,« pravijo.

Nastale razmere bodo imele velik negativni vpliv ne samo na poslovanje Slovenskih železnic v letošnjem letu, temveč tudi na uspešnost dolgoročnega poslovanja ter v kontekstu optimalnega povezovanja s strateškim partnerjem, zato bomo uporabili vsa sredstva za zaščito svojega premoženja in ugleda pri poslovnih partnerjih, opozarjajo v SŽ.

Velika gospodarska škoda

Od petkovega začetka blokade pristanišča je nastala velika gospodarska škoda, ki se meri v milijonih. Do izgube poslov zaenkrat ni prišlo, sta pa dve kontejnerski ladji, namenjeni v Luko, spremenili rotacijo. Namenjeni sta najprej v Trst in šele potem v Koper, če se bo stanje v tem času normaliziralo.

Delavci so se za začasno prekinitev blokade v nedeljo odločili v dobro družbe, saj vladi ne želijo dopustiti uničenje Luke. Po razkritju vladnega dokumenta, katerega vsebina naj bi dokazovala namero po odprtju koncesijske pogodbe in uvedbi pristaniške uprave, kar bi po mnenju luških delavcev vodilo v privatizacijo Luke, vztrajajo pri odstopu ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča in državnega sekretarja na finančnem ministrstvu Metoda Dragonje.

Nadzorniki Luke: uprava problem rešuje ustrezno

Uprava Luke Koper probleme, nastale po blokadi pristanišča, po mnenju nadzornega sveta družbe rešuje ustrezno in na edini mogoči način, je po izredni seji povedala njegova predsednica Alenka Žnidaršič Kranjc. Nadzorniki po njenem tudi verjamejo, da bo uprava v kratkem uspela doseči troizmensko delo in da se bo stanje do petka normaliziralo.

Žnidaršič Kranjčeva je po današnji izredni seji najprej spomnila, da vodstvo družbe ni stalo križem rok, da pa delavci sprva niso želeli komunicirati z nikomer razen s predsednikom vlade Mirom Cerarjem in da so pogajanja stekla šele po tem, ko je premier v soboto dal vedeti, da z njimi ne bo komuniciral.

Nadzorni svet pa je danes po njenih besedah ugotovil, da so vsi napori, usmerjeni v normalizacijo dela ter da je v danes začeto osemurno delo vključenih več zmogljivosti, kot bi jih bilo v normalni izmeni, poleg tega pa so delavci pristali, da bodo opravljali delo tudi izven teh osmih ur. To pa pomeni, da v Luki trenutno delajo v dveh izmenah in se bo delo najmanj v tem obsegu nadaljevalo do nadaljnjega.

Prizadevajo si za triizmensko delo

»Nadaljujejo se zelo intenzivna pogajanja z zaposlenimi oziroma njihovimi predstavniki. Verjamemo, da bo uprava uspela doseči pospešeno troizmensko delo v kratkem času in, v kolikor bo pri tem uspešna, verjamemo, da bi po neki optimalni varianti do petka bilo stanje z vsemi zamudami že normalizirano,« je ocenila prva nadzornica Luke. Člani nadzornega sveta se bodo sicer o stanju v Luki zopet sestali v četrtek.

Pri sedanji blokadi pravno ne gre za stavko, je še opozorila Kranjčeva, zato se je vprašala, kaj bi uprava v tem primeru lahko še naredila: »Lahko bi izročila opomine, v tem trenutku 605 delavcem od 860, pred prekinitvijo dela.« Ocena uprave, s katero se tudi sama strinja, pa je, da bi »to bilo v tem trenutku kontraproduktivno in da bi pripeljalo do še dodatnih zaostrovanj, ki jih družba ne potrebuje, hkrati pa, če pride do odpovedi 600 delavcem, družba ni sposobna nadaljevati dela pod nobenimi pogoji v naslednjih nekaj mesecih«.

Počivalšek pozdravlja napredek

Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo pozdravlja doseženi napredek pri umirjanju trenutnih razmer v Luki Koper. »Vendarle je bil dosežen in storjen pomemben korak naprej, kar je pohvalno,« ocenjuje minister Zdravko Počivalšek.

»Osemurni delovnik, ki je bil z današnjim dnem ponovno uveden v Luki Koper, je šele prvi korak. Ponovno zato pozivam predsednika uprave Luke Koper, gospoda Dragomirja Matića k odgovornemu ravnanju, da se doseže takojšnja prekinitev povzročanja te nepredstavljive gospodarske škode.«

Minister Počivalšek od predsednika uprave Luke Koper pričakuje, da popolno deblokado in normalizacijo trenutnih razmer.

»Treba je prilagoditi in zagotoviti tudi delovni čas tako, da bodo lahko izpolnjene vse delovne naloge in obveznosti. Torej, da se ne bo povzročala še dodatna gospodarska škoda zaradi neizpolnjenih delovnih obveznosti ali celo zgolj zaradi prekratko določenega delovnega časa, znotraj katerega ne bi bilo mogoče opraviti vseh delovnih obveznosti, ki ta trenutek ostajajo nerešene. Vse delovne obveznosti, ne glede na to, kdo je poslovni partner in od kod prihaja, morajo biti opravljene strokovno, pravočasno, vestno in izključno v korist gospodarstva,« še opozarja minister Počivalšek.

Minister Gašperšič uživa moje zaupanje, je po srečanju s francoskim predsednikom Françoisom Hollandom, s katerim sta se sestala ob robu vrha o Zahodnem Balkanu, dejal premier Miro Cerar. »Dejstvo je, da je vodstvu Luke Koper v preteklih dneh spodletelo pri vodenju te luke. Ustavil se je delovni proces znotraj Luke Koper, za kar je absolutno odgovorno vodstvo,« je dejal.

»Ne moremo pustiti, da bi zakon ulice ali pa kršenje pravil znotraj nekega podjetja rušilo mir v državi. Naša država je pravna država in takšna mora biti tudi v prihodnje, zato mora vsak ukrepati v skladu s tem,« je poudaril. Povedal je še, da je pozval k umiritvi razmer. Ena stran se je na poziv odzvala, na drugi strani pa po njegovih besedah za to očitno ni bilo dovolj volje ali znanja.

»Zdaj mora vodstvo Luke Koper prevzeti odgovornost, znova vzpostaviti delovni proces in videti, kako bo saniralo to škodo, ki je nastala Sloveniji, ne samo doma, ampak tudi v tujini,« je še povedal premier Cerar.

Zakaj zmeda z dokumenti v Luki?

Vlada trdi, da nikakor ni sprejela nobene odločitve o spremembi koncesijske pogodbe in o pristaniški upravi v tovornem pristanišču Koper. Toda državni sekretar Metod Dragonja je 1. julija na več naslovov (na SDH in v Luko Koper) poslal dopis, iz katerega je mogoče razbrati, da je vlada minuli četrtek res sprejela strategijo razvoja in da poleg sklepov dodaja tudi dodatna pojasnila ministrstva za infrastrukturo. V njem pa piše drugače, kot zdaj trdi vlada: govori o spreminjanju koncesijske pogodbe in uvajanju pristaniške uprave (port authority).

Pripenjamo oba dokumenta, da si bodo pozorni bralci lahko sami ustvarili mnenje, kaj je res in kaj ni. Ali gre za nesporazum, nejasnost, nagajanje ali kaj četrtega, ni znano. Vsekakor bi se morali resni sogovorniki izogibati takim »nesporazumom«.