Animateka 2014: od dečka Cuca do kolumbijske animacije

Izjemno pester program kratkih in celovečernih filmov prinaša tako pravljične svetove kot resne teme.

Objavljeno
07. december 2014 21.38
Jela Krečič, kultura
Jela Krečič, kultura
Letošnji program Animateke ponovno kaže, da je svet animiranega filma zelo dinamičen in razvejan. Posebne avtorske govorice in prijemi k nam prinašajo tako pravljične kot politične teme. Danes se festival odpira s projekcijo celovečernega brazilskega filma Deček in svet Alêja Abreuja.

Film o fantu Cuci, ki se iz podeželske idile preseli v kaotični in umazan metropolis, je namenjen mlajšemu občinstvu. Prav program za mlade si morda letos zasluži posebno pozornost. Razvijanje občinstva, kot se namreč imenuje programiranje za najmlajše obiskovalce, je bil tudi eden poglavitnih razlogov, da je Animateka edini filmski festival pri nas, ki je na programskem razpisu Kreativne Evrope (2014- 2020) prejel podporo.

In sicer festival za otroke različnih starosti prinaša vrsto vsebin, od tekmovalnega programa kratkih animiranih filmov (Slonov tekmovalni program) – v katerem bo na ogled tudi eden redkih slovenskih filmov, in sicer Princ Ki-ki-do: pošast iz močvirja Grege Mastnaka – do dolgometražnih.

Pri teh morda izstopa nova verzija Ostržka po znameniti pravljici Carla Collodija. Enzo D'Alo je zgodbi o živahni in nagajivi lutki nadel v novo podobo.

Volčja otroka enega najvidnejših japonskih mojstrov Mamoruja Hosodeja, ki ga bodo predvajali v čast festivalskemu gostu Akinoriju Oishiju, govori o študentki Hani, ki se zaljubi v nenavadnega moškega; ta je namreč volk. Ko njen partner umre, Hana ostane z njegovima podivjanima otrokoma in ju zaradi strahu pred obsodbami okolice vzgaja na vasi.

Tudi film posebne gostje festivala Suzie Tempelton Peter in volk obravnava razmerje med človekom in zverino, natančneje govori o dečku, ki se pogumno spoprime z nevarno živaljo. Film, za katerega je avtorica prejela oskarja, je animirana interpretacija istoimenskega dela Prokofjeva. Tempeltonova bo na festivalu vodila delavnico.

Resni celovečerci

Med celovečernimi filmi lahko izpostavimo tudi filme, ki v precep vzamejo resnejše teme. Jasmine Alaina Ughetta je ljubezenska zgodba, postavljena v specifično politično situacijo. Alain se zaljubi v iransko študentko v času revolucije v Teheranu, sledi ji v njen rojstni kraj, a njuno zaljubljenost dramatično prekine vse bolj utesnjujoč družbeni kontekst. Kamenje v mojem žepu latvijske animatorke Sygne Baumane podobno zgodbo naveže na zgodovinske dogodke v Latviji, ki so zapečatili usodo Anne. Francoska avtorja Marguerite Abouet in Clément Ouberie pa s filmom Aya iz Yopougona osvetlita zgodbo Aye, ki živi v delavski soseski Abidžana v poznih sedemdesetih letih prejšnjega stoletja.

Glavni tekmovalni

Od lani je eden ključnih fokusov festivala vzhodnoevropski in srednjeevropski film. V njem bodo zavrteli skoraj 40 kratkih del avtorjev, ki prihajajo iz kulturnega bazena, tradicionalno povezanega z vrhunskimi animatorji. Produkcijo, ki od Japonske, Singapurja, do Velike Britanije in širše nastaja po svetu v zadnjih letih, pa festival prikazuje v Svetovnem jagodnem izboru. H kozmopolitski usmerjenosti sodi tudi eden od posebnih dogodkov na festivalu, namreč predstavitev kolumbijske animacije. Izjemno živahno produkcijo te dežele bo predstavila ena od žirantk Cecilia Translaviña.

Med posebne predstavitve na festivalu sodi tudi posebna retrospektiva Omnibus, torej predstavitev del v sodelovanju različnih avtorjev. Iz tega sklopa omenimo omnibus Re-cycling. Deset animatorjev, med drugim tudi slovenska Špela Čadež, je ustvarilo animacijo z risanjem in praskanjem neposredno na film. V tej praksi so se preizkušali že stari avantgardisti, tokrat pa so animatorji sile združili v poklon Normanu McLarenu, ki je s tovrstnim eksperimentiranjem ustvaril mojstrski opus.

Letošnja Animateka nastaja v sodelovanju z različnimi kulturnimi ustanovami pri nas: tu sta Slovenska kinoteka in Kinodvor, kjer bodo potekale projekcije, razstava nemške animacije je že na ogled v galeriji Vžigalica, animaciji pa bo, denimo, posvečen tudi Maskin seminar sodobnih scenskih umetnosti.