Poslovno okolje v Sloveniji je slabše kot leta 2007

Preudarne države, kot je Avstrija, vabijo tuja podjetja k sebi, Slovenija pa ne zna končati slabih politik.

Objavljeno
30. januar 2015 18.35
Proizvodnja podjetja Lumar, 14.10.2014, Maribor
Damjan Viršek, gospodarstvo
Damjan Viršek, gospodarstvo

Ste še vedno jezni zaradi zadnjega fiaska v izvajanju davčne politike slovenske države? Nedomišljeno uvajanje vezane knjige računov je prav to, kar so podjetniki prepoznali na prvi pogled – še en kamenček v kolesju poslovnega sveta, še en argument za tiste, ki Slovenijo vidijo kot nestabilno in nepredvidljivo poslovno okolje.

»Načrtujete širitev? Pomislite na sosedo Avstrijo – gospodarsko lokacijo v središču Evrope z zelo zanimivimi pogoji in odličnimi gospodarskimi možnostmi.« Tako se začne pismo, ki ga vse pogosteje dobijo uspešna mala in srednja slovenska podjetja. Ponudnik pomoči pri širitvi poslovanja in ustanavljanju podjetja v sosednji državi je Austrian Business Agency (ABA), ki je avstrijska agencija, specializirana za pridobivanje novih podjetij iz tujine, ki so se pripravljena naseliti v njihovi državi.

GZS organizira tečaje o odprtju podjetij v Avstriji

Na prakso ABA so nas opozorili iz eno od podjetij, ki je pismo dobilo v prvih dneh novega leta. Direktorica, ki ni hotela biti imenovana, meni, da sosednja država tako privablja podjetja, od katerih pričakuje koristi – s tem pa siromaši slovenski gospodarski prostor. »Najbolj me je ujezilo, da je lani tudi GZS organizirala tečaje o tem, kako odpreti podjetja v Avstriji. To po mojem mnenju ni prav. Ni naloga GZS, da se s tem ukvarja, ampak bi morala skrbeti za to, kako čim več posla ohraniti v Sloveniji,« je menila sogovornica.

Na gospodarski zbornici ne mislijo enako, zato je tako iskanje tujih vlagateljev nezaslišano. »Ponujanje poslovnih okolij je posebna tržna operacija, ker so v to vedno vključeni tuji investitorji oziroma potencialni poslovni partnerji. Avstrijci so se zadeve lotili z neposredno akvizicijo, kar je čisto legitimna metoda. Dejstvo je, da je njihovo poslovno okolje bolj atraktivno,« je dejal Matej Rogelj, namestnik direktorja Centra za mednarodno poslovanje GZS.

Kaj je tisto bolj privlačno, kar v ponudbi predstavlja ABA?

Po njihovih navedbah Avstrijo odlikujejo do podjetja prijazna gospodarska politika z učinkovitim upravljanjem, visoka gospodarska in socialna stabilnost, visokokvalificirani, motivirani in produktivni sodelavci, zanimive spodbude za proizvodnjo in start-upe, optimalen dostop do nemško govorečih trgov, tretja najvišja kupna moč v EU.

Na (za nas neprijetno) dejstvo, da je pri sosedih marsikaj v gospodarstvu bolje urejeno, opozarja tudi obrtna zbornica. »OZS je seznanjena s pristopom Austrian Business Agency in menimo, da gre za agresiven pristop do podjetij. Prizadevamo si, da bi tudi Slovenija imela tako ugodno poslovno okolje, kot ga ima Avstrija, in da bi naša država več naredila pri odpravi administrativnih ovir, s hitrejšimi postopki pridobivanja različnih dovoljenj, z ugodnejšim davčnim okoljem, da bi slovenska podjetja lahko lažje poslovala v Sloveniji in tudi zaposlovala,« so odgovorili na naša vprašanja.

Največ ovir pri najpomembnejših dejavnikih

Vendar stvarnost ni ravno v skladu z željami. Po raziskavi, ki jo je lani med potencialnimi tujimi vlagatelji opravila agencija Spirit (ta skrbi tako za privabljanje tujih vlaganj v Slovenijo kot za pomoč našim podjetjem pri internacionalizaciji poslovanja), so se ovire za poslovanje pri nas od leta 2007 povečevale, najbolj pri najpomembnejših dejavnikih.

Najresnejše težave, ki so jih leta 2014 na našem trgu videli vlagatelji, so, na primer, plačilna nedisciplina, visoki stroški delovne sile, težave pri odpuščanju zaposlenih, visoki davki, neučinkovit sodni sistem, korupcija, rigidnost delovnega časa, nerazpoložljivost ustrezno usposobljene delovne sile, neustrezno varstvo konkurence, majhnost slovenskega trga, težave pri najemanju kreditov.