Zgodba urbanosti in urbanih prostorov je v Mariboru in Ljubljani precej podobna. Medtem ko je pred dvajsetimi leti Metelkova začela zbirati mladinske subkulture, umetnike in aktiviste, je v Mariboru vzcvetela Pekarna z znanimi »rejv« zabavami ter koncerti alternativne glasbe.
Seveda pa sta zgodbi o urbanosti obeh mest tudi precej drugačni.
Medtem ko se je urbana kultura, ki jo večinoma razumemo kot javno, odprto, mestno kulturo, v Ljubljani začela širiti po ulicah, različnih prostorih in ustvarjati lastno infrastrukturo, je v štajerski prestolnici za kratek čas zaspala. Vendar se zadnja leta vrača z novimi prostori, festivali in prireditvami, ki se trudijo odpravljati zaprtost ter postajati vedno bolj odprti, javni.
Premalo, a hkrati preveliko
»Kar se urbanosti tiče, je morda Ljubljana dovolj velika in dovolj majhna, Maribor pa je na trenutke premajhen in prevelik. Prevelik pomeni, da je v njem ogromno novih prostorov za kulturo in umetnost, novih galerij, studijskih in produkcijskih prostorov, ampak je premalo produkcije, kakovostnih idej in profesionalnega dela,« pravi Miha Horvat iz GT22.
V prostorih poteka tudi transnacionalna gverilska umetniška šola, ki je odprta za vse s konkretnimi idejami. GT22 se je letos pridružil ostalim centrom urbane kulturne produkcije, kot je Zavod Udarnik. Po Horvatovih besedah naj bi bil GT22 simbol povezovanja ter neformalnega izobraževanja, ki zapolnjuje primanjkljaj na tem področju v štajerski prestolnici.
Urbano kulturo je, čeprav za kratek čas, prebudil tudi prvi festival urbane kulture Re:Fresh Maribor, ki je skozi rolkarski park, razne delavnice in koncerte urbane glasbe, kot je bil večer z ameriško hip hop glasbenico Akuo Naru, predvsem mlade spoznaval z urbanimi veščinami. Domen Kozole, soorganizator festivala, vidi prihodnost mariborske urbane kulture predvsem v festivalih in turistični ponudbi, ki jih prinašajo.
Kontinuiteta – ključ
Rednost je nekaj, s čimer se lahko pohvali ljubljanska urbana scena. »Vztrajanje pri kontinuiteti programa prepričuje občinstvo. To je nekaj, česar v tujini ne poznajo v takšni obliki, in to je naša primerjalna prednost,« meni direktor Centra za urbano kulturo Kino Šiška Simon Kardum. Prav tujci so najbolj navdušeni nad obsegom produkcije na tako majhnem prostoru.
»Umetniki urbane kulture
Prostora je ogromno, problem sta predvsem oprema in neizkoriščanje tega, kar je na razpolago. »Pogrešam aktivnosti lokalov, ki bi morali delovati na dnevni bazi. Poštna ulica je tukaj svetla izjema.
Ljubljanska zgodba
Ljubljana postaja mesto mladih, turistov, večernega dogajanja. Tišina in mir sta pojma, ki segata daleč v preteklost. Mesto je vitalno, dogajanja dovolj. A vseeno to ni maksimum, ki ga Ljubljana lahko doseže.
Urbana kultura se po Kardumovem mnenju nenehno spreminja in se mora vseskozi sama spraševati, kaj urbanost sploh je. »Urbanost je stvar dnevnega navdiha, ni programirana, in zato je včasih tudi organizacijsko kaotična,« dodaja in razkriva, da sta zaradi tega ključni osredotočenost na konkreten dogodek in odprtost do občinstva.
Urbana kultura se razvija, zgodba se širi z novimi generacijami, urbanost pa je tema, ki ji je namenjeno vedno več pozornosti. Prostora je ogromno, manjkajo nam le profesionalnost in kakovostne ideje, dodaja Horvat.