Nezadovoljstvo nad učinkovitostjo v IT se povečuje

Samo 13 odstotkov direktorjev informatike meni, da so njihova podjetja zelo učinkovita pri uvajanju tehnologij.

Objavljeno
04. april 2014 20.33
Posodobljeno
06. april 2014 21.00
Miran Varga
Miran Varga

Vse več podjetij vendarle ugotavlja, da ima področje IT v sodobnem poslovanju strateško vlogo. Ta ni in ne sme biti osredotočena le na krčenje stroškov, temveč predvsem na dvig produktivnosti zaposlenih, učinkovitosti poslovanja ter na inoviranje izdelkov oziroma storitev. Raziskava analitskega podjetja McKinsey pa kaže, da se zadovoljstvo z oddelki IT v podjetjih zmanjšuje.

V McKinseyju so lani jeseni opravili obsežno raziskavo med velikimi podjetji oziroma njihovimi izvršnimi direktorji. Okoli 40 odstotkov anketiranih družb se ukvarja s tehnologijo, medtem ko imajo druge različne specializacije, vsem pa je skupno, da informacijske tehnologije potrebujejo pri svojem vsakdanjem delu, zato imajo vsa tudi lasten oddelek IT.

Prva zanimiva ugotovitev je bila že to, da se splošno zadovoljstvo nad delom omenjenega oddelka v podjetjih zmanjšuje, pri čemer so izvršni direktorji do ocene dela IT-kadrov precej bolj prizanesljivi kot sami direktorji informatike. A so oboji precej jasni pri svojem pogledu na reševanje nastalih razmer – večina se jih strinja, da bi utegnilo biti eno pravšnjih rešitev za IT v podjetju zamenjava vodstva oddelka IT.

Naloge ostajajo, le prioritete se spreminjajo

McKinsey raziskavo zadovoljstva podjetij z oddelki IT opravlja že več let. Analitiki ugotavljajo, da prvih pet nalog oddelka IT ostaja enakih že več let, le da se na svojih mestih včasih zamenjajo. Lani so izvršni direktorji in direktorji IT za glavno nalogo svojega oddelka označili izboljšanje učinkovitosti poslovnih procesov (61 odstotkov vprašanih), sledile pa so ji naslednje naloge: izboljšanje strokovne učinkovitosti procesov (48 odstotkov), podpora odločanju in načrtovanju (47), zmanjšanje stroškov IT (31) ter ustvarjanje novih izdelkov ali storitev (29). Glede na prejšnja leta lahko ugotovimo, da podjetja več pozornosti namenjajo temu, kako lahko z rabo informacijskih tehnologij njihovo poslovanje postane učinkovitejše, podatki pa razpoložljivi zaposlenim. IT je eden ključnih dejavnikov za zagotavljanje poslovanja, zato ga vse manj podjetij dojema zgolj kot stroškovno mesto.

Z manj denarja narediti več

Oddelki IT se že leta spoprijemajo z bolj ali manj enakimi proračuni, le redka velika podjetja pa se lahko pohvalijo z večjimi novimi naložbami, če, denimo, zanemarimo denar, ki je namenjen obnavljanju strojne in programske opreme. Večina proračuna za IT se še vedno porabi za stroške vzdrževanja infrastrukture in ključno programsko opremo (skupaj 53 odstotkov), torej na zagotavljanje elektronskega ali elektronsko podprtega poslovanja.

Kljub vsemu pa si direktorji informatike v prihodnjih letih obetajo malo več manevrskega prostora, saj bodo s selitvijo delov poslovanja v računalniški oblak precej prihranili pri infrastrukturnih izdatkih in bodo, če jim bo uspelo obdržati podobne letne proračune, začeli več vlagati v razvoj novih rešitev in storitev. V to bodo ne nazadnje tudi prisiljeni, saj bodo morali vodstvu dokazati, da informatika zna in zmore ustvarjati dodano vrednost. Tako naj bi v prihodnjih treh letih povečali predvsem izdatke za inovacije (za 60 odstotkov) in okrepili vlaganja v poslovno analitiko in informacijsko varnost.

Vse več nezadovoljstva ni dobro znamenje

Čeprav direktorji informatike radi govorijo o poravnavi svojih načrtov s poslovno strategijo podjetja, jim vsi zaposleni pri tem vendarle ne (pri)kimajo. Celo zadovoljstvo zaposlenih v oddelku IT nad lastnim delom se je zadnje leto zmanjšalo. Le 13 odstotkov anketiranih direktorjev informatike meni, da so njihova podjetja zelo učinkovita pri uvajanju novih tehnologij v poslovanje oziroma učinkovitejša od konkurence. Podobno menijo tudi vodilni kadri, saj ti delo lastnega oddelka IT kar naenkrat primerjajo s ponudniki (podobnih ali celo enakih) storitev iz oblaka. Zato se njihova pričakovanja upravičeno povečujejo, saj si skupaj z večino zaposlenih želijo učinkovitih mobilnih aplikacij, ki so na spletu na voljo komur koli za relativno majhna mesečna nadomestila.

