Nemec, ki je razkrinkal VW

Nemški proizvajalec avtomobilov se je v ZDA zapletel v orjaški škandal z goljufanjem pri izpustih njegovih dizelskih avtomobilov. Delnica podjetja je izgubila skoraj 20 odstotkov vrednosti.

Objavljeno
21. september 2015 16.40
GERMANY-INDUSTRY-FAIR-HANOVER
Urban Červek, Maribor
Urban Červek, Maribor

Prvi mož drugega največjega svetovnega proizvajalca avtomobilov Martin Winterkorn je goljufanje pri izpustih njihovih avtomobilov v nedeljo tudi uradno priznal in »globoko obžaloval« zlorabo zaupanja strank. Zatrdil je, da ima reševanje zagate za vodstvo koncerna najvišjo prioriteto, napovedal pa je tudi temeljito preiskavo. Za ta namen je podjetje že naročilo tudi zunanjo revizijo.

Peter Mock, direktor širši javnosti relativno malo znane nevladne organizacije International Council on Clean Transportation (ICCT), ki se ukvarja z vplivi transporta na okolje in zdravje ljudi, je v zadnjih dneh postal skorajda medijska zvezda; vsaj v gospodarskih krogih, še posebej pa pri avtomobilski industriji, je deležen izredno velike pozornosti.

»Katastrofa VW v ZDA«

Mock je namreč skupaj s kolegi v ICCT in zunanjimi partnerji razkril umazano igro nemškega avtomobilskega giganta Volkswagen, ki bi tega proizvajalca utegnila stati milijarde evrov kazni, njegove vodilne pa celo poslati za rešetke. Zato ni nič nenavadnega, da o ugotovitvah Mockove ICCT na naslovnicah pišejo najuglednejši svetovni poslovni mediji, od nemškega Spiegla, avstrijskega Witschaftsblatta do ameriškega Bloomberga. »Katastrofa VW v ZDA«, »Pri VW priznali manipulacije z izpusti v ZDA«, »Pri VW je šlo nekaj temeljno narobe« in »Nepoznana okoljska organizacija razkrila goljufane VW z emisijami« so le nekateri od naslovov v tujem tisku.

Izpusti do 40-krat višji od dovoljenih

Mocku in kolegom je uspelo dokazati nekaj, o čemer se je potiho govorilo že precej časa; da avtomobilski proizvajalci prirejajo podatke o izpustih njihovih vozil. Vendar gredo zadnja odkritje glede VW veliko dlje. ICCT je dokazala (oziroma k priznanji prisilila VW), da so v svoje dizelske avtomobile, namenjene ameriškemu trgu, vgradili posebno programsko opremo, ki je zaznala, kdaj je avtomobil priklopljen na napravo za merjenje izpušnih plinov in takrat spremenila režim delovanja motorja tako, da so bili izpusti dušikovih oksidov nižji in v mejah zakonskih predpisov. Ko pa je avtomobil peljal po cesti, je motor deloval drugače in izpusti so bili tudi do 40-krat višji od dovoljenih. Razkritje torej dokazuje, da gre za aktivno goljufijo, za katero so se morali pri Volkswagnu odločiti, najverjetneje na najvišjih vodstvenih položajih v podjetju.

V ZDA grozi do 18 milijard kazni

Vendar pri takšnih stvareh v ZDA ni šale. Ameriška agencija za varovanje okolja EPA je uvedla formalno preiskavo, pravosodno ministrstvo je napovedalo kazenski pregon. Finančno podjetju VW grozi do 18 milijard dolarjev kazni; za vsak prodani avto, ki je izpuščal več škodljivih snovi, kot je dovoljeno, lahko namreč EPA izreče 37.500 dolarjev kazni, takšnih vozil pa je nekaj manj kot pol milijona.

Ustavitev prodaje v ZDA

VW je danes že napovedal, da bo ustavil prodajo dizelskih avtomobilov VW in Audi v ZDA. Razkritja pa bodo močno prizadela tudi ugled drugih nemških izdelovalcev, ki veliko stavijo na dizelske motorje, predvsem BMW in Mercedesa. Okoljske organizacije pozivajo ameriške oblasti, naj bodo s kaznijo stroge, da bodo s tem dale pravi signal industriji, kako sankcionirati kršenje okoljskih predpisov.

Goljufijo so odkrili, ko so pri ICCT poskušali ugotoviti, zakaj meritve izpustov pri Volkswagnovih avtomobilih tako zelo razlikujejo v laboratoriju in na cesti. Mock se je domislil, da bi poizkus ponovili v ZDA, kjer so okoljski predpisi strožji, zato so bili prepričani, da bodo tam avtomobili opravili preizkušnjo. Na pomoč so poklicali znanstvenike iz univerze Zahodna Virginija, ki so jim posodili mobilni merilec izpušnih plinov, in ko so videli, da so izpusti med cestno vožnjo več desetkrat višji, kot bi bilo dovoljeno in kot so jih nato izmerili v laboratoriju, so bili osupli.

V raziskavo se je vključila kalifornijska agencija za varstvo okolja in po številnih neprijetnih vprašanjih, ko VW nikakor ni uspelo zadovoljivo pojasniti razlike v rezultatih meritev, so pri drugem največjem izdelovalcu avtomobilov na svetu priznali, da so v približno pol milijona avtomobilov, prodanih v ZDA med letoma 2009 in 2015, vgradili posebno programsko opremo za goljufanje. Ker so preiskavo morebitnega goljufanja VW napovedale tudi institucije v Evropi in Aziji, se VW obetajo še hudi časi.

Peter Mock je diplomiral iz kemije in ekonomije na univerzi v Ulmu in doktoriral iz inžineringa na univerzi v Stuttgartu. Vodi evropsko enoto ICCT, ki deluje iz pisarn v Berlinu in Bruslju.