Dolgo, vroče – in sušno hollywoodsko poletje

Nizanje izčrpanih franšiz niti letos ni obrodilo sadov v najvplivnejši filmski industriji na svetu.

Objavljeno
21. julij 2017 15.45
Jela Krečič
Jela Krečič
Že nekaj let se pojavljajo mnenja, da se je hollywoodska politika filmskih franšiz izpela, da v najvplivnejši filmski industriji ni več izvirnih idej in da se ni znala prilagoditi novim trendom konzumiranja popularnih vsebin. O tem med drugim priča dejstvo, da je tudi to poletje večina poletnih spektaklov pogorela.

Za Hollywood so še vedno najpomembnejši trendi na njegovem domačem trgu, saj hollywoodski studii od prodaje vstopnic po svetu prejmejo manjši del zaslužka. Obisk ameriških kinematografov vztrajno pada, toda hollywoodski studii gledalce še vedno poskušajo zvleči v kino z zelo enolično filmsko produkcijo.

Stavijo na filmske franšize velikih akcijskih spektaklov ali pustolovščin – torej na svoje velike filmske blagovne znamke –, ki naj bi z bogastvom posebnih učinkov na velikem platnu obljubljale neizčrpen vir zaslužka. A ga očitno ne.

Vsi spodleteli spektakli

Letos je žalostno propadlo kar nekaj filmov: peti del Transformerjev, nova različica Piratov s Karibov, na novo oživljena franšiza Mumija, katere poraz ni mogel preprečiti niti njen zvezdnik Tom Cruise, ki je doslej vselej veljal za zagotovilo uspeha filma.

Podobno je razočaral tretji del Avtomobilov, prav tako poskus zagona franšize o kralju Arturju v novi različici Kralj Artur: Legenda o meču, tudi novi Osmi potnik je pustil občinstvo hladno. Posrečil se ni niti poskus oživitve kultne TV-serije Obalna straža v filmu, v katerem je glavno vlogo odigral eden najbolje plačanih igralcev v Hollywoodu Dwayne Johnson.

S tretjim delom se je očitno izpela tudi franšiza Jaz, baraba. Pri zadnjem, Transformerjih in Avtomobilih najbolj preseneča to, da že prejšnji filmski deli niso dali preveč spodbudnih rezultatov, pa so jim hollywoodski studii kljub temu dali še eno priložnost.

Poletne proračune za zdaj rešujejo filmi Čudežna ženska in novi Spiderman. Letos se je med najuspešnejše filme vpisal tudi drugi del Varuhov galaksije, na lestvici letošnjih največjih filmskih zaslužkarjev pa še vedno kraljuje Disneyjev glasbeni film Lepotica in zver. Šefi studiev več pričakujejo od prihajajočih poletnih uspešnic: pred kratkim so lansirali Vojno za planet opic, ki daje obetavno rezultate, stavijo tudi na vohunsko akcijsko Atomska blondinka s Charlize Theron v glavni vlogi.

Dunkirk, ki te dni prihaja v svetovne kinematografe, prav gotovo izstopa iz običajne kinematografske ponudbe, saj se v njem režiser Christopher Nolan posveti eni legendarnih bitk v drugi svetovni vojni. Da se je hollywoodski studio priključil k tej filmski koprodukciji, se gre najbrž zahvaliti Nolanovemu slovesu, saj ta režiser že več kot deset let s filmi, kot je trilogija o Batmanu, Izvor in Medzvezdje, prinaša zavidljivo gledanost in dobiček.

Vsi slabi kazalniki

Kakorkoli, slabši obisk kinematografov ni edini vzrok za zaskrbljenost šefov velikih hollywoodskih studiev. Zaslužek od prodaje DVD-jev in licenc za televizijo se je v zadnjih desetih letih zmanjšal za polovico.

Studii za neuspeh nekaterih preverjenih filmskih znamk krivijo internetni portal Rotten Tomatoes, ki objavlja ocene filmov. Na njem so, denimo, dobre ocene dobili vsi nepričakovani zmerni hiti letošnjega leta: grozljivka Zbeži!, Razcepljen in drama Preslepljene z Nicole Kidman, Elle Fanning, Kirsten Dunst in Colinom Farrellom.

A odgovornost za vse slabše poslovanje Hollywooda bi težko zvalili na to kritiško platformo. Poleg enostranske usmerjenosti v filmske franšize je problem studiev tudi to, da studii datume za lansiranje novih delov franšiz določijo, še preden je scenarij za ta film dokončan.

Očitno je tudi, da Hollywood s svojo vsebinsko usmerjenostjo v akcijske spektakle ne nagovarja ravno odraslega občinstva, obenem pa ne upa tvegati z vsebinami, ki bi utegnile privabiti odrasle.

Ameriška filmska industrija se prav tako še ni odzvala na spremenjen način konsumpcije popularnih kulturnih vsebin prek spletnih plačniških portalov, televizij in portalov na zahtevo ter na različnih digitalnih platformah. Novi načini gledanja v Hollywoodu že nekaj časa sprožajo debato o tem, ali bi morali filme po premieri v kinematografih čim prej lansirati na plačniških portalih. Lastniki kinematografov tej ideji nasprotujejo, saj so prepričani, da bo to iz kina odgnalo še tiste zadnje gledalce, ki mu ostajajo zvesti. Podatek, da je cena delnic verig kinematografov izgubila precej vrednosti na Wall Streetu, potrjuje, da so se navade gledalcev precej spremenile.

Morda ne čudi, da med velikimi studii in velikimi spletnimi ponudniki vsebin, kot je Netflix, vlada precej napetosti. Vsi akterji so zelo agresivni pri pridobivanju usposobljenih kadrov. Tako, denimo, zdaj Fox toži Netflix, češ da mu je to podjetje speljalo pomembne izvršne menedžerje.

Dokler bo edini domet hollywoodske industrije neskončno obnavljanje starih franšiz, verjetno ne bo mogla konkurirati boljšim, vsebinsko bolj drznim in tehnološko bolj prilagodljivim tekmecem.

Toda leta še ni konec in jesen bo prinesla nekaj filmov, ki bi lahko olajšali stisko šefov velikih studiev. Prihaja Justice League, še en velik spektakel, ki združuje kopico superherojev, Pixarjeva animacija Coco in za filmofile nova različica Iztrebljevalca z Ryanom Goslingom v glavni vlogi. A tudi če vsi ti spodletijo, se konec leta obeta nov del Vojne zvezd. Nič bolje ne zaceli ran Hollywooda tako kot nov film Vojne zvezd, pravijo prekaljeni hollywoodski mački.