Dosjeji X: To je konec

Zbogom, Dosjeji X ... in na svidenje prihodnje leto?

Objavljeno
23. februar 2016 18.54
Igor Harb
Igor Harb
Slovo od sezone s poklonom neumnim teorijam zarote, ki so se v zadnjih letih razpasle s pomočjo interneta, od cepljena do chemtrailsov in celo leta 2012. Zbogom, Dosjeji X ... in na svidenje prihodnje leto?

Na Foxu je bila ob torkovih večerih na sporedu nova sezona Dosjejev X, v kateri agenta Mulder in Scully ponovno razkrivata zarote ter preučujeta paranormalne pojave.

Prvotna serija je bila na sporedu med leti 1993 in 2002, k nam pa jo je pripeljal Pop TV leta 1995 in kmalu je postala stalni spremljevalec petkovih večerov. Poleg serije sta bila posneta tudi dva filma, prvi iz leta 1998 je imel skoraj bondovske razsežnosti akcije, drugi iz leta 2008 pa je bil tako slab, da je takrat omenjano vrnitev serije prestavil skoraj za desetletje.

Na Delo.si smo sproti spremljali in komentirali vsak del, analize pa objavili takoj po zaključku predvajanja.

Opozorilo: Članek razkriva vsebino šeste, zadnje epizode 10. sezone Dosjejev X, ki je bila na sporedu na Fox v torek, 23. februarja ob 22.00.

Apokalipsa zdaj!

Pompozen naslov epizode je izposojen iz pesmi The End skupine The Doors in je z osrednjo temo tega dela, apokalipso, tudi referenca na film Apokalipsa zdaj! (v katerem pesem in besedilo soustvari vzdušje začetnega kadra). In to s pravo apokalipso, svetovnih razsežnosti in potencialno milijardami mrtvih. Dosjeji X torej končno pripeljejo zgodbo o nevarnosti vesoljske zarote do razpleta, pri tem pa pokrijejo množico najbolj odmevnih teorij zarote in nas pustijo, heh, v zraku.

Kužna nevarnost

Če je inspiracija za prejšnjo epizodo Dosjejev X bila Syriana, je avtor serije ter režiser in soscenarist epizode Chris Carter tokrat izbral Kužno nevarnost (Contagion) Stevena Soderbergha. No, ostalo je zgolj pri navdihu, saj Carterjev cilj ni prikaz realističnega širjenja epidemije, ampak to uporabi zgolj za ustvarjanje panike, »znanstveno« pa se epizoda naslanja na ključno besedišče teoretikov zarote: chemtrails, Roswell, cepiva, antraks, kuga, elektromagnetno sevanje baznih postaj in, kronski dragulj, ojačanje DNK. Ko pridemo do slednjega, je ta znanstveno-fantastična serija tako daleč od znanosti, da bi gledalec skoraj lahko pričakoval še omembo kakšnega globokotonca in satelitov za prostorsko predvajanje te DNK, če je že šla skozi ojačevalec.


Kondenz

Ker sta prvi in zadnji del okvirja sezone, se ta prične na isto vižo, z destilirano ekspozicijo, le da tokrat Scullyjeva meče fotografije scen iz prejšnjih sezon na mizo in razlaga svojo zgodbo ter odnos do Dosjejev X. Nato smo vrženi in medias res v dogajanje: Mulder je izginil, televizijski teoretik zarote Tad O'Malley se je vrnil in svari pred koncem sveta, v bolnišnice so se pričele zgrinjati množice obolelih, Scully in njena mlajša kopija ter odslej očitno redna članica ekipe agentka Einsteinova pa skušata odkriti, kakšen vpliv imajo na vse skupaj vesoljski geni v DNK-ju Scullyjeve. Vrne se tudi kadilec, ki je preživel požar, s katerim smo se v 9. sezoni (leta 2002) poslovili od njega in je spet oziroma še vedno za vsem skupaj, njegova maska kože polne opeklin in manjkajočih udov pa je najbrž pobrala velik del proračuna sezone. No, preostanek proračuna je šel za presenetljivo velike scene s celim kupom statistov na ulicah in avtomobilov v zastojih po mestih in mostovih, ki so skušali ustvariti prepričljivo ozadje pandemične apokalipse.


Zbogom in hvala za vse teorije zarote

Dosjeji X so ena najbolj vplivnih televizijskih serij, saj ni zgolj vzpodbudila množice drugih serij o nadnaravnih fenomenih in kvazi znanosti, kot je denimo Na kraju zločina, temveč je tudi dvignila produkcijske standarde ter dala glas in pogum dejanskim teoretikom zarote, ko je skozi Foxa Mulderja deloma popularizirala in legitimizirala ta hobi/poklic/življenjski slog. Po 11. septembru 2001 so teorije zarote postale vsakdanja tema, z rastjo uporabe interneta pa so preštevilni teoretiki zarote tudi dobili publiko. Nekatere od teorij so zabavne (ljudje-kuščarji, chemtrails), medtem ko so druge pravzaprav nevarne, saj je denimo nasprotovanje cepljenju proti otroškim boleznim, kloriranju vode ali celo evoluciji škodljivo za zdravje in splošni odnos družbe do znanosti. V tem zaključnem delu sezone Dosjeji X navedejo spekter teh teorij kot vzroke za epidemijo apokaliptičnih razsežnosti, kar je znotraj nič kaj znanstvenega a povsem fantastičnega dogajanja polnega dela še sprejemljivo, a je tako na prvo žogo in leno, da dogajanje povsem izgubi na prepričljivosti. Vse skupaj še poslabša neustavljiv tempo, saj je v 42 minut stlačenih za skoraj tri epizode dogodkov, preobratov in odkritij, interakcije med liki pa so posledično na nivoju triletnikov, saj zmanjka časa za dialoge. In, kot se izkaže na koncu, tudi za zaključek.


9/11

To najbrž ni konec Dosjejev X. Čeprav smo vsi večino časa bentili nad številnimi napakami te sezone, od površnih scenarijev, neprepričljivih pošasti, nezanimive zarote in slabe igre, smo jo vseeno gledali. V ZDA so bili Dosjeji X ena najbolj gledanih serij mreže FOX ta mesec, kar je najbrž dovolj velika vzpodbuda za 11. sezono, poleg tega pa si gledalci seveda zaslužimo zaključek. Ni pa jasno, kdo se bo vrnil. Zadnja scena je pustila odprto možnost, da (vsaj začasno) izgineta tako Mulder kot Scullyjeva, Dosjeje X in torej najbrž iskanje ugrabljenih agentov pa prevzameta njuni mlajši različici Miller in Einsteinova. Tak razplet je še posebej verjeten, če upoštevamo bistveno višje honorarje, ki jih zahtevata David Duchovny in Gillian Anderson, ter dejstvo, da slednja živi v Londonu in je v intervjujih že zavrnila možnosti snemanja celotne sezone v ZDA oz. Kanadi. Nekako optimalna rešitev slednje prepreke bi lahko bila koprodukcija z BBC-jem ali Channel 4 iz Velike Britanije, kar bi zagotovo pripomoglo k opaznemu dvigu kakovosti, a to so zgolj pobožne želje, nič manj fantastične kot teorije zarote v zadnjem delu. Če se bodo na FOX-u dejansko odločili za 11. sezono, pa se lahko vsaj odločijo za 9 epizod in tako simbolično počastijo tisto teorijo, ki so jo zaenkrat pustili ob strani.