Volkswagen v strahu pred milijardnimi odškodninami

Najbolj črni scenariji v ZDA že omenjajo morebitne kazni do devetdeset milijard dolarjev.

Objavljeno
05. januar 2016 18.27
Barbara Kramžar
Barbara Kramžar

Berlin – Nemškemu avtomobilskemu velikanu Volkswagen na drugi strani Atlantskega oceana grozijo gigantske kazni zaradi zavajanj z izpuhi dizelskih motorjev. Pravosodno ministrstvo ZDA je vložilo tožbo, zaradi katere pri agenciji Reuters ugibajo o odškodnini do devetdeset milijard dolarjev.

»ZDA bodo proti Volkswagnu uporabile vsa primerna sredstva za poravnavo prekrškov proti zakonom naše države o čistem zraku,« je izjavil visoki predstavnik pravosodnega ministrstva John Cruden. Na enaintridesetih straneh obtožnice, ki so jo vložili v zvezni državi Michigan, pričakujejo kazen med 32.500 in 37.500 dolarji za vsako vozilo s programsko opremo, ki je omogočala goljufanje pri testnih merjenjih škodljivih plinov. Ocenjujejo, da je bilo v ZDA prodanih okrog šeststo tisoč avtomobilov s takšno opremo, poleg znamke Volkswagen tudi vozila hčerinskih znamk Audi in Porsche.

Dvoštevilčne kazni, merjene v milijardah

Najbolj črni scenariji že omenjajo morebitne kazni do devetdeset milijard dolarjev, a tudi mnogi drugi pričakujejo dvoštevilčne odškodnine, merjeno v milijardah dolarjev. Tožbe proti Volkswagnu proučujejo tudi v številnih drugih državah z Nemčijo vred, saj so pri spodnjesaškem avtomobilskem velikanu septembra priznali nepravilnosti pri enajstih milijonih svojih avtomobilov z dizelskimi motorji po vsem svetu. Afera je že odnesla dolgoletnega predsednika uprave Martina Winterkorna in vrsto njegovih sodelavcev, kot kaže tudi ameriška tožba, pa še zdaleč ni končana.

»Proizvajalci avtomobilov, ki nepravilno označujejo svoja vozila in preprečujejo nadzor, prizadevajo zaupanje javnosti, ogrožajo javno zdravje in spravljajo tekmece v slabši položaj,« je dejal John Cruden. Ameriški zakon o čistem zraku po letu 1955 vse natančneje sankcionira okoljevarstveno škodo, Volkswagnovi dizelski avtomobili in avtomobili nekaterih hčerinskih podjetij pa so med običajno vožnjo oddajali do štiridesetkrat več škodljivih plinov od tistih, ki so jih izmerili na testnih vožnjah.

Podjetje sodeluje z ameriškimi oblastmi

V Wolfsburgu, kjer je sedež največjega nemškega in evropskega avtomobilskega podjetja, pred natančno proučitvijo tožbe nočejo dajati izjav, a poudarjajo, da tesno sodelujejo z ameriškimi oblastmi. Obtožnica jim očita tudi zavajanje preiskave, napredka pa še ni videti niti pri dogovarjanjih o odpoklicu prizadetih avtomobilov.

V ZDA zdaj pričakujejo novega predsednika uprave Matthiasa Müllerja, ki je pred naznanitvijo tožbe morda upal na pridobivanje naklonjenosti ameriške javnosti s predstavitvijo električne in delno samovozeče različice priljubljenega »hipijskega« kombija na sejmu zabavne elektronike v Las Vegasu. Namesto nostalgičnih spominov na Woodstock z najsodobnejšimi prijemi avtomobilske industrije so morali pri Volkswagnu v torek opazovati padec vrednosti svojih delnic za skoraj sedem odstotkov.