Z Aegeanom v Atene in naprej na otoke

Grška družba, ki bo zimsko izgubo pokrivala poleti, leti tudi na Ciper in v Sirijo.

Objavljeno
06. junij 2016 20.07
Aleš Stergar
Aleš Stergar
Ljubljana − Na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana bo 15. junija prvič − vsaj na rednem letu − pristalo letalo grškega prevoznika Aegean Airlines, ki bo nato vsako sredo in soboto do 24. septembra s 174-sedežnim airbusom A320 prevažal potnike med Ljubljano in Atenami.

V Atene je v času največjega razmaha ob koncu prejšnjega desetletja z rednimi leti letela tudi Adria Airways, kasneje pa se je njen letalski promet z Grčijo zožil na poletne čarterske lete predvsem na otoke in nekaj izrednih turističnih letov v Atene (predvsem med prvomajskimi in manj jesenskimi počitnicami).

Letalska družba Aegean Airlines je bila ustanovljena leta 1999, že leto kasneje pa je (izredno hitro) postala članica združenja Star Alliance. Predhodnica je bila Aegean Aviation, prvo zasebno podjetje v Grčiji z letalskim certifikatom. Ustanovitelj in predsednik Aegean Airlines je Theodore Vassilakis, neposredno 23,6-odstotni lastnik Aegeana in posredno, prek družbe Autohellas, kjer je 73,8-odstotni lastnik, še 11,6-odstotni lastnik delnic Aegeana.

Jeseni leta 2013 je Aegean prevzel grškega nacionalnega prevoznika Olympic Air, katerega zgodovina se je začela takoj po drugi svetovni vojni, sledile so združitve, preimenovanja (TAE, Olympic Airways, Olympic Airlines), prodaja ladjarju Aristotlu Onassisu − ki je bil drugi mož vdove ameriškega predsednika Johna F. Kennedyja Jackie − in potem spet prehod v državno lastništvo in končno prodaja Aegeanu.

Leti na 145 destinacij

Aegean in Olympic tako letita po veljavnem voznem redu na 145 destinacij, od katerih je 34 domačih grških in 111 mednarodnih v 45 državah; opravljata tudi čarterske in priložnostne lete. V eni mlajših evropskih flot je 61 letal; en 144-sedežni Airbus A 319, 38 letal A320 s 174 sedeži, osem 201-sedežnih A 321, deset 78-sedežnih dashev 8Q400 ter štiri letala Dash 8-100 s 37 sedeži. Poleg Aten so baze Aegeana na celini še Solun in peloponeška Kalamata, na Kreti Heraklion in Chania, na preostalih otokih pa Rodos, Krf in Kos ter ciprska Larnaka. Lani je Aegean prepeljal 11,65 milijona potnikov, 15 odstotkov več kot leta 2014, in še petič zapored ter skupaj šestič prejel Skytraxov naziv najboljšega evropskega regionalnega prevoznika. Zasedenost kabine (load faktor) je bila lani 77-odstotna.

Lani je imel Aegean 983 milijonov evrov prihodkov, osem odstotkov več kot leta 2014, ko jih je bilo za 912 milijonov evrov. EBITDA je bil lani s 111,2 milijona evrov nižji kot leta 2014 (118,8 milijona evrov), dobiček pred davki pa lani 100,3 milijona evrov in predlanskim 94,9 milijona evrov. V letošnjem prvem četrtletju so konsolidirani prihodki dosegli 147,9 milijona evrov, sedem odstotkov več kot lani. Čista izguba je v tem trimesečju dosegla 21,5 milijona evrov, neprimerno več od lanske v višini 8,3 milijona evrov.

V zadnjem letu je Aegean povečal floto z enajstimi airbusi, ki pa so v zunajsezonskem zimskem času premalo uporabljani. Generalni direktor Dimitrios Georgiannis je ob objavi kvartalnih rezultatov povedal, da je bila s tem obnova flote zdaj zaključena. Izguba v zimski sezoni je bila pričakovana, v družbi pa upajo, da jo bodo nadomestili v poletni sezoni.

Aegean je v prvem tromesečju s šestimi odstotki več letov prepeljal dva milijona potnikov, devet odstotkov več kot v lanskem prvem kvartalu. Mednarodni potniški promet je bil 12 odstotkov večji, domači pa kljub povečanju zmogljivosti konkurentov šest odstotkov.

Let med Ljubljano in Atenami bo trajal eno uro in tri četrt. Cene prevoza niso stabilne, za povratni let med 13. in 16. julijem bi bilo pred dnevi tako treba za enega potnika odšteti skupaj s taksami 167,55 evra.

Na grške otoke tudi s čarterji AA

V Atenah je po prestopu mogočr leteti na različne otoke, prestopni časi so razmeroma znosni. Julija bi po sedanjih cenah stal tak povratni let s prestopanjem, odvisno od termina in trajanja počitnic, v Heraklion od 242 do 266 evrov, na Rodos od 294 do 361 evrov, na Santorini od 284 do 489 evrov ter na Mikonos od 243 do 425 evrov. V Aegeanu priporočajo tudi svoje povezave na Ciper (Larnaka) in v Sirijo (Aman).

Cenovno je za potnika verjetno v primeru, da ni strogo vezan na termine, ugodnejši prevoz z istim prevoznikom in brez prestopanja iz Benetk − izračun po podobnih pogojih kot zgoraj pokaže, da je bilo za povratni let med Benetkami in Heraklionom ter nazaj treba pred dnevi odšteti v najbolj ugodnih terminih od 112 do 129 evrov, na Rodos pa, na primer, vsega 97 evrov. Ob opozorilu, da se letala polnijo, cene pa rastejo. Z Brnika je mogoče priti v Atene tudi prek Beograda s skupnimi leti (code share) Aegeana in Air Serbia.

Iz Ljubljane je na grške otoke mogoče priti tudi s čarterskimi leti Adrie Airways, vozovnice pa prodajajo turistične agencije, saj gre za njihove čarterje. V turistični agenciji Palma pojasnjujejo, da se cene za Heraklion, Rodos in Santorini gibljejo od 279 evrov naprej, včasih celo ugodneje. Ob tem poudarjajo, da gre za direktne lete, v ceno pa je že vključena tudi prtljaga v obe smeri − 23 kilogramov in ročna prtljaga do 8 kilogramov. Pri Aegeanu je v ceni najcenejših vozovnic (GoLight) všteta samo ročna prtljaga, za oddano prtljago do 23 kilogramov pa je za vsako smer treba doplačati 27 evrov.

Palma večino svojih čarterskih letov zakupi pri Adrii Airways, kar ocenjujejo kot prednost zaradi same varnosti in optimalnih ur odhodov na destinacijo oziroma z nje. V praksi to namreč pomeni, da gostje, ki potujejo z drugimi letalskimi prevozniki, odletijo na destinacijo kasneje in se z destinacije vračajo prej kot njihovi gostje.