V prihodnost po pametni cesti tudi s projektom Edison

Na konferenci slovenskih Sripov bo mogoče »iz prve roke« slišati, kako delujejo nova pametna zavezništva.

Objavljeno
18. oktober 2017 20.50
Silva Čeh
Silva Čeh

Ljubljana – Na konferenci Sripov (Strateško razvojno-inovacisjka partnerstva) bodo jutri govorili o tem, kako delujejo nova partnerstva, ki so uspela združiti najboljše – za to, da se na temelju pametne strategije (S4) povezujejo in stremijo k temu, da bi se lahko vloga slovenskega gospodarstva z njegovo vpetostjo v mednarodne verige na številnih mestih izkazala kot vodilna.

Ena od takih priložnosti, biti vodilen ali med najboljšimi se ponuja prek projekta Edison, ki nastaja v okviru Sripa ACS Mobilnost. V okviru tega Sripa na primer že zdaj prisotnih veliko različnih zelo obetavnih projektov, tako na interni logistiki, kot pametni infrastrukturi, kjer se z vsemi mogočimi inovativnimi rešitvami obetajo tudi pametne ceste. Kot je na srečanju z novinarji na GZS povedala Tanja Mohorič, koordinatorka Sripa Mobilnost, to ponazarja že, denimo, projekt Edison, ki je eden največjih skupnih projektov, kar jih je Slovenija sploh kdaj imela.

Poslovni modeli eko mobilnosti

Svoje potenciale je projekt nakazal že na dogodku ob dnevu zelene mobilnosti, na katerem so izpeljali vožnjo električnih avtomobilov od Logatca do Bovca, opremljeno tudi s potrebnimi polnilnicami, s podobnimi idejo se postavitev električnih polnilnic in s tem zelene mobilnosti širi tudi po Balkanu. Projekt Edison se je predstavil septembra v Celju, tudi z uporabo električnega avtobusa, pogovarjajo se o električnih taksijih, uvedbo električnega avta za javne službe, izposojo električnih avtomobilov za medmestno vožnjo…  

V projekt te »eko« mobilnosti je že vključenih nekaj slovenskih mest: Koper, Nova Gorica, Novo mesto, Velenje, Sežana, Celje in Ljubljana. Projekt Edison, je dejala Mohoričeva, tako ni več samo vprašanje električnih vozil in njihovih polnilnic (zlasti brezžično polnjenje), ampak postaja tudi novi poslovni model pri razvoju novih tehnologij in pametnih mest. Prav preko omenjenih in podobnih dogodkov pa se te nove tehnologije lahko približajo ljudem in jih je na koncu mogoče pripeljati tudi na trg. Kar je, mimogrede, tudi cilj sripovskih projektov.

Razviti najbolj učinkovit električno motor z vozila

Seveda so pri vseh teh projektih pomembni preboji in eden glavnih Sripa ACS mobilnost je, kot je razumeti Mohoričevo, razviti  najbolj učinkovit električni motor za vozila z brezžičnim indukcijskim polnjenjem - morda že kmalu. Očitno je veliko poudarka na razvijanju dinamičnega polnjena tuljav, ki bodo speljane po cestah, kar bi omogočalo avtomobilom sprotno polnjenje in kar bi vodilo do pametnih cest. Nenazadnje tudi do manjše porabe baterij, to pa je seveda pomembno tudi za interno logistiko, ki se v tej smeri tudi že razvija. In v Sloveniji se trudimo, da bi bili med prvimi, poudarja Mohoričeva.

Pripeljati v Slovenijo največji start up zelene mobilnosti

Eden od projektov Edisona je tudi razvijanje novega modela inoviranja, cilj pa je, da bi ustvarili novo inovativno okolje, ki se bo razlikovalo od tehnoloških parkov in centrov, saj želijo z njim vzpostaviti novo kulturo sodelovanja vključenih ekip iz podjetij, iz raziskovalnih institutov in šol, ki bi določen čas delale skupaj na skupnem projektu. Skratka nekaj, kar je zdaj še težko predstavljivo. Ena od idej, ki bi jih izpeljali v Edisonu je tudi, da bi v Slovenijo pripeljali največji start up pospeševalnik na področju zelene mobilnosti.

Veliki kadrovski izzivi

Vsem tem pametnim idejam in osredotočenjem Sripov mora seveda slediti tudi država, ki mora voditi »pametno« politiko na vseh področjih – od izobraževanja do kadrovske in raziskovalne politike, da bi se na koncu projekti tudi uresničili in bili na trgu uspešni; po možnosti med prvimi. A zato je potrebno veliko sodelovalne kulture, ki je pri nas niti med podjetji, kaj šele raziskovalnimi institucijami, šolami in fakultetami ni na pretek, prej premalo. Ali kot poudarja Vesna Nahtigal, krovna koordinatorka Sripa MATPRO, je pomembno, da dražva pove, da strateška razvojno-inovoacijska partnerstva niso le zaveza te vlade, ampak tudi prihodnjih.

Na konferenci se bo s svojimi izbranimi glasniki predstavilo vseh devet Sripov, očitno pa bodo opozorili na vse večji problem v Sloveniji - pomanjkanje kadrov. Govoriti moramo o tem, kako otroke že v vrtcih spodbujati tudi v tehniške in podobne poklice, saj, kot je dejala Nahtigalova, je že v metalurških poklicih izjemno pomanjkanje. Tega problema bi se bilo treba lotiti že na začetku, pri učnih načrtih...