Potrošnika lahko odpoved potovanja veliko stane

Tudi če na pot ne gremo zaradi višje sile, agencija lahko zahteva plačilo hotela in letalske karte.

Objavljeno
14. maj 2013 20.14
ZPS
ZPS
Približuje se poletje, ko boste mnogi zaupali preživljanje dopustniških dni kateri od turističnih agencij. Da bodo vaše počitnice čim bolj brezskrbne, bomo na kratko predstavili, na kaj je treba paziti, ko sklepate pogodbo s turistično agencijo, kakšne so vaše pravice in kako ravnati, če gre kaj narobe.

Agencija vam mora izročiti splošne pogoje potovanja oziroma vam omogočiti lahek dostop do njih. Skrbno jih preberite, saj so v njih podrobneje urejene pravice in obveznosti turistične agencije in njenih potnikov, na primer roki za plačilo, možnosti odstopa od pogodbe, način reklamacije storitev itn.

Če je do odhoda na potovanje manj kot 20 dni, agencija v nobenem primeru ne sme povišati cene. Če je do odhoda več kot 20 dni, se lahko cena poviša le, če so se spremenile tarife prevoznikov ali menjalni tečaj valute, te spremembe pa so vplivale na ceno potovanja. Možnost zvišanja cene potovanja mora biti predvidena že v potrdilu o potovanju.

Če se cena upravičeno zviša za več kot deset odstotkov, lahko odstopite od pogodbe, agencija vam mora vrniti vsa prejeta plačila.

Spremembe programa ali namestitve

Agencija po sklenitvi pogodbe ne sme spremeniti programa potovanja. Zakon izjemoma dovoljuje spremembo zaradi izrednih okoliščin (tako imenovana višja sila), na katere agencija ni mogla vplivati, se jim izogniti ali jih preprečiti. Vsi stroški spremembe programa, ki ga je povzročila višja sila, bremenijo turistično agencijo. Če ima agencija zaradi spremembe programa manjše stroške (npr. nekaterih storitev ni mogla opraviti), mora ustrezno znižati ceno aranžmaja, potnikom pa vrniti razliko.

Če turistična agencija spremeni program brez utemeljenega razloga, imate pravico odstopiti od potovanja in zahtevati vrnitev plačila. Če se program bistveno spremeni, lahko od pogodbe odstopite tudi med njegovim izvajanjem. V takem primeru ste dolžni plačati le stroške že opravljenih storitev.

Agencija sme spremeniti dogovorjeno namestitev, ki pa mora biti v dogovorjenem kraju in v objektu enake ali višje kategorije, kot je bilo dogovorjeno s pogodbo. Stroški zaradi namestitve v objektu višje kategorije bremenijo agencijo.

Če gre kaj narobe, čim prej obvestite agencijo

Vsako pomanjkljivost, ki jo opazite med potovanjem, čim prej sporočite predstavniku agencije že na kraju samem. Če tega ne boste storili, zaradi te pomanjkljivosti po vrnitvi domov ne boste mogli vložiti pisne pritožbe. Opozorilo o napakah naj bo v pisni obliki, dokazilo o tem pa shranite. Nekatere agencije v splošnih pogojih zahtevajo, da mora biti izpolnjen reklamacijski zapisnik, ki ga morate podpisati vi ter predstavnik agencije ali hotelirja. Agencija vam mora že pred začetkom potovanja posredovati tudi ime in priimek lokalnega predstavnika turistične agencije, njegovo telefonsko številko idr., kamor lahko naslovite reklamacijo. Če lokalnega predstavnika ni, pa morate dobiti vsaj telefonsko številko, na katero lahko pokličete agencijo.

Če pomanjkljivosti niso bile odpravljene že na kraju samem, lahko po končanem potovanju zaradi nepopolno ali nekakovostno opravljenih storitev zahtevate sorazmerno znižanje cene. Agenciji se morate pritožiti pisno v dveh mesecih po končanem potovanju, pritožbo pa je treba čim bolj utemeljiti. Priporočljivo je, da že med potovanjem pridobite čim več dokazil o pomanjkljivostih; npr. fotografirajte napake v hotelski sobi, naredite videoposnetke ...

Previdno v primeru odpovedi potovanja

Koristno pa je vedeti tudi, kdaj in kako lahko odpoveste potovanje ter kako ukrepati, če potovanje odpove agencija.

Razlogi so lahko različni, odpoved pa vedno povzroči nekatere stroške. Njihova višina je odvisna od tega, koliko dni pred datumom odhoda ste seznanili agencijo, da odpovedujete potovanje. Zato je zelo pomembno, da agencijo seznanite z odstopom takoj, ko ugotovite, da na potovanje ne boste mogli iti. Možnosti je več:

– Pravočasni odstop. Ponavadi to pomeni eden do dva meseca pred odhodom. V tem primeru agencija lahko zadrži le znesek za kritje administrativnih stroškov.

– Nepravočasni odstop. Agencija ima v tem primeru manj možnosti, da bi našla zamenjavo oziroma je že imela nekatere stroške. Zadrži lahko določen delež plačanega zneska, ki narašča v obratnem sorazmerju s številom dni, ki so ostali do odhoda.

– Odstop zaradi višje sile. Če od potovanja odstopite zaradi višje sile (bolezni, nesreče, smrti), lahko agencija zahteva le povračilo svojih dejanskih stroškov, ki pa so lahko zelo visoki (že plačane letalske vozovnice, hoteli itn.). Tu vas lahko »reši« zavarovanje za primer odpovedi (tako imenovani riziko odpovedi).

– Odstop in zamenjava potnika. Če ste odstopili od pogodbe in našli ustrezno zamenjavo oziroma je zamenjavo našla agencija, lahko agencija zahteva le povračilo dejanskih stroškov (stroški prenosa rezervacije).

Agencija lahko odpove potovanje, ne da bi bila dolžna plačati odškodnino, če se za potovanje ni prijavilo dovolj potnikov. Na to možnost mora potnike opozoriti že v potrdilu o potovanju. O odpovedi vas mora obvestiti vsaj sedem dni pred začetkom potovanja.

Agencija lahko odpove potovanje tudi zaradi izrednih okoliščin, na katere ni mogla vplivati, se jim izogniti, ali jih preprečiti (npr. naravne nesreče, nevarnost terorističnih napadov). V tem primeru vam mora vrniti vsa vplačila.

O spletnih skupinskih nakupih

Vas je zamikala ponudba, ki jo ponujajo na eni izmed strani s skupinskimi spletnimi nakupi?

Vzemite si čas in preverite ponudbo ter jo primerjajte z drugimi. Pred nakupom vedno preverite, ali je namestitev v izbranem terminu na voljo, takoj po nakupu pa tudi rezervirajte termin. Potrošniki imajo namreč največ težav prav z rezervacijo prostega termina. Če ugotovite, da kupona ne morete izkoristiti, lahko odstopite od pogodbe v 14 dneh po nakupu, ponudnik skupinskih spletnih nakupov pa vam mora vrniti denar za opravljeni nakup.

Če izbrani ponudnik ni opravil plačane storitve, ste upravičeni do vračila kupnine, če pa kupona v času njegove veljavnosti ne boste izkoristili zaradi razlogov na vaši strani, do vračila kupnine ne boste upravičeni.

Bodite pozorni, v primeru spletnih nakupov nam praviloma ponujajo le namestitev, torej ne celotnega aranžmaja, zato vas v takem primeru ne varujejo določila zakona o varstvu potrošnikov glede turističnih aranžmajev.

Povzeto po reviji VIP