Za uspeh se moraš vsak dan izboljševati

Miguel Angel Violán meni, da moramo najprej biti dobri ljudje, da bomo ustvarjali dobra podjetja in skupnost.

Objavljeno
05. avgust 2012 17.58
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Miguel Angel Violán poučuje menedžment na poslovnih šolah po Španiji. Delal je tudi kot novinar, zadnje čase pa je v ospredju njegova knjiga o metodah vodenja nogometnega trenerja Josepa Guardiole, katere prevod pripravljajo tudi v slovenščino. Profesor bo oktobra obiskal Slovenijo.

Violán nogometnega trenerja Barcelone ne obravnava z vidika trenerja nogometne ekipe, temveč z vidika vodje prihodnosti, transformacijskega vodje, ki pooseblja vrednote, ki predstavljajo protiutež dogajanju v današnjem svetu.

Zakaj ste se odločili analizirati Josepa Guardiolo?

Zanimalo me je, kako prepriča svoje igralce, da iz sebe iztisnejo največ. Ugotovil sem, da je Guardiola vzor, dober primer tega, kako voditi ljudi v okoljih, kjer se dosegajo vrhunski rezultati.

Kakšna je torej njegova metoda?

Menim, da je metoda skupek vedenja, obnašanja posameznika, ki pa je odsev njegovih vrednot. Guardiolova metoda je skupek glavnih vrednot, ki jih on pooseblja. Ugotavljal sem, kako vodi svoje igralce, kakšen odnos ima do njih, in ugotovil, da mu ni vseeno za svoje ljudi, da se vključuje v njihove osebne skrbi, da poskuša biti skromen ob uspehu in podobno. Prišel sem do tega, da je pomembno odkriti tradicionalne vrednote. Pri tem ne mislim konservativne vrednote, ampak na vrednote naših prednikov, kot so trdo delo, naložbe, nerazsipnost, sodelovanje z drugimi in spoštovanje drugih ... Te vrednote se kažejo v načinu, kako je Nogometni klub Barcelona pod vodstvom Guardiole igral. Naredil sem tudi vzporednico s poslovnim svetom, in čeprav govorim o nogometu, v resnici govorim o gospodarstvu. Analiza Guardiole je pokazala, da lahko vsak uporabi ta načela za vodenje podjetja oziroma organizacije. Vsa podjetja tvorijo ljudje, človeški faktor je pomemben povsod.

Pa se tega lahko naučiš ali moraš imeti neke osnovne značilnosti, da bi bil lahko tako dober vodja, kot je Guardiola?

Teorijo je lahko opisati, težje jo je prenesti v prakso. Menim, da je uspešen primer, kot je ta primer iz nogometa, lahko tudi navdih za mnoge menedžerje po svetu. Za uspeh moraš biti vsak dan boljši, nenehno se moraš izboljševati.

Kako vidite politično gospodarsko krizo in odziv nanjo?

Največja težava, ki jo imamo danes v zahodni Evropi, je pomanjkanje kredibilnosti in zaupanja. Nihče ne zaupa več nikomur. Še posebno tu, v Španiji, je skopnelo zaupanje v finančne trge in ustanove, politike, stare voditelje. Imamo problem, komu zaupati in zaupanje postaja pomembna vrednota. Ne moremo več imeti starih voditeljev in njihovih vrednot, saj očitno ne delujejo. Potrebujemo nove voditelje in po mojem je Guardiolovo vedenje v športu dober primer, kako naj bi se obnašali novi voditelji. To pomeni spoštovati ljudi, imeti jasne cilje, biti iskren, poskušati podajati jasne, transparantene informacije o svojem delu.

Kako priti do teh novih voditeljev?

Moje glavno sporočilo je, da dobra oseba dela dober posel, biti dobra oseba te naredi dobrega menedžerja, dober menedžer pa ustvarja dobro, uspešno podjetje. Najprej moramo biti dobri ljudje, da bomo ustvarjali dobra podjetja in živeli v dobri skupnosti.

Imate kakšen recept za to?

Pravzaprav ne. Zelo pomembno je biti iskren in odkrit. To seveda ni preprosto in morda malce naivno razmišljanje, a menim, da moramo temu slediti. Vrniti se moramo h koreninam, osnovnim vrednotam, ki so veljale v preteklosti: zaupanje, trdo delo, biti boljši ne le sam, ampak tudi z drugimi okoli sebe, kajti odgovorni smo za ljudi okoli sebe. Nismo odgovorni le za to, kako zaslužiti denar, ampak je pomembno tudi zadovoljstvo ljudi okoli nas.

Veliko ste delali v športu, bili ste coach uspešnemu motociklistu Jorgeju Lorenzu. Kako je kriza vplivala na šport, mislim tudi s finančnega vidika?

Kriza je vplivala, a vedno so in bodo vrhunski športniki, ki ne bodo imeli finančnih težav. Ti me zanimajo, ljudje, ki so uspešni. Moram priznati, da večina mojih »trenirancev« pride k meni, ker si želijo izboljšati svojo podobo v javnosti, kajti menijo, da bodo zaradi tega bolj spoštovani in imeli boljše sponzorske pogodbe. Torej menijo, da bolje kot bodo »izgledali«, več denarja bodo imeli. To načeloma deluje, a jaz jih najprej želim naučiti, da je najboljši posel biti dober človek, potem vse drugo sledi samodejno. Zanje je bolj pomembno, da se zavedajo, kdo so, kje so njihove dobre in kje šibke točke, da jim pomagam osebnostno rasti, kot pa imeti le dober imidž. Razumem, da je to za njihovo kariero pomembno, a zame je pomembneje ustvariti boljšega človeka. Enako velja za menedžerje. Kot sem že rekel, boljši človek pomeni boljši posel, a ne le posel v finančnem smislu. Če si dober človek, ti bo življenje poplačalo z veliko dobrimi stvarmi in samozadovoljstvom.

Delali ste tudi v ZDA in Južni Ameriki. V Evropi se veliko ukvarjamo s posledicami krize. Kakšna je ta percepcija po vaših izkušnjah drugod po svetu?

Drugje nimajo evropske percepcije krize, vendar ljudje, ki berejo mednarodne novice, vidijo, da se svet dramatično spreminja, da stari koncepti propadajo, da ne vemo, kakšni so novi, učinkoviti vzorci. Smo v prehodni fazi, ko se pojavljajo nove priložnosti, a zdaj jih znamo le zaznati, ne pa še izkoristiti. Vse je nezanesljivo, zato so časi težki.

Kako dolgo bodo trajali?

Menim, da bomo priča še najmanj petim težkim letom. V Španiji morda še več. Položaj je tu težak, brezposel nost je velika, posebno pri mladih, ki ne vidijo izhoda. Ljudje med 20. in 27. letom, ki bi morali delati, ne dobijo službe in to bo izgubljena generacija, kar je dramatično. Veliko jih poskuša najti službo v tujini. Naša prihodnost je v nevarnosti, saj mladi tu nimajo upanja.