Zveza potrošnikov za obdavčitev sladkanih pijač

Nižja kupna moč in ozaveščenost potrošnikov vodita v manj zdrave izbire živil in pijač.

Objavljeno
20. november 2014 12.51
E. R., gospodarstvo
E. R., gospodarstvo
Ljubljana − Delež predebelih otrok in mladostnikov narašča, krivcev pa je več, pravijo v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Krivci za stanje so: vse bolj agresivno trženje živil z nezdravimi sestavinami, slabo informiranje in slaba ozaveščenost potrošnikov ter široka dostopnost in kupna moč. Brezalkoholne pijače z veliko vsebnostjo dodanega sladkorja oziroma sladil so cenovno dostopne, saj je liter takšne pijače praviloma cenejši od litra mleka ali navadnega tekočega jogurta. Le izobražen in dobro ozaveščen potrošnik lahko udejanja svojo pravico do izbire za zdravo prehranjevanje oziroma zdrav življenjski slog, opozarjajo na ZPS.

Nižja kupna moč in ozaveščenost potrošnikov vodita v manj zdrave izbire živil in pijač. Zato je poleg uvedbe predlaganega zakona treba uvesti permanentno izobraževanje in ozaveščanje potrošnikov o potencialnih nevarnostih za njihovo zdravje ob uživanju (pre)sladkih pijač in na splošno ob nezdravem prehranjevanju. Te vsebine morajo najti prostor že v vrtcih, slediti pa jim morajo tudi vzorci prehranjevanja v šolah. »Prepričani smo, da sistem ni učinkovit, če niso vsi deležniki usmerjeni v isti cilj, če na primer otroke učimo, naj jih odžeja voda, ponudimo pa jim močno sladkan čaj, sadni sok in podobne sladke napitke,« poudarja Marjana Peterman iz Zveze potrošnikov Slovenije.

Problem brez sistemskih ukrepov bo naraščal

Pred problemom predebelih otrok si ne smemo zatiskati oči. »Čezmerna hranjenost in debelost mladostnikov vplivata na slabšo kakovost življenja, dvigujeta verjetnost pojava različnih nenalezljivih bolezni (npr. bolezni srca in ožilja, sladkorne bolezni tipa 2, nekaterih vrst raka, arterijske hipertenzije, dislipidemije, metabolnega sindroma, ortopedskih problemov),« je opozorila Marjana Peterman iz Zveze potrošnikov Slovenije in dodala: »Vzgoja mladih v odgovorne in ozaveščene potrošnike s pozitivno samopodobo je naložba v prihodnost, saj nezdrave prehranske navade v mladosti predstavljajo tveganje za debelost v odrasli dobi z vsemi njenimi posledicami.«

ZPS predlaga, da se polovica sredstev, zbranih iz predlagane višje obdavčitve, za katero se zavzemajo že od leta 2009, nameni za akcije ozaveščanja, spodbujanja in subvencioniranja zdravega načina življenja. »Prepričani so, da z uvedbo predlaganega davka lahko dosežemo vrsto pozitivnih učinkov, torej ne zajezimo le kratkoročnega zmanjšanja uživanja tovrstnih pijač, kjer so po aktualnih raziskavah naši mladostniki v samem evropskem vrhu, ampak dolgoročno vplivamo na oblikovanje bolj zdravih prehranjevalnih navad. To je najbolje naložen denar in najboljša preventiva pred boleznimi sodobnega časa, kot so debelost otrok in posledično sladkorna bolezen tipa 2 ter bolezni srca in ožilja. A le pod pogojem, da bodo sredstva namensko porabljena in da se bodo tem ukrepom pridružili še drugi, z istim ciljem.«

Za potrošniške organizacije tovrstna prizadevanja niso novost

Potrošniške organizacije po vsem svetu so skupaj z našo krovno svetovno organizacijo CI (Consumers International) poslale odprto pismo generalnemu direktorju WHO in FAO. »Želimo si, da WHO in njene članice, tudi Slovenija, upoštevajo naša priporočila, kot pomemben korak k obvladovanju epidemije debelosti na svetu,« je poudarila Petermanova.