Volkswagen je vzrok več za krožno gospodarstvo

Posvet nabavnikov - Evropa mora začeti resno upoštevati tudi produktivnost uporabe surovin v gospodarstvu, saj so to največji stroški industrije

Objavljeno
01. oktober 2015 20.20
Združenje nabavnikov Slovenije v Ljubljani, 1. oktobra 2015 [ZNS,Združenje nabavnikov Slovenije,Ljubljana,Janez Potočnik]
Damjan Viršek, gospodarstvo
Damjan Viršek, gospodarstvo
Ljubljana – »Če se želi Evropa resno lotiti svoje preobrazbe in zadržati industrijo, mora spremeniti gospodarski model in dognati, kako bolj racionalno ravnati s surovinami, ki so na voljo,« je včeraj dejal Janez Potočnik, sopredsedujoči mednarodnega panela za vire (IRP) pri Združenih narodih.

Nabavne menedžerje slovenskih podjetij, ki so Potočnika gostili na svojem rednem posvetu, je nekdanji evropski komisar za okolje opozoril, da Evropa danes uvaža 90 odstotkov vseh ekonomsko pomembnih surovin, sedanjo raven razvoja pa je dosegla z uporabo gospodarskega modela, ki zelo neučinkovito ravna z viri.

»Globalizacija ni razvila takšne smeri, kot smo upali v ZDA in Evropi. Danes je 60 odstotkov vseh ekosistemov degradiranih ali pa jih uporabljamo netrajnostno. Problem je, da nerazvite države ne morejo ponoviti vzorcev našega razvoja, saj preprosto ni dovolj virov. Zdaj moramo mi, razviti svet, pokazati, da smo pripravljeni ravnati drugače. Treba je predstaviti nove rešitve, nove tehnologije. Problem pa je ujetost v sedanje strukture in interese, ki želijo zadržati status quo – ta pa je na srednji ali dolgi rok neubranljiv.«

Kot primer, kaj se nam dogaja, ker ne ukrepamo pravočasno, je Potočnik izpostavil sveže razkritje, da je Volkswagen z računalniškimi programi prirejal škodljive izpuste motorjev. »Še ko sem bil komisar, smo marca 2011 izdali sporočilo za javnost o tem, da obstajajo dizelski motorji, ki imajo bistveno višje izpuste od deklariranih in da je zelo verjetno, da proizvajalci goljufajo ... In ker se na probleme, ki jih poznamo, ne odzovemo, ampak jih raje pometemo pod preprogo, se je zgodil sedanji udarec evropski industriji.«

Po Potočnikovi oceni bo »škandal Volswagen« prinesel trajne spremembe v ravnanje industrije, čeprav je prezgodaj oceniti, kakšne in kako globoke bodo. Vsekakor bo to nov pospešek za to, da se bodo morale naše gospodarske politike spoprijeti z vprašanjem, kako učinkovito uporabljamo vire. »V celotnem 20. stoletju je indeks cen surovin padal, še posebno v zadnjih 30 letih. Tudi zato smo se osredotočili na produktivnost dela, ker je tu cena rasla. Vendar danes v stroških nemške industrije le 20 odstotkov odpade na delo, 47 odstotkov je material. Vsi resni napovedovalci pravijo, da se bodo surovine prej ali slej začele trendno dražiti, kar pomeni, da bodo podjetja prisiljena z njimi racionalno razpolagati, če bodo želela ohranjati konkurenčnost,« je povedal.

Racionalno oziroma trajnostno ravnanje s surovinami je tudi del tako imenovanega koncepta krožnega gospodarstva, ki mu v svetu namenjajo vse več pozornosti. »To ni teorija za prihodnost, so procesi, ki jih nekatera podjetja že resno jemljejo in vgrajujejo v svoje poslovne modele,« je povedal Potočnik. Poudaril je, da bo v prihodnosti prav zaradi redkosti surovin na trgu imel prednost tisti gospodarski subjekt, ki bo načela trajnostnega gospodarjenja znal čim bolj vpeljati v prakso. »Podjetja, kot sta BMW in Caterpillar, že danes ravnajo tako, da obnavljajo motorje vozil, ki se jim je iztekla ekonomska življenjska doba, in jih vgrajujejo v nove avtomobile oziroma delovne stroje,« je poudaril Potočnik.