Evropski železničarji proti odprtemu lovu na potnike

Evropska agencija naj bo varnostni organ, ne pa agent za še večje tekmovanje.

Objavljeno
04. februar 2013 21.40
Slovenija Ljubljana 15.1.2013 Zelezniska postaja Tivoli Foto Joze Suhadolnik
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo
Ljubljana – Predlog liberalizacije notranjega potniškega prometa, kot ga je evropska komisija zapisala v besedilo četrtega železniškega svežnja, v evropski federaciji delavcev v transportu ETF zavračajo. Odprta tekma bi po njihovem mnenju pomenila le pobiranje češenj s torte dobičkonosnih linij, izgubljala pa bi splošna dostopnost.

EK bi z voznim redom 2019/20, ki bo začel veljati decembra 2019, rada povsem odprla lokalni potniški promet, tako da bi lahko tekmovali različni prevozniki. Leta 2009, navaja EK, so javni organi v železniški sektor vložili približno 46 milijard evrov javnih subvencij. (Slovenske železnice so za opravljanje štirih obveznih gospodarskih javnih služb lani prejele 157,3 milijona evrov, poleg tega je vlada za OGJS potniški promet tudi za letos oprostila plačila uporabnine v ocenjeni višini šest milijonov evrov.)

EK še navaja, da so marsikje v EU prevozniki prezadolženi, in omenja Španijo, Portugalsko in Bolgarijo. Stanje posojil SŽ je bilo konec lanskega leta 336.368.548 evrov. Za restrukturiranje sedanjih kreditov imajo SŽ najetih za 144,6 milijona posojil, za financiranje nabave lokomotiv 130,6 milijona evrov, za vzdrževanje voznih sredstev 53,1 milijona evrov, najet pa imajo še osemmilijonski kratkoročni kredit za obratna sredstva. (Po letnem poročilu so imele SŽ konec leta 2011 za 650 milijonov evrov sredstev in 134 milijonov evrov kapitala.)

V ETF, ki zastopa več kot 2,5 milijona zaposlenih iz 243 transportnih sindikatov v 41 evropskih državah, poudarjajo, da so v komisiji povsem pozabili na zaščito delavstva. Menijo še, da bi morala biti Evropska železniška agencija (ERA), ki naj bi izdajala enotna potrdila za lokomotive in varnostna spričevala prevoznikom, varnostni organ na liberaliziranem trgu, ne pa agent za še večje tekmovanje.

Direktor družbe SŽ – Potniški promet Boštjan Koren pojasnjuje, da imajo SŽ sklenjeno pogodbo za opravljanje obvezne gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu za obdobje od 1. januarja 2010 do 31. decembra 2019 in možnost podaljšanja za največ pet let. Koren verjame, da bo pogodba podaljšana, saj je pred Slovenijo uvedba integriranega javnega potniškega prometa, kjer naj bi bil železniški potniški promet hrbtenica in nosilec tega procesa.

SŽ nameravajo v prihodnjih letih, tudi z evropskimi sredstvi, prenoviti vozni park, pripravljajo pa tudi prenovo prodaje, ki bo izboljšala kakovost in dostopnost prevozne storitve. Z vzpostavitvijo sodobnih prestopnih točk na železniških postajah in postajališčih bodo SŽ po navedbah Boštjana Korena razvijale primerne dodatne storitve na postajah; na privlačnejše prevoze bodo vplivale tudi dodatne storitve v vlakih (prikazovalniki, dostop do spleta).