Oddelki IT so si letos prislužili kar nekaj graj. Če so nekoliko slabše ocene za deljenje informacij in znanj znotraj podjetja ter slabše doseganje načrtov o dvigu učinkovitosti poslovanja le delna odgovornost oddelka IT, jim sodelavci najbolj zamerijo precej manjšo pomoč pri ustvarjanju novih izdelkov in vstopanju na nove trge.

Izvršni direktorji in direktorji IT imajo tudi nekaj idej, kako pomanjkljivosti odpraviti. Oboji se strinjajo, da mora vodstvo podjetja prevzeti večjo odgovornost za IT-projekte in jih bolje podpirati. Direktorji IT bi s podporo vodstva tudi radi spremenili razdelitev proračuna, namenjenega IT: več sredstev bi namenili rešitvam, ki so kritične za zagotavljanje vrednosti poslovanja podjetja. K boljšemu delovanju oddelka IT bi zelo veliko prispevali tudi dobri kadri, a je njihovo število omejeno, prav tako so podjetja omejena s sredstvi, ki jih vsako leto vlagajo v izobraževanje zaposlenih v oddelku IT. Če vse našteto ne bi pomagalo, so oboji pripravljeni tudi na zamenjave vodilnih ljudi v informatiki.

Zaposleni so ključ do uspeha

Pripravljenost menjave vodilnih kadrov kaže tudi na to, da se podjetja težje spopadajo s hitrostjo sprememb v sodobnih IT-okoljih in samem poslovanju. Le dobra polovica direktorjev informatike je obenem tudi del menedžerske ekipe, ki neposredno odloča o razvoju poslovanja in strategiji podjetja. Med vsemi regijami sveta je delež direktorjev informatike med vodilnimi predstavniki podjetja najmanjši prav v Evropi.

Strokovnjake skrbi tudi, da se premalo pozornosti namenja razvoju zaposlenih na področju informatike. Povprečen direktor informatike porabi le osem odstotkov časa za iskanje talentov in načrtovanje izobraževanja podrejenih, čeprav se zaveda, da podjetje potrebuje nova ali osvežena znanja. Kar dve tretjini direktorjev se strinja, da imajo podjetja velike težave pri iskanju ustreznih IT-kadrov, v njihovem razvoju in nato tudi pri zadržanju teh zaposlenih. Še posebno tistih, ki imajo poleg informatike tudi kakšna poslovna znanja in znajo povezovati posel s tehnologijo. Specialisti za analitiko in obdelavo podatkov so izjemno iskani kadri. Načrtovanje karierne poti zaposlenih v oddelku IT ima vpeljanih le 23 odstotkov podjetij, kar je precej manj kot v vseh drugih oddelkih podjetij.

Kakšne profile torej potrebujejo podjetja prihodnosti? Poleg že omenjenih analitikov in podatkovnih mojstrov predvsem povezovalce poslovnih procesov in IT-rešitev. Veliko povpraševanje bo tudi po razvijalcih spletnih in mobilnih aplikacij ter programskih arhitektih. S selitvijo poslovanja podjetij v računalniške oblake pa bodo pomen pridobili tudi poznavalci računalniških oblakov in tehnologij porazdeljenega računalništva.

Reševanje težav se začne v oddelkih IT

Če želijo podjetja popraviti vzdušje znotraj oddelkov IT in posledično tudi zadovoljstvo drugih zaposlenih z informatiki, morajo najprej poskrbeti za izboljšanje kulture, energije in morale v svojem oddelku. O tem je prepričana več kot polovica direktorjev. Večino zaposlenih po njihovem mnenju še vedno najbolj motivirajo plača ter razni bonusi in ugodnosti, šele zatem karierne priložnosti.

Današnji direktorji IT so pred zanimivim izzivom. Ne le, da morajo skrbeti, da informatika v podjetju deluje brezhibno, pogosto so prav oni tisti, ki morajo vodstvo prepričati v nujnost tehnoloških sprememb, kar pa je vse prej kot lahka naloga. Za poslovanje ni dovolj to, da ima oddelek IT tehnologijo po zadnji modi, če je preostali zaposleni ne uporabljajo pri delu. Prav sodelovanje z drugimi oddelki in vodstvom podjetja bo informatikom prineslo prepotreben vpogled v resnično poslovanje podjetja in ideje, kako ga s pomočjo informacijskih tehnologij še izboljšati. Zdi se, da bo prva ovira ustrezna komunikacija.