Trgovci so pri trženju kartic zvestobe vse bolj vsiljivi

Kartice so praviloma brezplačne, a zaradi zapletenega sistema potrošniki težko ocenijo koristi, ki jim jih prinašajo.

Objavljeno
07. februar 2014 13.41
hočevar kartice
Andrej Motl, Posel & denar
Andrej Motl, Posel & denar

Tako kot številni drugi trgovci tudi pri Petrolu potrošniki lahko uporabljajo kartice zvestobe, ki jim prinašajo določene ugodnosti. Uporabnikom plačilnih kartic zvestobe Petrol kluba so v začetku leta za vsak izdan papirni račun začeli zaračunavati tako imenovani strošek razdeljevanja računa.

Na vprašanje o razlogih za uvedbo nadomestila v višini 50 centov v družbi odgovarjajo, da s tem pokrivajo stroške kuvert, položnic, tiska in poštnine. Pojasnjujejo tudi, da so se za uvedbo odločili po tem, ko so uporabnikom kot alternativo omogočili prejemanje računov v elektronski obliki, ki ostaja brezplačna. Zato jo priporočajo vsem uporabnikom omenjenih kartic.

Uporaba njihovih plačilnih kartic zvestobe, ki poleg ugodnosti pri nakupih med drugim omogočajo zamik plačil in nakupovanje na obroke, tudi pred uvedbo novega stroška ni bila brezplačna. Za njeno polletno uporabo morajo stranke plačati 4,26 evra članarine. V družbi poudarjajo, da stranke, ki uporabljajo klasične kartice zvestobe Petrol kluba, z njimi še naprej nimajo nikakršnih stroškov.

Ali za uporabo kartic zvestobe zaračunavajo kakršnekoli stroške, smo preverili tudi pri nekaterih drugih slovenskih trgovcih. Ti večinoma zatrjujejo, da je uporaba tovrstnih kartic pri njih popolnoma brezplačna. Ena izmed izjem je družba Studio Moderna, ki med drugim upravlja trgovino Top Shop. Za enoletno članstvo v njihovem klubu ugodnosti morajo stranke odšteti 29,90 evra. Strošek pojasnjujejo s tem, da članstvo uporabnikom ne omogoča zgolj popustov, temveč tudi druge ugodnosti, ki nekajkrat presegajo višino članarine.

Velike ugodnosti so pogosto zavajajoče

Čeprav je pri večini ponudnikov uporaba kartic brezplačna, to ne pomeni, da z njihovo uporabo resnično kaj pridobimo. Boštjan Krisper iz Zveze potrošnikov Slovenije opozarja, da trgovci pogosto raje kot prave ugodnosti ustvarjajo zgolj vtis o njihovem obstoju. V skladu s tem vzpostavljajo zapletene sisteme, ki jih potrošniki le s težavo razumejo in primerjajo s programi drugih ponudnikov.

Za potrošnike še najbolj sprejemljivi programi zvestobe so tisti, ki jih ponuja trgovec, pri katerem tako ali tako redno nakupujejo, kjer ugodnosti veljajo za nakupe vseh vrst izdelkov in kjer jim v zameno zanje ni treba izdati preveč osebnih podatkov. »Pri programih zvestobe gre za odnos daj-dam med potrošnikom in trgovcem. Potrošnik temu podari del svoje zasebnosti, nazaj pa naj bi dobil prihranke pri nakupih. Če so ti pičli ali le navidezni, kar velja za večino primerov, si tudi trgovec od potrošnika ne zasluži česa več,« še doda.

Trgovci vse bolj pretiravajo

Krisper meni, da trgovci pri trženju kartic zvestobe čedalje bolj pretiravajo. Potrošnikom, ki imajo dovolj njihovega vsiljivega pristopa, svetuje, da nestrinjanje pokažejo s tem, da se odpravijo k manj agresivnemu ponudniku. Meni, da trgovci potrebujejo signal, da jih bodo začeli bolj spoštovati in jih pustili v miru nakupovati.

Pri večjih nakupih bodo po njegovem na splošno ugodnosti deležni vsi kupci, ki se zanimajo o ponudbi in se znajo pogajati. Meni, da si ponudniki v slabih ekonomskih razmerah ne morajo privoščiti diskriminiranja potrošnikov, ki jih ne zanima njihov program zvestobe.